Nå blir budrunden skriftlig

For å unngå fiktive budrunder, kreves det nå at alle budgivere legitimerer seg. Foto/Montasje: Beckers/Berit Njarga
For å unngå fiktive budrunder, kreves det nå at alle budgivere legitimerer seg. Foto/Montasje: Beckers/Berit Njarga
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prisen for å innføre dette systemet er liten, men gevinsten for alle er stor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På boligjakt? Fra første januar i år er det nye regler som gjelder i budrunden. For deg som boligkjøper er det særlig to ting du må huske på:

Budrunden skal dokumenteres skriftlig, og alle budgivere må legitimere seg.

Finanstilsynet har tidligere foreslått at alle budgivere må legitimere seg, for å komme fiktive bud til livs, og nå er dette tatt inn som en av endringene i eiendomsmeglingsforskriften.

Den aller største endringen for de fleste vil nok likevel være kravet til at hele budrunden skal dokumenteres skriftlig.

Forbrukerinformasjon om de nye reglene finner du her , og her ligger de gamle.

Krav til skriftlighet

Nye budregler kan by på utfordringer. Se skrekkeksempelet på hvordan budrunden kan misforstås når elektroniske meldnger går i kryss. (Skjermdump/Foto/Montasje: Finn.no/Privat/DinSideNye budregler kan by på utfordringer. Se skrekkeksempelet på hvordan budrunden kan misforstås når elektroniske meldnger går i kryss. (Skjermdump/Foto/Montasje: Finn.no/Privat/DinSide

De siste årene har det vært vanlig praksis at første bud må legges inn skriftlig, med underskrift av budgiver. Dette kan gjøres direkte på visning , hos megler, med bankID i elektronisk bud , med en faks - eller med en MMS med bilde av signatur på budskjema.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre har budrunden i hovedsak foregått på telefon, og det er altså dette som ikke lenger er nok. Man kan fortsatt prate med megler, men alle bud skal bekreftes skriftlig.

Det er ikke bare første bud, men alle budforhøyelser skal gis skriftlig til megler. Det samme gjelder selgers avslag eller aksept av budet, melder Finanstilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan selvsagt si til megler at du ønsker å høyne budet først, men budet er ikke gyldig om det ikke bekreftes skriftlig.

Skriftlig betyr forøvrig ikke at du må bruke penn og papir, men at det er sporbart i etterkant. Elektroniske meldinger, for eksempel e-post og SMS, eller bruk av budgivningsplattformer, vil oppfylle kravet til skriftlighet, heter det i meldingen fra Finanstilsynet.

SMS gjelder som bindende avtale , men det er ikke bare-bare med budrunde på SMS: Se skrekkeksempelet på hvordan budrunden kan misforstås.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinn-vinn

Ifølge Einar Frigland, advokat i Huseiernes Landsforbund (HLF), får ikke organisasjonen mange henvendelser om uriktigheter i budrunden, men hver eneste sak er en for mye, sier Frigland i en pressemelding.

– Derfor blir den skriftlige budgivningen en vinn-vinn for både huskjøpere og eiendomsmeglere.

– På denne måten sikres bevisene, man unngår tvist om det virkelig forelå et reelt bud eller ikke, og ingen behøver lenger være i tvil om man byr mot «spøkelser» eller mot reelle konkurrenter om en eiendom, sier Frigland.

Megler må også innhente bydernes legitimasjon på forhånd.

– Den økte sikkerheten i budrundene er en vinn/vinn-situasjon: Byderne føler trygghet i en opphetet budrunde, og bransjen får økt tillit. Vi skal huske på at hver eneste omgang i budrunden kan bety mye penger for den enkelte huskjøper, sier Frigland i HLF.