Helsedirektoratet med ny taktikk mot røyking

Dette er fra en tidligere kampanje, som skulle skremme røykerne. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix
Dette er fra en tidligere kampanje, som skulle skremme røykerne. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årets nyttårskampanje for røykfritt liv retter oppmerksomheten mot positive sider ved røykeslutt framfor å skremme med helseskader forårsaket av røyking.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Røyking i Norge:

* Over en million mennesker røyker i Norge, om lag 640.000 røyker daglig, mens rundt 400.000 røyker av og til.

* Gjennomsnittsalderen blant dagligrøykere har økt de siste ti årene og var i 2012 over 48 år.

* Det er like mange kvinner som menn som røyker daglig.

* Omtrent halvparten av dem som røyker daglig i mange år, dør av sykdommer som skyldes tobakken.

* Omkring 5.100 personer i Norge dør hvert år av sykdom de har utviklet på grunn av røyking

(Kilde: Helsedirektoratet)

Helsedirektoratets kampanje «Din røykeslutt» lanseres onsdag og er utarbeidet i samarbeid med røykere og tidligere røykere. Historier fra virkeligheten om det å bli røykfri, er det sterkeste virkemiddelet i kampanjen.

– Gjennom samtaler med røykere og eks-røykere har vi fått innspill om hva de trenger for å slutte og for å fortsette å holde seg røykfrie, sier avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet til NTB.

Årets kampanje skal gå på TV og i digitale kanaler fra 8. januar, der mennesker som har opplevd røykeslutt, deler sine erfaringer. Til sammen skal det være sju ulike filmer. Hovedmålgruppa er dagligrøykere og tidligere røykere i alderen 40 til 65 år.

Ingen pekefinger

Helt sentralt i kampanjen er facebooksiden «Slutta – din røykeslutt». – Siden er allerede i gang, og vi ser hvordan brukerne motiverer hverandre, gir hverandre sosial støtte og heier hverandre fram. Målet er at folk reflekterer over egen situasjon og tar bevisste valg. Vi ønsker at de ser at det er mange måter å slutte på, sier Skyvulstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helsedirektoratet ønsker å holde seg i bakgrunnen, dette skal ikke framstå som myndighetenes formaninger:

– Vi kan komme med informasjon, men råd fra likesinnede eller fra dem som har vært i samme situasjon tidligere, det er noe annet, sier Skyvulstad.

Sju brukere av facebooksiden skal følges opp med kampanjefilmer på TV, til inspirasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedgang

Tidligere virkemidler som advarsler og bilder på tobakksprodukter har hatt til hensikt å skremme folk til å slutte. Helsedirektoratet understreker at de ikke går bort fra dette.

– Ulike virkemidler treffer ulike mennesker, sier Skyvulstad.

Målgruppen for kampanjen ligger rundt snittalderen for røykere i Norge som er 48 år. Av røykevaneundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå fra 2012 framgår det at færre og færre unge røyker. Unge er for øvrig i flertall når det gjelder bruk av appen «Slutta», der snittalderen er 29 år. Appen vil også markedsføres i årets nyttårskampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Halvert

Også Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) har en app for dem som måtte ønske å slutte å røyke, og krysser fingrene for at brukerne klarer å holde seg vekk fra røyken.

Andelen dagligrøykere er halvert siden 1973, mens andelen av-og-til-røykere har ligget stabilt på rundt 10 prosent hele tiden, og gjør det fortsatt.

– Det er gledelig at antallet røykere går ned, men fortsatt er det nesten 700.000 i Norge som røyker daglig. I tillegg er det et betydelig antall som røyker av og til, et sted mellom 8 og 13 prosent av den voksne befolkningen, sier kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Aasen Jacobsen i LHL.