Jul i januar

STARTER TIDLIG: Kurt Thomassen ble naturligvis med inn i Julehuset i Drøbak da kjæresten Irene Prestløkken skulle kjøpe noen nye julekuler. Det er 11 måneder til kulene skal henges på treet, men paret synes ikke det er for tidlig å handle julepynt i januar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et vakkert pyntet julehjem krever planlegging. Noen begynner allerede i januar.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ivrige juleshoppere banker på døra mens Eva Johansen, Tove Johansen og Lisbeth Solvang rydder og teller over varebeholdningen i Drøbaks verdenskjente julebutikk.

Julekuler, julemus, julenisser, julelys og alle de andre juletingene skal sorteres og summeres.

– Vi har alltid holdt stengt i januar og februar, men i år har det vært veldig mange kunder på døra. Noen kommer langveisfra, og jeg synes det er for galt å holde låst når vi likevel er i butikken for å ta vareopptelling og gjøre forberedelser til årets handel. Derfor slipper vi dem inn. Kanskje kommer vi til å ha butikken åpen seks dager i uka i hele 2013, forteller Eva Johansen, som eier og driver Tregaardens Julehus, bedre kjent som Julehuset.

Les også: 80-tallshus i ny drakt

Vil eksportere tradisjon

Noen dager etter nyttår kom en flokk med russere. Dagen etter kom en gjeng med italienere. I de første dagene av året har det også vært kunder fra land som Brasil, Ukraina, Nederland, Storbritannia, USA, Australia og Sør-Afrika. De fleste, både utenlandske turister og nordmenn, dukker opp uanmeldt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg var på vei et annet sted, men tok turen innom Drøbak fordi jeg tenkte at det kanskje var åpent her selv om det er januar, sier Janetta Honohan.

Hun har kommet fra Oslo for å se etter en adventsstake. Den skal hun ta med seg som gave når hun til sommeren en gang drar på ferie til venner og slektninger i Dublin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du skjønner, det er ikke så vanlig med adventsstaker i Irland. Derfor vil jeg ta med meg en og eksportere denne tradisjonen, smiler Honohan mens hun prøver å få oversikt i forretningens mange røde, grønne og hvite pyntegjenstander.

– Vi har en del forskjellige adventsstaker, ja. Jeg kan vise deg noen, hjelper Tove Johansen, som er innehaverens svigerdatter.

Les også: Slaget om boligprisene

Julekulefangst

Flere kunder kommer inn, men i dag er det ingen utlendinger. Irene Prestløkken og Kurt Thomassen har imidlertid reist et stykke, de også. Kjæresteparet som bor på Lillehammer, har kjørt i to og en halv time for å titte innom butikken som har gjort Drøbak til en vidgjeten nisseby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har også noen andre ærender i området, men jeg hadde lyst til å se om Julehuset var åpent. Jeg samler på julekuler, og de har så mange fine her, sier Irene Prestløkken og begynner å legge julekuler i en handlekurv.

Hun synes absolutt ikke det er for tidlig å handle julekuler i midten av januar, 11 måneder før de skal henges på juletreet.

– Som de fleste andre nordmenn liker jeg jula godt. Jeg pynter til jul et par uker før julaften. Det er tidligere enn jeg gjorde før, men så er jeg ferdig med jula i begynnelsen av januar. Det er ikke jul hele året, altså. Selv om disse kulene ikke skal opp før i desember, er det jo bare koselig å komme inn her og handle, fastslår Prestløkken mens hun leter etter noen flere kuler til et grantre som får en hel vekstsesong til før det hogges ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gamle ovner må byttes ut

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ha fjøsnissen

Julehuset åpner vanligvis ikke før 1. mars, og «julerushet» har pleid å starte med turistene som strømmer til Drøbak i juni, juli og august.

– Om sommeren selger vi mange suvenirer, samt småting som får plass i bagasjen til dem som kommer til Norge med fly. I ukene før jul går det mye av store nisser. De som har kommet hit nå i årets første uker, har vært ute etter all slags julepynt. Nordmenn kjøper det de synes de mangler av juleting til boligen, mens utlendingene er ute etter autentiske, norske ting. De vil ha den norske fjøsnissen og de tre norske juledyrene – grisen, hesten og musa, forteller Eva Johansen.

Hun mener trender ikke har noe med julen å gjøre. Derfor har hun stort sett solgt de samme tingene – med rødt, grønt og hvitt som de mest brukte fargene – siden hun og ektemannen etablerte Tregaardens Julehus i et gammelt bedehus i sentrum av Drøbak i 1988.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Juletrender er bare noe som noen stylister og bloggere har funnet på. Men dem tror jeg det er få av, sammenlignet med resten av befolkningen. Det er i hvert fall sånn at de som kommer hit, er opptatt av tradisjoner, og ikke trender, sier juleeksperten.

71-åringen har imidlertid opplevd én slags trend i de snart 25 årene Julehuset har eksistert – nemlig at folks innkjøp av juledekor har startet tidligere med årene.

– Planleggingen og innkjøpene starter stadig tidligere. Og tydeligvis enda tidligere i år enn i fjor. Dette er det første året at vi ikke har holdt stengt i januar, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Alltid plass til kaffen

Fra hobbybutikk til nissemekka

Før hun åpnet Tregaardens Julehus i 1988, drev Eva Johansen i noen år en håndverks- og hobbyforretning et annet sted i Drøbak.

– Med den typen butikk var det to store høytider vi forberedte oss til: jul og påske. Jula ble etter hvert så mye større at vi valgte å satse på en butikk med bare juleting. Kort tid etter oppstarten tok det helt av. Det var ikke noe vi hadde planlagt, understreker Eva Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Historien er lang og innfløkt. I korte trekk går den ut på at turister på besøk i Oslo etterspurte den norske julenissen. Oslos turistforening så potensialet og startet et samarbeid med Julehuset. Det tok ikke lang tid før politikerne i Frogn kommune også så turistpotensialet. I dag er det ikke noen tvil om at den norske nissen er fra Drøbak. Byens turistsjef er deltidsjulenisse, og veggene i turistinformasjonen er dekket av julebrev fra alle verdens hjørner.

– Vi har hatt besøk av turister og mediefolk fra hele kloden, og både byen og Julehuset blir omtalt som en viktig destinasjon i reisebøker om Norge. Og vi har ikke brukt fem øre på markedsføring, forteller Eva Johansen.