Takstmann tredoblet regningen

TING TAR TID: Men takstmannen din kan ikke plutselig ta betalt tre ganger så mye uten å spørre deg først. (Foto: All Over Press)
TING TAR TID: Men takstmannen din kan ikke plutselig ta betalt tre ganger så mye uten å spørre deg først. (Foto: All Over Press)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brukte 28 timer i stedet for 8. Nå må han senke kravet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å ha takstmann på besøk kan bli dyrt, men det finnes grenser.

Det fikk en hytteeier oppleve nylig, da takstmannen forsøkte å ta langt mer betalt enn hva han hadde forespeilt.

Etter å ha behandlet saken i Reklamasjonsnemnda for takstmenn (takstklagenemnda) slipper de heldigvis billigere unna, og du kan bruke det samme trikset.

Slik sørget takstmannen for at kvinnen fikk 20.000 kroner i erstatning

Tredoblet regningen

Hytteeieren ville ha en tilstandsrapport på hytta si, og kontaktet en takstmann for å få en prisantydning. Takstmannen sa over telefon at han ville klare jobben på omlag åtte timer, og hytteeieren slo til.

Takstmannen reiste til hytta og satt i gang. Og til slutt sendte han regning til hytteeieren. Her hadde takstmannen tatt betalt for hele 28 timers arbeid; ikke åtte timer, slik prisoverslaget tok utgangspunkt i. Regningen havnet derfor på 31.500 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tar man utgangspunktet i disse tallene kostet arbeidet 1.125 kroner timen. Hytteeieren kunne dermed ha ventet seg en regning på rundt 9.000 kroner, i stedet for 31.500 kroner. Han hadde aldri sett for seg en så høy regning, og syntes kravet var helt urimelig.

Hvor lenge er en takst gyldig? Sjekk om du burde få ny takst eller boligsalgsrapport

– Du har to muligheter: Enten betale for tre timer uten at det blir levert noen rapport, eller betale hele beløpet. Om ikke, vil saken gå til innkasso, sa takstmannen til hytteeieren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle sagt fra

Den misfornøyde hytteeieren tok saken videre til takstklagenemnda. Takstmannen sier til nemnda at han har alt på det tørre. Arbeidet ble langt mer omfattende enn antatt, og derfor også dyrere.

Men også takstklagenemnda synes han har gått langt over streken:

"Innklagede her skulle ha informert klageren underveis om at oppdraget kom til å bli langt dyrere (...) Ved å informere klageren på et tidligere tidspunkt, ville klageren selv kunne tatt stilling til om at han ønsket en slik omfattende rapport" skriver nemnda i sitt vedtak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De anbefaler derfor at takstmannen betaler hytteeieren tilbake 5.000 av de 31.500 kronene.

Boligsalgsrapporter er dyrere, men gir deg mer trygghet

Klag du også

Selv om hytteeieren ikke fikk tilbake voldsomme summer, viser saken at det nytter å klage på takstmenn.

I år har de publisert 25 vedtak, hvorav mange har fått medhold. Mange går på slett arbeid, hvor forbrukerne får tilbake noe av pengene takstmennene krevde.

Du kan enkelt klage ved å fylle inn dette skjemaet på nett. Vedtakene fra nemnda er ikke bindende, men Norges Takseringsforbund og NITO kan straffe takstmenn som ikke retter seg etter anbefalingene.

Men for at du skal kunne klage på takstmannen din, må du innfri følgende krav:

  • Du må først ha forsøkt å løse tvisten med takstmannen.
  • Oppdraget må ha foregått på hus eller fritidsboliger.
  • Nemnda behandler kun saker fra privatpersoner.
  • Saksbehandlingen foregår skriftlig, så sørg for å ha korrespondanse og papirer for hånden.
  • Saken må ikke samtidig bli behandlet i rettssystemet.