Her driver de pariserhjulet med livet som innsats

Her driver de pariserhjulet med livet som innsats
Her driver de pariserhjulet med livet som innsats
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er ikke akkurat i tråd med den norske arbeidsmiljøloven...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om det finnes historiske forløpere til parishjulet som var manuelle, så var det første moderne pariserhjulet drevet av to dampmaskiner, og siden har man holdt seg til en ikke-manuell drift. Det første var det George Ferris som tegnet til Verdensutstillingen i Chicago i 1893. (Derfor heter det Ferris wheel på engelsk.)

Det spørs om han hadde sperret opp øynene om han hadde fått sett hvordan pariserhjulet i Taunggyi i Myanmar drives. Her skal gjestene ha det morro, med livet som innsats setter og driver arbeiderne i gang hjulet.

Se de sjokkerende bildene:

Pariserhjulet er avheng av unge våghalser for å komme igang. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.Pariserhjulet er avheng av unge våghalser for å komme igang. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

Her er det ingen sikkerhetsseler eller annet som kan hindre et fall i døden. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.Her er det ingen sikkerhetsseler eller annet som kan hindre et fall i døden. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

Det kan trygt kalles et manuelt drevet pariserhjul. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.Det kan trygt kalles et manuelt drevet pariserhjul. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra fotografen påpekes det at det er svært vanlig med strømbrudd i Myanmar og at det er grunnen til at pariserhjulet drives på denne måten. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.Fra fotografen påpekes det at det er svært vanlig med strømbrudd i Myanmar og at det er grunnen til at pariserhjulet drives på denne måten. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

De unge mennene klatrer opp i konstruksjonen og henger fra vognene for å drive hjulet rundt. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.De unge mennene klatrer opp i konstruksjonen og henger fra vognene for å drive hjulet rundt. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

De får god fart på hjulet og må da klamre seg fast. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.De får god fart på hjulet og må da klamre seg fast. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

Her henger en ung mann fra en av vognene når pariserhjulet drives i gang. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.Her henger en ung mann fra en av vognene når pariserhjulet drives i gang. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du sitter i vognene må det være vel så spennende å se ungdommene som risikerer livet enn selve opplevelsen. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.Hvis du sitter i vognene må det være vel så spennende å se ungdommene som risikerer livet enn selve opplevelsen. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

De følger ingen opplysninger om eventuell skadefrekvens eller hvor mye våghalsene får betalt for stuntet. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.De følger ingen opplysninger om eventuell skadefrekvens eller hvor mye våghalsene får betalt for stuntet. Foto: Dean Chapple/Splash News/All Over Press.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes faktisk flere «menneskedrevne» pariserhjul i verden! Det finnes ett i Mumbai i India og det finnes også videoer av et fra et ukjent sted i Afrika, men disse er noe mindre. Dette fra Myanmar ser altså ut til å være i stor størrelse.

Det er ikke ufarlig å drive med pariserhjul, selv om du slipper å drive dem i gang slik som gjengen på bildene over. Siden 2002 har minst 4 arbeidere mistet livet. Disse dødsfallene skyldes at de kommer i klem (Utah, USA), får elektrisk støt (Missouri og Texas, USA) og skjer gjerne når pariserhjulet skal monteres eller demonteres. Bare i USA har 10 arbeidere omkommet i pariserhjulrelaterte ulykker siden 1985.

De fleste ulykker blant passasjerene skjer når barn faller, gjerne ved at de forsøker å gå av før hjulet har stoppet. Dette skjedde i New Jersey i 2011: en 11 år gammel jente falt over 30 meter og døde, i Australia i 2010: tre ungdommer får skader etter et fall på over 15 meter, i Ohio i 2007: en 3 år gammel gutt faller over 7,5 meter, i California i 2006: en 6-åring dør etter å ha falt over 27 meter, i Maryland i 2005: en annen 6-åring faller nesten to meter, og i Kansas og Australia i 2004: en 13 år gammel jente og en 6 år gammel gutt blir begge skadet. Men av og til vil også deler som faller av treffe tilfeldige forbipasserende, som i Dubai i 2013 (mann døde) og i Michigan i 2012 (jente døde).

Det hender også at selve hjulet kollapser, som i Jambi i Indonesia i 2012. Disse ulykkene er selvsagt sjeldne.