Slik blir boligannonsen din populær

KREATIV STYLING: Med på kjøpet får du en idé til hva du kan bruke rommet til. Men verken den rosa yoga-matten eller utøveren følger med ved salg. Bildet er fra salgsannonsen til huset på Kampen. Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)
KREATIV STYLING: Med på kjøpet får du en idé til hva du kan bruke rommet til. Men verken den rosa yoga-matten eller utøveren følger med ved salg. Bildet er fra salgsannonsen til huset på Kampen. Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)
Artikkelen fortsetter under annonsen

For 35.000 kroner lager boligstylister teaterscene av hjemmet ditt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et vanskelig boligmarked gjelder det å skille seg ut. Bildene i denne saken er hentet fra to ulike Oslo-hjem, et hus delt opp i flere leiligheter i Bøgata på Kampen, og en leilighet i Schultz gate på Majorstuen.

Begge ble stylet for salg, huset på Kampen ble stylet med statister på bildene, leiligheten på Majorstuen ble stylet uten statister.

Begge steder må kunne sies å skille seg ut, og begge Finn-annonsene fikk seertall langt bedre enn gjennomsnittet etter å ha vært aktive i en uke. Begge steder fikk også høyt antall interresserte på liste etter visning.

Bolistylister går stadig nye veier for å skille seg ut . Du rådes til å være ærlig når du selger, men ifølge Tommy Friestad, megler MNEF i Boa Eiendomsmegling som står bak disse to salgsoppgavene, handler det også om å presentere denne sannheten penest mulig for en konkret og nøye utvalgt målgruppe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Markedsføring av disse hjemmene handler om å basere sin kommunikasjon på en definert målgruppes behov og ønsker. Vi forsøker derfor å fange hjemmets karakter og følelse like mye som vi dokumenterer hjemmets standard. De potensielle kjøperne skal føle at annonsen snakker direkte til dem, sier Friestad til Bonytt.

Les også: Sjekklisten når du skal på visning

– En salgsannonse for boliger har i snitt 3200 treff på Finn.no i løpet av den første uken den ligger for salg. Med 3000 treff har man kanskje 15 personer på visningslisten. Av dem blir cirka tre personer med på den påfølgende budrunden. Så de gamle tankene om at alle må like hjemmet ditt har gått litt ut på dato. Det handler ikke om at alle 3000 som er inne og kikker på annonsen skal like den, men at noen enkeltpersoner skal elske den, sier Friestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styling: JOSEFINJOHANSSONstudio for Boa Eiendomsmegling.INGEN TVIL: «Hybelen har enkel adkomst», skriver megleren om leiligheten i Bøgata, og for å hamre inn poenget, er bildet stylet med en krokbøyd bestemor i stolen. Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)

Huset på Kampen, stylet med statister, fikk til sammenligning 9000 treff på annonsen i løpet av en uke. Etter visning skrev 21 interessenter seg på listen. I skrivende stund er ikke budrunden over.

Leiligheten på Majorstuen, stylet uten statister, fikk 5200 treff på en uke. Etter visning skrev 35 interessenter seg på listen, og leiligheten ble solgt for 123.463 kroner over prisantydning.

Les også: Skriftlige budrunder ved alle boligsalg fra nyttår

Styling: JOSEFINJOHANSSONstudio for Boa Eiendomsmegling.FIN BIL: Men den følger ikke med huset som er til salgs i Bøgata. Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)

– Det koster selvsagt litt ekstra å få skreddersydd en presentasjon, heller enn å bruke mer hotellinteriørbasert styling, slik markedet ellers tilbyr. Men prisforskjellen ligger kun på noen tusenlapper i differanse på stylinger av denne størrelsen, sier Friestad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han oppgir at styling med selgers eget interiør starter på kr 5900, delstyling der stylist supplerer interiøret noe starter på kr 8500. Ved full styling av eneboliger og bygårder, eventuelt med statister, kan prisen komme opp i kr 35.000 hos Boa Eiendomsmegling.

Les også: Dette må du skatte av når du selger bolig

Styling: JOSEFINJOHANSSONstudio for Boa Eiendomsmegling.TYLL ELLER TØYS? Ser du kvalitetene til dette rommet på «kunstneriske Kampen», eller ser du kun ballerinaen og skapet fylt med tyll? Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne kostnaden mener Svein Strømnes, kommunikasjonssjef i Norges Eiendomsmeglerforbund, er unødvendig.

– Det er ikke nødvendig å style boligene sine for å få gode salg, men det kan fungere godt i enkelte tilfeller. Det er også vanskelig å si at man får igjen de pengene man har brukt på styling ved et salg, ettersom det kommer veldig an på hvordan boligen så ut før den ble stylet. Man vet heller ikke hvor avgjørende stylingen var for kjøperen. Det hele handler ofte om å skape en god atmosfære og opplevelse, og det kan gjøres på flere måter, sier Strømnes til Bonytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «Snytt» for garasjeplass

Styling: JOSEFINJOHANSSONstudio for Boa Eiendomsmegling.FORKLARENDE: Men trenger vi egentlig å bli fortalt hva vi skal gjøre på et soverom? Kan det være så vanskelig å finne ut av? Bildet er fra Schultz gate 12 på Majorstuen. Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)

Hvis boligmarkedet skulle stagnere, er Strømnes klar på hvilke boliger som vil være lettere å selge enn andre.

– Jeg tror det kommer til å bli viktigere fremover at boligene som selges er i bra stand og ser bra ut. Men om dette kommer som en følge av de som bor i boligen prioriterer at boligen til enhver tid er i bra stand, eller om det kommer etter styling før salg, det er jeg ikke sikker på, sier Strømnes til Bonytt.

Les også: Så mye har du lov til å manipulere bildene

Styling: JOSEFINJOHANSSONstudio for Boa Eiendomsmegling.PÅVIRKET? Får teksten under bildet deg i ekstra god steming, eller hadde du foretrukket den tradisjonelle ordlyden, «kjøkken med spisekrok»? Bildet er fra Schultz gate 12 på Majorstuen. Foto: Dragutin Lazic (Boa Eiendomsmegling)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er Tommy Friestad ikke helt enig:

– Det er hjem med særpreg som skiller seg ut og som selges til høyest pris i dagens markedet. Slik vil det alltid være. Har hjemmet ditt unike kvaliteter, og disse kommuniseres på en tydelig måte ved salg, blir konkurransen fra andre tilbydere i markedet mindre. Det er en investering i å legge litt ekstra i presentasjonen. I den store sammenheng er det småpenger når man tenker på hva det koster å omsette eiendom, sier Friestad.

Les også:

Ti tabber ved boligsalg

Slik avslører du meglerens lokkerpiser

Ti råd for klagefritt boligsalg

Saken er opprinnelig skrevet for Bonytt og publisert på klikk.no