Guddommelig innredning

ELEFANTER: Manoj Misra har samlet suvenirer fra hele verden i hylla i stua. De mange elefantene skal bety lykke og representerer kongelighet, makt, visdom, fruktbarhet og et langt liv. (Foto: Fredrik Varfjell/ NTB Scanpix)

For Manoj og Rupa Misra spiller indiske guder en viktig rolle. Derfor har de laget et alter i andre etasje.

Manoj Misra står med samlede hender foran alteret i huset sitt på Haugerud utenfor Oslo, der han hver dag ber morgenbønn. Foran ham er hyllene fulle av fargerike gudefigurer og religiøse bilder.

Den tidligere lederen i Norsk-Indisk Forening blander rødt pulver kalt roli med litt vann på et tinnfat, dypper fingeren i blandingen og klatter en liten flekk på et stort maleri av guden Ganesha, som henger fremfor ham.

Han løfter et fat med tente lys opp til bildet, rundt til alle figurene i hyllen, i sirkler, opp og ned, fra side til side, mens han synger navnet på en rekke guder og gudinner i en lang, sammenhengende regle: Ganesha, Shiva, Krishna, Rama, Hanuman, Vishnu, gudinnene Parvati, Lakshmi, Kali. Og så videre.

Det er tusenvis av dem. Når religiøse indere innreder hjemmet sitt, kommer de ikke utenom gudene.

– Dette alteret er det viktigste i hjemmet, sier Misra.

Alle tingene på alteret er fra India. Ganesha, med elefanthode og fire armer, som er guden for intellekt og visdom. Sølvmynten Misra fikk av moren da han dro til Norge for å jobbe med IT i 1999. Og et buddhahode – blant flere andre ting.

– Alteret viser den indiske kulturen, sier Misra.

Les også: Match tapet og interiør

Krishna

Familien besøker slektninger i India hvert år. Da kjøper de duker, bilder og figurer. Såkalte Madhubani-bilder, håndmalte med motiv fra indisk hindumytologi, henger rundt omkring i huset. Madhubani-malerier er en gammel indisk tradisjon.

De lages av kvinner rundt byen Madhubani i Mithila-regionen i staten Bihar i India. Selv om malerkunsten er blitt videreført gjennom generasjoner, er stilen og malerienes temaer fortsatt de samme.

På kjøkkenet henger et avlangt maleri av guden Krishna, som ble født som menneske før det ble oppdaget at han var en gud. På det fargerike bildet prøver han å melke en ku, men noen damer kommer til og ber ham slutte.

– Krishna er en rampete gud. Med dette bildet kan jeg fortelle barna at heller ikke han var perfekt, men at han hører på de andre, sier Rupa.

Over inngangsdøren henger et slags banner med to små figurer: Ganesha igjen, og Lakshmi, guden for velstand.

– De betyr lykke i huset vårt, derfor vil du finne dem i de fleste indiske hjem, forteller Rupa, og ringer i en liten bjelle som henger på banneret.

Les også: Fire trender for 2014

Indian touch

Det er først og fremst de religiøse og tradisjonelle figurene og bildene som skiller rekkehuset fra et hvilket som helst norsk hjem. Her er hvite, sterile vegger, og skapene og hjørnesofaen er fra en norsk møbelbutikk.

På datterens rom sitter en nisse i vinduet, og Justin Bieber henger på veggen. Elementer fra hele verden samles med glass-suvenirer i stua. På veggen henger et sveitsisk gjøkur på veggen. I sofaen har de imidlertid fått inn indiske puter i hvit silke.

– For å få litt «indian touch», sier Rupa.

– Vi bor i begge kulturer. Noen ting er gode i India, andre ting er gode i Norge. Våre røtter er i India, men vi vil ikke lage et totalt indisk hus. Vi har blandet, sier Misra.

Les også: Se den utrolige forvandlingen til denne hytta på Blefjell

Forskjeller

– I India lages de fleste hus av mur, sement. Og først de senere år er det blitt mer utbredt med parkett og laminat på gulvene, forteller ekteparet.

De trekker fram at det finnes mye fint treverk i India, og at de trolig ville fått møblene spesialbestilt hvis de bodde der.

– Der kan du få laget hva du vil, her er det dyrt.A

ntropolog Tereza Kuldova har gått i dybden på indisk mote og estetikk. Utstillingen «Fashion India – Spektakulær kapitalisme» er basert på doktorgraden hennes og vises på Kulturhistorisk museum i Oslo fram til sommeren.

Kuldova sammenligner interiørstilen til indisk overklasse med arkitekturen som er blitt kalt «Punjabi barokk» i Nord-India, spesielt i Delhi.

– Det er «over the top», overdådig og flamboyant, ikke en centimeter på en vegg får stå urørt. Det er det motsatte av norsk minimalisme, sier hun.

På den annen side vil middelklassen gjerne ha det enkelt, med rene vegger og noen gudemalerier.

– Måteholdenhet og enkelhet henger sammen med hinduiske verdier. De ønsker å holde på nasjonale verdier, også på et estetisk plan, sier hun.

Mange indere har store statuer ved inngangen, gjerne Shiva eller Ganesha, og de velstående har gjerne et tempel.

– Du finner statuer, bilder og små templer i nesten alle hjem, sier hun.

Les også: Sats på striper

Norsk Buddha

I stua til ekteparet Misra står elefanter i ulike varianter i et glasskap. De skal bety lykke, og representerer kongelighet, makt, visdom, fruktbarhet og et langt liv.

Også en håndutskåret, eksklusiv elefant i sandeltre pryder skapseksjonen i sta. Over sofaen henger et maleri i gule, rød og brune toner, med et malt Buddha-hode.

– Er det også fra India?

Manoj ler.

– Nei. Det er fra Skeidar.

Personvernpolicy