Uautorisert mobilreparasjon kan ødelegge reklamasjonsretten

RISIKO: Om du reparerer telefonen din selv, eller sender den til et uautorisert verksted, kan du miste både garanti og reklamasjonsrett. (Foto: Bjørn Eirik Loftås)
RISIKO: Om du reparerer telefonen din selv, eller sender den til et uautorisert verksted, kan du miste både garanti og reklamasjonsrett. (Foto: Bjørn Eirik Loftås)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke bare garantien du kan miste ved å levere iPhone til et billigverksted.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DinSide skrev nylig at du ikke nødvendigvis mister reklamasjonsretten etter "jailbreaking" av iPhone, men risikerer å miste garantien. Jailbreaking er en slags opplåsing av programvaren på Apple-produkter, og innebærer ingen fysiske inngrep.

Les mer: Reklamasjon og garanti etter jailbreak på iPhone?

Når det gjelder fysiske inngrep er historien en helt annen. Har du fått din iPhone reparert av et uautorisert verksted eller privatperson, risikerer du ikke bare å miste garantien, men også reklamasjonsretten.

Det slår Forbrukertvistutvalget fast, som setter juridisk praksis i slike saker.

Oppdaget inngrep, mistet reklamasjon

En iPhone-kjøper fra Trondheim klagde i fjor til butikken etter at telefonen hans begynte å oppføre seg rart. Men det autoriserte verkstedet som mottok telefonen fikk seg en overraskelse:

"Etter fjerning av bakdekselet, så er det ikke vanskelig å få øye på flere vesentlige mangler i telefonen. Skruer mangler, beskyttelsesplate over telefonens indre kretsstyring mangler, plate over serienummer mangler, samt at batteriets plastikkfolder, hvor det står tydelig «Authorized Service Provider Only», har fått gjennomgå. Denne er tydelig preget av uautorisert behandling" skrev verkstedet i sin rapport.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verkstedet nektet derfor å reparere telefonen, da de mente disse inngrepene kunne være skylden i feilen. Saken havnet hos Forbrukertvistutvalget (FTU), og de er enig med verkstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

"Det følger av rapporten fra verkstedet at mobiltelefonen har vært utsatt for et uautorisert inngrep. (...) På bakgrunn av den fremlagte rapporten og bildene anser utvalget at innklagde har sannsynliggjort at feilen er oppstått senere av årsaker som ikke har sammenheng med tilstanden på leveringstidspunktet" skriver de i sitt vedtak.

Verkstedet ga ikke noen forklaring på nøyaktig hvordan inngrepene hadde ført til feilene, slik man vanligvis må, annet enn å påvise at telefonen hadde fått hard medfart.

Dette trenger ikke bety at alle slike saker får samme utfall, men én ting er helt sikkert: Du står langt svakere om du tidligere har forholdt deg til utenforstående og så plutselig ber butikken ordne opp. De har ikke kontroll på hva uautoriserte verksteder gjør, og du har ved å bruke disse valgt å ikke forholde deg til vanlig reklamasjonsrett, garanti og produsentens anbefalinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gidder vi ikke å reparere produktene våre lenger?

Bør du våge?

Apple forteller at du også mister deres garanti ved "uhell, demontering, uautorisert service og uautorisert modifikasjon". Dermed risikerer du at både reklamasjonsretten og garantien bortfaller om du ikke forholder deg til Apples verksteder, og at fremtidige reparasjoner som kunne blitt gratis må betales.

Vårt eksempel dreier seg om en iPhone, men gjelder også andre merker. FTU bryr seg ikke om telefonen din kommer fra Apple, Samsung eller Nokia da reklamasjonsretten gjelder alle, og de fleste garantier har forbehold mot inngrep utenfor fabrikantens opplegg. Dette kan dessuten gjelde helt andre produkter enn bare mobiler.

DinSide har likevel flere ganger fortalt hvordan du kan reparere iPhone selv , eller gjennom uautoriserte verksted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordelen er at det kan bli langt billigere, og ofte raskere enn å sende telefonen inn til Apples offisielle kanaler. Vel å merke om du ikke får reparert den på produsentens regning. Ulempen er altså er at du risikerer å miste både garanti og den fem år lange reklamasjonsretten, som begge kan gi deg gratis reparasjoner ved senere anledninger. På den måten kan "vinninga gå opp i spinninga".

Les også: Slik bytter du glasset på iPhone 4 selv Våre tips er derfor:

  • Forsøk først å få reparert telefonen på enten garanti eller reklamasjonsrett – som fordrer at du selv ikke har skyld i problemet, for eksempel knust skjerm etter fall. Dette gjør du ved å kontakte butikken hvor du kjøpte telefonen, eller produsenten selv.
  • Om du ikke får reparasjonen gratis: Tenk over hvor gammel telefonen din er, vurder hvor lenge du har tenkt å bruke den og sjekk hvor kostbar en autorisert reparasjon blir kontra hvor mye telefonen din er verdt.
  • Er telefonen for eksempel ett år gammel, og du gjerne vil ha flere år sammen med den, kan det være dumt å gjøre noe som fjerner din fem år lange reklamasjonsretten. Det du sparer ved en uautorisert reparasjon kan forsvinne om du ved en annen anledning kunne fått en gratis reparasjon om du hadde forholdt deg til produsenten.
  • Er telefonen din gammel, spesielt eldre enn fem år, eller du vet at du ikke har tenkt å bruke den i mange år fremover, kan det være verdt risikoen å bruke uautoriserte verksteder.
  • Noen uautoriserte verksteder gir deg garanti på reparasjonen, du kan reklamere på reparasjoner i henhold til håndverkertjenesteloven om det uautoriserte verkstedet er en næringsvirksomhet. Men du har fortsatt et problem om det nye problemet ikke gjelder samme del som du fikk reparert, og du da ønsker å bruke garanti eller reklamasjonsrett mot produsenten eller butikken.
  • Autoriserte verksteder er de butikken eller produsenten bruker selv. Du må sannsynligvis derfor ta saken med butikken eller produsenten for å få levert inn telefonen til et slikt verksted.