Facebook innfører flere kjønnskategorier

Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook ønsker at brukere av sosiale medier skal kunne «være seg selv». Nå legger til nettgiganten til 56 nye kjønnsbeskrivelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil har man kunnet velge mellom «mann» og «kvinne» under opprettelsen av en ny Facebook-profil. Heretter vil Facebook la brukerne få mer frihet til å være seg selv når de nå lanserer over 50 nye kjønnsbeskrivelser.

Se video øverst i artikkelen.

Det amerikanske markedet vil være det første til å benytte seg av de nye kjønnsidentitetene, som blant annet inneholder kategoriene «transkjønnet», «flytende» – eller «ingen av delene». I første omgang kan en benytte seg av opptil 10 slike beskrivelser samtidig.

Les også: Fant tvillingsøstra på Facebook

Tanken bak de økte valgmulighetene er at Facebook ønsker at brukerne skal være seg selv.

– For mange betyr det ingenting, men for andre dette veldig mye, sier Brielle Harrison, software-utvikler i Facebook.

Facebook-brukerne får velge hvem som skal se valget man har tatt, og det blir heller ikke listet opp som såkalt «life event» på tidslinjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Facebook-sjefen ga bort seks milliarder til veldedighet

Facebook-initiativet høster applaus fra Bård Nylund, leder i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.

– Dette er et fint tiltak. De fleste kjenner seg igjen i kategoriene mann og kvinne, men det er også mange som ikke gjør det. Disse nye beskrivelsene bidrar til at det blir lettere å være seg selv i sosiale medier, sier Nylund til Aftenposten.