La 1.000 kroner i lomma og leverte plagg til rens

«TV 2 hjelper deg» har testet renserier. Får du tilbake penger du har glemt igjen i lommene? Foto: TV 2.
«TV 2 hjelper deg» har testet renserier. Får du tilbake penger du har glemt igjen i lommene? Foto: TV 2.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjett hvor mange renserier som ga pengene tilbake.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er fort gjort å glemme igjen verdisaker i lomma når du leverer et plagg til rens. Men neste gang bør du sjekke lommene dine godt, viser «TV 2 hjelper deg» sin test av fem renserier.

For bare ett av de fem renseriene i testen ga pengene tilbake.

Se hele saken på TV 2 hjelper deg klokka 20.30 i kveld.

Må kunne stole på renseriet

Hvert år renser vi nordmenn rundt én million plagg, viser anslag gjort av Norsk Renseri- & Vaskeriforening. Særlig nå etter nyttår er det mye som skal renses.

«TV 2 hjelper deg» ville finne ut om du kan stole på dem du leverer klesplaggene dine til. Derfor la vi 1.000 kroner i fem jakker og satte fem seriøse renserier på prøve.

Tror du vi fikk pengene tilbake?

Saken fortsetter under bildetGeneralsekretær i Norsk Renseri- & Vaskeriforening, Michael Christensen. Foto: TV 2Generalsekretær i Norsk Renseri- & Vaskeriforening, Michael Christensen. Foto: TV 2

– Det håper jeg da virkelig at dere gjorde, i fem av fem tilfeller, sier Michael Christensen, generalsekretær i Norsk Renseri- & Vaskeriforening.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle renserier skal ha som fast rutine at lommer kontrolleres og tømmes. Hvis de finner noe av verdi vil de alltid levere det tilbake til kunden. Kunden må kunne stole på at renseriet er ærlige på alle måter, fastslår Christensen.

La 1.000 kroner i lomma

Det finnes rundt 180 renserier i Norge, og 130 av dem er medlemmer av Norsk Renseri- & Vaskeriforening. Disse renseriene har forpliktet seg til å utføre fagmessig arbeid og ivareta forbrukernes interesser.

– Det å være medlem hos oss er et kvalitetsstempel. Det er en sikkerhet for kunden om at den beste behandling kan utføres i renseriet, sier Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle de fem renseriene i vår test er medlemmer av renseriforeningen og er tilsynelatende seriøse. Men hvordan går det når vi legger 1.000 kroner i lomma på et plagg og sender det på rens?

For å finne ut om renseriene virkelig sjekker lommene på plaggene, leverte vi også inn et ekstra plagg. I lommene på disse plaggene la vi gjenstander av mindre verdi, en kulepenn og nøkkel, for å finne ut om vi fikk det tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare ett renseri ga pengene tilbake

Resultatet av testen viser at bare ett av de fem renseriene ga oss pengene tilbake.

– Det er fryktelig leit, for sånn skal det ikke være. Jeg er mer enn overrasket, jeg blir litt deprimert. Vi må kunne stole på at det vi eier blir returnert, sier Michael Christensen, generalsekretær i Norsk Renseri- & Vaskeriforening.

Pengene ga bare en av fem renserier oss, men fire av fem ga oss nøkkelen tilbake.

– Trodde det var en policy alle hadde

Linderud rens er det eneste renseriet som ga oss pengene tilbake.

Saken fortsetter under bildetDaglig leder Donya Parsi blir overrasket over resultatet av testen. Foto: TV 2Daglig leder Donya Parsi blir overrasket over resultatet av testen. Foto: TV 2

– Er det virkelig sant? Det er jo utrolig dårlig av de andre! Det hadde jeg virkelig ikke trodd, sier Donya Parsi, daglig leder i Linderud Rens, når vi forteller henne om testresultatet.

– Jeg trodde det var en generell policy å levere tilbake verdigjenstander til kundene. Alt kunden har levert inn tilhører jo kunden. De stoler jo på oss når de leverer inn ting, da må vi selvfølgelig levere det tilbake, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I verste fall har vi utro tjenere

Vinderen rens- og skjorteservice er ifølge sin egen hjemmeside landets største renserikjede med 24 renserier i Oslo, Akershus, Romerike, Vestfold og Hedemarken.

Saken fortsetter under bildetRensemester Robert Søiland beklager. Foto: TV 2.Rensemester Robert Søiland beklager. Foto: TV 2.

Ifølge rensemester Robert Søiland er også policyen deres å levere verdigjenstander tilbake til kundene. Men da vi testet to av renseriene som tilhører renserikjeden, fikk vi ikke pengene tilbake.

– For det første vil jeg beklage på firmaets vegne at pengene ikke er blitt returnert. Verste scenario er at vi har utro tjenere, ansatte hos oss, sier rensemester Søiland hos Vinderen rens- og skjorteservice.

– Det andre er selvfølgelig at de oppsatte rutiner ved gjennomgåelse av lommer ikke har blitt fulgt, slik at jakkene med gjenstander i lommen har blitt sendt i maskinen, noe som selvfølgelig ikke skal skje. Vi trodde vi hadde gode rutiner, men det er helt tydelig at vi ikke har det. Vi får gå igjennom også får vi skjerpe opp, for at slike ting ikke skal oppstå, sier Søiland.

Se hele saken på TV 2 hjelper deg klokka 20.30 i kveld.