Raser mot Canal Digitals nye priser

AUDA: Canal Digital kalte den nye strukturen for en økning av bredbåndshastighetene på Facebook. Ikke alle kundene er enige, og reaksjonene flommer på. 162 kommentarer er postet på skrivende tidspunkt. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke)
AUDA: Canal Digital kalte den nye strukturen for en økning av bredbåndshastighetene på Facebook. Ikke alle kundene er enige, og reaksjonene flommer på. 162 kommentarer er postet på skrivende tidspunkt. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men å gi kundene 70 Mbps til 499 kroner var for billig, mener selskapet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

"Dette er da for pokker ikke mye å skryte av (...) Usmakelig!"

"Super oppgradering... NOT!"

"Jeg har herved levert klage til Forbrukerrådet."

"Dette er ikke akseptabelt og en meget dårlig måte å behandle kunder på!"

Slike klager strømmer nå inn på Canal Digitals Facebook-sider. Også i DinSides tipsboks har det kommet flere e-poster fra misfornøyde kunder. Grunnen er Canal Digitals nye prisstruktur for bredbånd.

Få med deg: Store prisforskjeller på TV-fotball

– Vi satt med ganske mange produkter, og så at prisene ikke alltid samsvarte med hastighetene. Nå ville vi rydde opp, og blant annet gi de med lavere hastigheter rimeligere pris, forteller informasjonssjef Catharina Kokkim i Canal Digital til DinSide.

Men det er ikke alt som blir billigere. Noe blir også dyrere.

Abonnement forsvinner

Slik så prisene ut tidligere:

  • 2/1 Mbps: 247 kroner
  • 5/2 Mbps: 347 kroner
  • 12/5 Mbps: 447 kroner
  • 70/10 Mbps: 499 kroner
  • 100/10 Mbps: 999 kroner

Dette blir nå endret til disse tre alternativene:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
  • 25/5 Mbps: 399 kroner
  • 50/10 Mbps: 499 kroner
  • 100/10 Mbps: 599 kroner

Problemet oppstår først og fremst for de med dagens 70 Mbps-abonnement. De må nå velge mellom å gå ned 20 Mbps for å beholde samme pris, eller oppgradere til 100 Mbps og betale 100 kroner mer.

Gjør ikke disse kundene noe selv, legger Canal Digital dem inn i det dyreste 100 Mbps-abonnementet, etter å ha sendt dem et brev.

Get tester bredbånd med svimlende 1.000 Mbps!

Var for billig

Flere kunder kaller derfor nyheten en ren prisøkning. Det vil ikke Kokkim gå med på, selv om hun innrømmer at det på mange måter er tilfelle når det gjelder 70 Mbps-abonnementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prisen lå så lavt at vi måtte gjøre noe med den. Vi kunne beholdt abonnementet og satt opp prisen, men valgte heller å prise ned 100 Mbps-abonnementet for å møte dem som ønsker høye hastigheter, sier Kokkim i Canal Digital.

Nøyaktig hvor mange som blir rammet av at 70 Mbps forsvinner, kan hun ikke svare på. Men det skal dreie seg om rundt 10 prosent av kundene. Samtidig roper de desto høyere, noe Kokkim tror viser at høye hastigheter og høyt engasjement henger sammen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg skjønner at de reagerer, for de har hatt en god pris på et godt produkt. Men prismessig legger vi oss nå rimeligere for de laveste og høyeste hastighetene, fortsetter hun.

Automatiske T-We-kunder

I løpet av året skal Canal Digital rulle ut sin nye TV-tjeneste T-We, som blir tilgjengelig for kunder med riktig type dekoder for 79 kroner måneden. De som nå går over til deres nye 50 eller 100 Mbps-bredbåndsabonnement får tjenesten inkludert i prisen.

Slik blir Canal Digitals T-We (DinSide kommer tilbake med en test av systemet i løpet av høsten)

– Er den nye prisstrukturen en måte å sikre seg T-We-kunder på?

– Nei. Den nye tjenesten ville det kommet kampanjer på uansett, svarer Kokkim hos Canal Digital. – Vi rydder opp og moderniserer både TV- og internettplattformen. Det er lenge siden sist, og skal gi en bedre kundeopplevelse for alle.