Tampongreklamen som får kvinner til å juble

SLIK: Hovedpersonen i reklamenfilmen «Camp Gyno» bruker en dukke og ketsjup for å demonstrere hvordan mensen er. Foto: YouTube
SLIK: Hovedpersonen i reklamenfilmen «Camp Gyno» bruker en dukke og ketsjup for å demonstrere hvordan mensen er. Foto: YouTube

Mensen er i ferd med å vise sitt sanne ansikt, også i reklameverdenen. Publikum jubler.

Det finnes nok en og annen kvinne som opp gjennom årene har irritert seg over hvordan mensen fremstilles i reklamer for bind og tamponger.

De menstruerende kvinnene er alltid vakre og blide, de danser ballett, hopper i fallskjerm og vrikker på sine perfekte små rumper, gjerne ikledd kritthvite klær.

Kviser, oppblåste mager, smerter og humørsvingninger glimrer med sitt fravær.

Og væsken som brukes for å demonstrere produktenes eksepsjonelle sugeevne, er selvfølgelig BLÅ.

Når noen da velger å gi en mer realistisk fremstilling av denne månedlige hendelsen, som gjør oss kvinner i stand til å få barn, går det ikke upåaktet hen.

Sett 5,5 millioner ganger

En ny reklamevideo for en tjeneste som leverer bind og tamponger på døra til kvinner i USA, har i skrivende stund blitt sett over 5,5 millioner ganger på YouTube og blitt omtalt i en rekke amerikanske og internasjonale medier.

Hovedpersonen i reklamen er en ung jente som er den første av jentene på sommerleir, som får mensen. Dette gjør henne både populær og gir henne makt.

I videoen med tittel «Camp Gyno» demonstrerer hun blant annet hvordan det er å ha mensen, ved å feste en ketsjupflaske bak en dukke og klemme til. Ingen blå, tyntflytende væske der, altså.

Les også: Derfor er du en premenstruell møkkakjerring

Artikkelen fortsetter under videoruta:

– Borte er skam og hemmelighold

– Endelig en reklame for mensprodukter som vi ikke trenger å gremmes av, skriver nettstedet Womens View on News.

– Camp Gyno-reklamen viser at vi endelig kan diskutere vaginaer uten å fnise, skriver kommentator Arwa Mahdawi i The Guardian.

– Det som er spesielt bra med denne reklame, er måten den fremstiller en jentes første menstruasjon som en hendelse som gir autoritet og kunnskap, ulikt den skam-og-hemmlighold-modellen som fremstilles av de fleste annonsørene, skriver Jennifer O’Conell i Irish Times.

Les også: Måtte gå med armbånd på jobb under mensen

– Beklager, men vi måtte lyve

Det er ikke første gang en reklame har forsøkt å gi et mer realistisk bilde av menstruasjon på en humoristisk måte.

I fjor høst publiserte en ung mann et innlegg på bindprodusent Bodyforms Facebook-side i Storbritannia, der han skrev at han følte seg lurt av deres reklamer.

Saken fortsetter under bildet

Som svar til innlegget, som fikk svært mange «likes», har Bodyform laget en video der de ber om unnskyldning og forklarer hvorfor de har sett seg nødt til å servere disse usannhetene om mensen.

Også den er sett over fem millioner ganger på YouTube:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus