Krevde betaling for umulig bredbånd

BETALE FOR LUFT: Bredbåndsselskapet kan ikke kreve betalt når de ikke kunne levere, mener Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press)
BETALE FOR LUFT: Bredbåndsselskapet kan ikke kreve betalt når de ikke kunne levere, mener Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. (Fotomontasje: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Montøren kunne ikke installere, men bredbåndselskapet ville ha betalt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DinSide En ting mange klager på hos Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, er bredbånd. Noen mener de ikke får hastigheten de betaler for, andre har problemer med fakturaer.

Men av de 76 bredbåndsklagene som kom inn i 2012, fikk bare 21 fullt eller delvis medhold. Dette skjer ofte fordi selskapene har lov til å gjøre som de gjør, da betingelsene står i kontrakter og vilkår. Noen klagere får derimot viljen sin, gjerne fordi selskapet ikke opererer innenfor sine egne vilkår.

En av de "heldige" er en kvinne som fikk et nærmest komisk møte med bredbånds-Norge da en aktør ville ha pengene sine, selv om de ikke kunne levere varene.

Les også: Nå kommer Ikea-TV-ene

Krevde 2.500 for avbestilling

I fjor vinter ville kvinnen få bredbånd inn i blokkleiligheten sin. Hun sjekket på bredbåndsleverandørens nettsider at hun faktisk kunne motta bredbånd, og bestilte. En montør skulle komme for å ta seg av det tekniske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

VISSTE IKKE: Kvinnen hadde ikke greie på bredbånd, og ante ikke om hun hadde de nødvendige kontaktene i leiligheten. Det hadde hun ikke. (Foto: All Over Press)VISSTE IKKE: Kvinnen hadde ikke greie på bredbånd, og ante ikke om hun hadde de nødvendige kontaktene i leiligheten. Det hadde hun ikke. (Foto: All Over Press)

Etter å ha sett på bosituasjonen ble det klart at kvinnen ikke hadde riktig uttak for bredbånd i leiligheten. Det måtte derfor eventuelt foretas kabling fra utsiden, visstnok enten ved å bore gjennom blokkmuren, eller ved å legge kabelen rundt yttersidene av blokken. Dette frarådet montøren, da det ble kostbart. Kvinnen antok dessuten at hun uansett ikke ville fått lov av borettslaget, da hun tidligere har fått avslag på noe så enkelt som et dørskilt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hva tjener du egentlig på en varmepumpe?

Hvordan vil bredbåndet i Norge se ut i fremtiden?

Montøren skulle derfor gi beskjed til bredbåndsleverandøren at kvinnen likevel ikke kunne kjøpe produktet deres. Med det trodde klageren at saken var ute av verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men neida: Snart dukket det opp et krav på hele 2.500 kroner, på grunn av "annullering av avtalen mindre enn fem dager før avtalt montering".

Les også: Test av Samsung Galaxy S III: Mobilkongen

Nektet å gi seg

Videre fulgte en rekke e-poster frem og tilbake mellom kvinnen og bredbåndsselskapet. Fritt oversatt til enkle setninger gikk det for seg omtrent som dette:

  • Bredbåndsselskapet: – Montøren har fortalt oss at du ikke ønsket å legge inn inntakskabel, så vi ser på dette som annullering av avtalen, og krever 2.500 kroner i gebyr.
  • Kvinnen: – Men jeg har jo ikke muligheten til å få lagt inn dette, og det visste jeg ikke om før montøren kom! Han var her forøvrig bare i 15 minutter, og jeg måtte være hjemme fra jobb i to dager før han kom. Dessuten var det nettsidene deres som opplyste meg om at jeg kunne få bredbånd fra dere!
  • Bredbåndsselskapet: – Vi sa fra om at du ville få dette gebyret om du avbestilte, så vi vil uansett ha pengene.
  • Kvinnen: – Men det var montøren som sa at jeg i praksis ikke kunne få bredbånd fra dere! Å kreve inn penger for ingenting er bare uetisk.

Les også: Slik blir peisvinduene blanke og rene

Slapp å betale

Dette førte ingen vei, så saken havnet i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Og nemnda er ikke i tvil: Kvinnen skal ikke straffes for noe som var utenfor hennes kontroll. Å avbestille noe i siste liten er én ting, men i nemndas øyne hadde ikke kvinnen noe annet valg.

Hun slipper derfor å betale, og skal nå være lykkelig eier av en mobil bredbåndsløsning.

Les mer om hvordan mobilt bredbånd kan være løsningen om du ikke har tilgang til kabel

Litt småproblemer med bredbåndsleverandørene finnes det ingen garantier for, men husk: Er du misfornøyd, finnes det en egen nemnd som kan ta saken for deg. Du finner det elektroniske klageskjemaet her.