Stor svindel på Facebook avslørt

STYR UNNA: Beklager. Disse annonsene er ikke ekte.
STYR UNNA: Beklager. Disse annonsene er ikke ekte.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke dagligvarekjedene og Peppes som står bak gratis gavekort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema1000 er en av flere kjeder som blir utsatt for svindel via Facebook i disse dager. Også Coop, Kiwi, Ica og Peppes skal bli utnyttet til samme formål, skriver Datahjelperne på sin blogg.

Kommunikasjonsdirektør i Reitangruppen, Solfrid Flateby, bekrefter overfor DinSide at dette er snakk om svindel. Rema 1000 har derfor gått ut og advart kundene om å la seg lure av disse henvendelsene.

>> Gratisproduktene som lurer deg inn i abonnement

Flere svindelmetoder

Annonsen på Facebook lokker med gratis gavekort om man deler og liker annonsen. Dette er bare en av flere typer svindel Reitangruppen er utsatt for den siste tiden. Reitangruppen eier blant annet Rema 1000, Narvesen og 7 Eleven.

Ifølge Reitangruppens nettsider har flere PC-brukere opplevd å få en feilmelding om at Internett er sperret, og at det kun kan åpnes ved å betale 1.000 kroner via betalingsfunksjonen på nettsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så fort vi gjøres klar over denne type svindel, tar våre jurister grep for å få stengt sidene og eventuelt anmeldt sakene, forteller Solfrid Flateby til DinSide.

Vil du unngå å bli lurt? Husk at svindlerne ofte spiller på fristelser, skremsler og tillit for å få deg på kroken.

– Hvis en av disse tre dukker opp, uansett om det er på sms, mail, Facebook eller telefon, samtidig som de vil ha informasjon, du skal betale noe eller du skal installere noe, så må det ringe en bjelle, har Hans Marius Tessem i Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) tidligere uttalt til DinSide.

Vil lure deg

Fordi slike svindelforsøk dukker opp på Facebook med jevnlige mellomrom, er det greit å være på vakt om du ser andre annonser med de samme likhetstrekkene, og slette fremfor å like og dele den.

DinSide har også tidligere omtalt fenomenet "clickjacking", som går ut på å spre en link så bredt som mulig. Deretter blir du sendt til et nytt nettsted, hvor du i verste fall blir bedt om personlig informasjon svindlerne kan utnytte, eller til skadelig programvare og virus.

Vær også obs på at seriøse, norske nettsider ufrivillig kan gi PC-en din virus.