Sjekk om du ble feriesvindlet

Bruk helgen: Storebrand Bank anbefaler alle å ta en tur i nettbanken denne helgen. Foto: Tuva Moflag
Bruk helgen: Storebrand Bank anbefaler alle å ta en tur i nettbanken denne helgen. Foto: Tuva Moflag
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bankene opplever økning i svindel og feilbelastninger. Nettbanken avslører om du ble lurt i ferien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kortsvindel i Norge ligger på et rekordlavt nivå. Faktisk er svindel mot norske kortholdere under halvparten av snittet for Europa. Innføring av chip, regionsperre og sikker netthandel har bidratt til å heve sikkerheten for deg som betaler med kort.

I sommermånedene opplever bankene imidlertid noe økning i antall svindeltilfeller. Bruk helgen til å sjekke kontoutskriften ekstra nøye. Pass på: Her blir kortet ditt kopiert

Kunden må følge med

Den økningen bankene nå ser, henger sammen med at nordmenn i større grad bruker kortet på utenlandsreiser. I tillegg er det nok mange som bruker kortet hyppigere enn i hverdagen, til shopping i butikker og flere kafébesøk.

– Vi ser en liten økning etter ferien, men ikke mer enn det som må forventes når antall reisende øker. Det er ingen enkeltsteder eller type svindel som peker seg ut, sier Johannes Stenwig, assisterende informasjonssjef i Nordea Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om bankene følger godt med aktiviteten på kortet ditt fra overvåkningssentralen på Mo i Rana, er det slett ikke all svindel som blir oppdaget av banken.

– Det er lurt å kontrollere transaksjonene i nettbanken etter ferien for å være sikker på at du kjenner igjen alle beløpene som er trukket. Du får pengene tilbake dersom kortet ditt blir misbrukt og du ikke har opptrådt uaktsomt, men det er jo forutsatt at svindelen faktisk oppdages, enten av kunden eller banken, sier sier forbrukerøkonom Kristina Picard i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå bør du tømme sparekontoen

Tekniske problemer med minibank

Det kan også være utilsiktede årsaker til at kontoutskriften ikke stemmer med realiteten. I sommer har Storebrand Bank fått flere henvendelser fra kunder som har vært i minibanken uten å få ut pengebeløpet, men likevel blitt trukket på konto.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerøkonom Kristina Picard oppfordrer kundene til å sjekke kontoutskriften nøye. Foto: Bo Mathisen/StorebrandForbrukerøkonom Kristina Picard oppfordrer kundene til å sjekke kontoutskriften nøye. Foto: Bo Mathisen/Storebrand

Har du opplevd å bli belastet for et beløp du ikke har fått ut, kan du kontakte din egen bank eller banken som har plassert ut den aktuelle minibanken.

De vil kunne se at utbetalt beløp fra minibanken ikke stemmer overens med kundens konto, og dermed tilbakebetale differensen.

– Selv om dette ikke er svindel, er det selvsagt irriterende med slike hendelser, skriver Picard i pressemeldingen.

Gode vaner etter ferien: Spar 10.000 kroner på matbudsjettet

Når uhellet er ute

Har du ikke opptrådt uaktsomt og opplever at kortet blir misbrukt etter å ha blitt kopiert eller stjålet, skal banken eller kortutsteder i utgangspunktet dekke tapet.

Det viser seg imidlertid at det er svært vanskelig for kunder som mener seg svindlet å bevise at de ikke har opptrådt uaktsomt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele 10 av 11 saker som har vært oppe i Finansklagenemnda blir nemlig vunnet av banken, ikke av kunden.

Slik fordeles ansvaret mellom deg og banken din:

Ditt ansvar som korteier

  • Be alltid om kvittering når du har brukt kortet. Kvitteringen kontrollerer du mot siste bevegelser på konto.
  • Du er ansvarlig for tap inntil 1.200 kroner som skyldes andres misbruk av kortet, når PIN-kode eller annen godkjent sikkerhetsprosedyre er brukt.
  • Har du muliggjort andres misbruk av kortet ved grov uaktsomhet, er du ansvarlig for tap inntil 12.000 kroner.
  • Begrensningene over gjelder likevel ikke hvis du forsettlig har muliggjort slikt misbruk.

Bankens ansvar som kortutsteder:

  • Banken er ansvarlig for tap som følge av feilregistrering, herunder feil begått av brukerstedet, konteringsfeil, teknisk svikt eller lignende omstendigheter.
  • Erstatning kan bortfalle hvis du forsettlig eller grovt uaktsomt medvirket til feilen.
  • Banken skal sørge for at alle transaksjoner på kortet blir belastet kontoen din snarest mulig.
  • Ved mistet/stjålet kort skal banken først muntlig og deretter skriftlig, bekrefte at meldingen er mottatt.

Kilde: Storebrand

Visste du dette? Sannheten bak medlemskortene

Ta forholdsregler

Selv om det økonomiske ansvaret er begrenset for deg som kortkunde, er likevel svindel noe man vil unngå. Disse enkle rådene reduserer risiko og skadevirkninger av svindel:

  • Lær deg PIN-koden utenat og skjul den godt når du bruker kortet.
  • Bank- og kredittkort inneholder personopplysninger, behandle dem deretter. Ikke legg fra deg kortet i baren.
  • Unngå å ha høye beløp stående på brukskontoen, overfør heller ved behov.
  • Bruk kredittkort, spesielt på utenlandsreiser og ved netthandel. Blir du utsatt for svindel er ikke pengene trukket direkte fra din konto.
  • Gjør det til en god vane å sjekke kontoutskriften eller nettbanken ofte.