Fire trender for 2014

GYLNE MULIGHETER: Dramatiske tapeter med gylne detaljer er blant elementene som hører til under At Wallpapers trendtema «art theater». Ronald Moholt viser fram mulighetene i At Wallpapers showroom. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksusminimalist, hulemenneske, eksotisk samler eller mørk og mystisk? 2014 byr på fire markante interiørtrender, men det riktigste du kan gjøre er å tolke dem på din egen måte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En viktig trend nå er at folk vil være individuelle og bygge interiøret rundt noe personlig, sier Ronald Moholt i At Wallpaper. At Wallpaper kaller seg en verktøykasse for innredere, og tilbyr både trendguider, foredrag, kurs, interiørveiledning og et stort utvalg tapeter, tepper, maling og stoffer kategorisert etter ulike trendtemaer.

Selv om det personlige hjemmet trekkes fram, forteller trendene mye om på hvilke måte folk vil la personligheten utfolde seg. At Wallpaper kommer hvert år med fire temakolleksjoner basert på spådommer fra de store internasjonale prognosebyråene.

Les også: Ventiler bør være åpne om vinteren

Urban hule

FRISKT: Nordmenn inviterer mer farge inn på veggene, som her med frisk turkis fra Nordsjö. Foto: Produsenten/ifi.noFRISKT: Nordmenn inviterer mer farge inn på veggene, som her med frisk turkis fra Nordsjö. Foto: Produsenten/ifi.no

– Det nyeste fra byråene er en stilretning vi har kalt «urban cave», forteller Moholt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Natur har vært viktig i interiøret lenge, det nye nå er at man bruker kobberfarger og metallisert maling. Som aksentfarge henter man inn korrodert kobber, altså turkis i mange varianter. Utover i 2014 og 2015 vil vi også se mer rustrødt.

Ull, bambus, drivved, lær og skinn er ifølge Moholt materialer som hører hjemme i «den urbane hulen».

Les også: I denne nye hytta er nesten alt gammelt

Gammelt på nytt

Å innrede med brukte eller redesignede møbler har vært en trend lenge, og vil fortsette inn i 2014.

– Trendbyråene bruker gjerne stikkordet «samleren». Her er det vågale interiører der man bruker humor og farger, sier Moholt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For eksempel kan man dekorere veggen med et tapet med bokhyllemotiv. «Samleren» bruker gjerne unike kunstgjenstander, spennende tapeter, tekstiler og tepper. Av farger ser man mye lillatoner, sier Moholt, som har kalt stilretningen «exotic vintage».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Teatralsk mystikk

At Wallpapers tredje trendtema er «art theater», kunstteatret.

– «Dark mystery» er ofte trendbyråenes navn på denne retningen. Det er mye mørke farger, gjerne i kombinasjon med skimmer, for eksempel i form av gardiner med perler på. Her er det mye rike og overdådige mønstre, kandelabre, lysekroner og stoffer i silke og damask, forklarer han.

I kombinasjon med det historiske henter man gjerne inn elementer av det hypermoderne i form av samtidskunst eller møbler og gjenstander i glass og stål.

Les også: Slik utnytter du plassen

Ren luksus

Minimalistisk interiør med hvite vegger og gardinløse vinduer har vært en standhaftig stilretning i Norge, og dagens versjon av denne kaller Moholt «clean luxury».

KONTRASTER: Gardinstoffer der ru og matt lin kombineres med skinnende elementer er in nå. Foto: Lise Åserud/NTB scanpixKONTRASTER: Gardinstoffer der ru og matt lin kombineres med skinnende elementer er in nå. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Flertallet av norske hjem er fremdeles basert på lyse farger, men man henter nå inn litt mer farger og kontraster. Pasteller er populært, det samme er vasket blå, som passer godt til det lyse. Kontraster i strukturer kan hentes inn ved for eksempel å velge et stråtapet, sier Moholt.

Formene i den moderne minimalismen er gjerne runde og kreative. Det er populært med gjenstander i to ulike materialer, for eksempel keramikk og tre. Miljøvennlige produkter og retromøbler er andre viktige elementer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mykere minimalisme

Også kreativ leder hos Informasjonskontoret for farge og interiør, Bjørg Owren, ser at folk myker opp minimalismen.

– Jeg gjorde en sjekk på boliger til salgs på Finn for noen år siden. Da var så godt som alle vegger hvite. Nå går det mer i grå og beige toner, sier hun.

Gardinene er også på vei tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De siste årene har folk ikke engang hatt gardiner, eller valgt gardiner som er ton-i-ton med veggen. Nå skal gardinene være lange og gjerne ha en farge som står i kontrast til veggfargen, sier hun.

Owren mener vi i årene framover vil få mer karakter på hjemmet i form av farge på veggen og struktur i tapetet. Gulvene er også blitt sprekere, med mer bruk av tepper og teppefliser.

Les også: Slik skal soverommet se ut i høst

Mannsvennlig stil

MYKT: Nordmenn myker opp i minimalismen blant annet med mer bruk av tepper på gulv. Foto: Produsenten/ifi.noMYKT: Nordmenn myker opp i minimalismen blant annet med mer bruk av tepper på gulv. Foto: Produsenten/ifi.no

– En del menn vil nok hilse den nye trenden velkommen: Vi damene har dynget sofaen ned med fargerike puter for å skape litt hjemmehygge i alt det hvite. Nå skaper vi heller lunhet og atmosfære ved bruk av gardiner og farge på veggen, sier Owren.

Hun mener nordmenn er opptatt av de siste interiørtrendene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Særlig når vi pusser opp vil vi gjerne oppdatere oss på hvilke trender som gjelder. Og pusse opp gjør jo nordmenn som kjent ofte, sier hun.

Les også: Dette er de nye sofatrendene

En trend blir til

Hvem er det egentlig som bestemmer hva som blir neste års interiørtrender? På det finnes ikke noe entydig svar. Men mye kommer fra de internasjonale prognosesentrene.

– Hvert år kommer trendbyråene med sine prognoser, påvirket av alt fra samfunnsendringer til det nye innen film, musikk og arkitektur. Spådommene blir så plukket opp av både interiørjournalister og kommersielle aktører i interiørbransjen, som bestemmer seg for hva de vil skrive om og satse på, sier Moholt.

– Det finnes mange ulike trendbyråer, så det er gjerne kombinasjonen av spådommene, de tingene som omtales av mange, som blir de viktigste trendene, forklarer han.