Forsikringsselskapene gir for dårlig informasjon

Ikke alle forsikringsselskapene er like flinke til å gi informasjon på sine nettsider. Dette gjelder blant annet Gjensidige, Nemi forsikring, DNB og Europeiske. Fotomontasje: DinSide.no
Ikke alle forsikringsselskapene er like flinke til å gi informasjon på sine nettsider. Dette gjelder blant annet Gjensidige, Nemi forsikring, DNB og Europeiske. Fotomontasje: DinSide.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og de fleste har ikke vilkårene tilgjengelig på nettsidene sine.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet har sett nærmere på nettsidene til 18 av landets forsikringsselskaper. Konklusjonen er at selskapene gjør en altfor dårlig jobb med å informere om alt fra angrerett til klagemuligheter.

Dessuten er det svært mange som ikke har forsikringsvilkår tilgjengelig på nettsidene.

– Vi håper det er en glipp at forsikringsselskaper ikke har vilkårene på siden sin. Disse opplysningene burde være svært lett tilgjengelig for alle som kjøper forsikringer på nettet. Vi kan ikke anbefale folk å kjøpe forsikringer på nett av selskaper som ikke har vilkårene tilgjengelig, sier regiondirektør Jo Inge Bjørntvedt ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold i en pressemelding.

Vilkårene var ikke tilgjengelige hos seks av ti selskaper.

Les også: Samler du alle forsikringer hos ett selskap, kan det bli dyrere!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store selskaper slurver med informasjonen

Blant de 18 selskapene Forbrukerrådet har sett nærmere på, er det følgende tre selskaper som får flest merknader: Gjensidige, KNIF Trygghet og Nemi Forsikring med fem merknader hver.

I andre enden finner vi kun ett selskap som ikke får noen merknader, og det er If, mens Storebrand kun får én merknad.

– Selv flere av de største forsikringsselskapene er for dårlige til å opplyse om angreretten, Finansklagenemnda og avtalevilkår. Det er altså ingen sammenheng mellom ressurser og markedsposisjon når det gjelder informasjon på nettet, sier Jo Inge Bjørntvedt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulovlig å ikke opplyse om klagemuligheter

Det er blant annet angrerett svært mange av forsikringsselskapene glemmer å fortelle om, ifølge Forbrukerrådet.

– Kun 33 prosent av de undersøkte selskapene opplyser om angreretten. Den gir deg muligheten til å trekke avtalen innen fjorten dager når du kjøper noe på nettet, sier Bjørntvedt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som forsikringskunde har man dessuten muligheten til å klage på sitt forsikringsselskap til Finansklagenemnda. Heller ikke her gjør selskapene jobben sin. Kun halvparten av selskapene Forbrukerrådet har undersøkt opplyser om Finansklagenemnda.

– Det er dårlig service, og det er ulovlig, legger Bjørntvedt til.

Dette vil Forbrukerrådet at forsikringsselskapene skal informere om på sine nettsider:

  • God kontaktinformasjon, inkludert organisasjonsnummer og juridisk navn.
  • Rettighetsinformasjon om angrerett og avtalevilkår.
  • Klageinformasjon, hvor man nevner Finansklagenemnda.

Les også: Ikke ha mer enn dette på sparekontoen