Skadene og slitasjen du kan reklamere på

FEIL: Her har springfjæren i sofaen kollapset, og stikker ut fra undersiden av setet. Et eksempel på en reklamasjon som går rimelig greit gjennom systemet, ettersom det som oftest er snakk om en produksjonsfeil. (Foto: Bohus)
FEIL: Her har springfjæren i sofaen kollapset, og stikker ut fra undersiden av setet. Et eksempel på en reklamasjon som går rimelig greit gjennom systemet, ettersom det som oftest er snakk om en produksjonsfeil. (Foto: Bohus)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ødelagt sofa eller skader på bordet? Du får ikke nødvendigvis reklamasjonen fortere gjennom systemet ved å kjefte på de butikkansatte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du handler inn nye møbler til stua, soverommet eller den nye kjellerstuen forventer du trolig at møbelet er feilfritt når det kommer i hus. Men noen ganger samsvarer ikke virkeligheten med forventningene, og da har du muligheten til å reklamere på varen.

Les også: Dette må du gjøre hvis kvitteringen er uleselig

For å unngå langvarig saksbehandling, kan det være greit å sikre seg litt på forhånd. Vi har snakket med de største møbelkjedene og forhørt oss om hvilke reklamasjoner som er "plankekjøring", og hvilke som er mer krevende. I tillegg har vi samlet noen råd til hva du selv bør tenke på før du tropper opp i butikken.

Flassete hudsofa vanskeligst

Lurer du på om det i det hele tatt er verdt bryet å reklamere kan det være greit å vite at noen feil går lettere gjennom systemet enn andre. Dette gjelder for eksempel produksjonsfeil, og når varen blir levert med en skade.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som er mest vanlig er skader oppdaget ved oppakking. Ting som blir transportert fra Asia og andre steder kan gjerne få noen skader på veien, sier Hans Olav Jenssen, reklamasjonsansvarlig for Bohus-butikkene i Oslo.

Les også: Ikea gir deg kjøregodtgjørelse

De vanskeligste sakene er sofareklamasjoner, hvor sofaen kanskje er tre-fire år gammel og huden har begynt å flasse. Det skaper problemer for butikkene. Derfor er det viktig at du sier ifra med en gang du merker noe til skaden eller mangelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis ikke er det vanskelig å definere hvor lang tid som har gått og om kunden har meldt fra i god tid, sier Jenssen.

Her kan du møte motstand

Noen reklamasjoner kan imidlertid være vanskeligere å få gjennomslag for enn andre. Dette gjelder spesielt saker hvor kravet til deg gjøres klart fra forhandleren eller produsentens side. Du har for eksempel en dårlig sak dersom du er uforsiktig med tapetkniven når du skal ha av emballasjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi avviser reklamasjoner hvor det har vært misbruk av møbelet, eller møbelet ikke har blitt riktig vedlikeholdt, sier Jeanette Bechmann, leder for internasjonal kundeservice i Bolia.

Les også: Dette kan du gjøre med varen og fortsatt angre kjøpet

Ikke spar på oljen

Vedlikeholdsinformasjon følger nemlig de fleste varer, i tillegg til at selger ofte informerer om det på forhånd. Slurver du med vedlikeholdet kan det føre til ødelagt skinnsofa eller sprekker i treverk. Det siste er et problem man ser mye av i Norge.

– I Norge reagerer treverk kraftig på det tørre klimaet. Dette er et spesielt problem i Norge, og reklamasjoner på det avvises ofte.

– Hva bør man gjøre for å unngå dette?

– Når man har et massivt stykke tre i tørr luft, så må det vedlikeholdes. Da må det brukes mer olje enn andre steder med et annet inneklima, sier Bechmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun trekker fram hyttemøbler som spesielt utsatt, ettersom disse gjerne står kaldt en lengre periode, før de brått blir oppvarmet når det er tid for påskeferie. Da gjelder det å heller mette treverket med olje før du drar fra hytta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Se over varen

I likhet med Bohus har også Bolia erfaring med at skader oppdages ved oppakking. Derfor har Bechmann en konkret oppfordring til sine kunder.

– Når man mottar varen er det veldig viktig at man ser over varen og passer på at det ikke er skader. Finner du skader må dette noteres på utleveringsseddelen, sier hun.

Gjør du ikke det er det ikke nødvendigvis slik at du bare kan glemme hele reklamasjonen, men du sparer mye tid på saksprosessen hvis du ser over varene.

Et godt tips er å også ta bilde av skaden, så har du det hvis de skulle be om det. Kanskje holder det å sende bildet på epost, så sparer du deg for en tur til butikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er rettighetene dine etter kjøpsloven

Ta det med et smil

Når skaden har skjedd er det kanskje vanskelig å holde på humøret. Likevel anbefaler Siv Egger, kommunikasjonsrådgiver i Ikea, at du finner fram smilet når du kommer for å reklamere - i stedet for å kjefte en uskyldig ansatt huden full.

– Kanskje er man slitne etter en lang oppussing og da har jeg stor forståelse for at det kan være frustrerende. Men man kommer langt med godt humør og blidhet, sier Egger.

Her er rådene fra bransjen:

  • Ta vare på kvitteringen.
  • Sjekk varene når du mottar dem. Noter skader på utleveringsseddel eller fraktbrev.
  • Ta bilder av skaden, heller for mange enn for få, og gjerne fra flere vinkler.
  • Husk å vedlikeholde møblene. Følg instruksjonene som følger varen eller spør i butikken.
  • Si ifra med en gang hvis du oppdager en skade/mangel. Jo lenger du venter med å si ifra, jo vanskeligere blir det å få gjennom en reklamasjon.
  • Samle sammen alt du har før du drar til butikken. Kvitteringer, bilder, epostkorrespondanse og lignende er greit å ha for hånd.
  • Sist, men ikke minst: Smil og vær imøtekommende - det kommer du langt med.