Årets farger er kåret

KUNSTNERISK FARGE: Lilla går for å være en kreativ, kunstnerisk farge. Her fra den amerikanske kunstneren Hunt Slonems frodige hjem. (Foto: Fernando Bengoechea / Corbis/ NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye salgstall viser at flere nordmenn velger sterkere farger når de pusser opp hjemme. I fargebransjen er lilla og indigo lansert som 2013-favoritter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Norske fargedrømmer

Fargerike/Norstat har spurt 1000 nordmenn hvilke farger de helst vil bruke på ulike rom. Her er noen av resultatene:

• Både på kjøkken, soverom og bad er det flest som ønsker seg hvitt, mens fargevalget «lyst» er det nest mest populære valget og blått kommer på tredjeplass.

• Hvitt og «lyst» er mest populært ellers i huset også, men på hobbyrommet og i gangen fortrenges blått fra tredjeplassen av grått. I stua er det beige som gjelder som tredjevalg.

• Lilla er slett ikke populært, og havner på niendeplass på listen over folks foretrukne farger både til stue og kjøkken, og på sjuende plass til soverommet.

I det blålilla hjørnet

Lilla kan ifølge Fargerike gi deg disse stemningene:

• Kreativ

• Spenning

• Glede

• Optimisme

• Avslappethet

Mens indigo, ifølge Nordsjö, skaper:

• Ro

• Trygghet

• Inspirasjon

• Lekenhet

Bloggernes lilla rom

Kanskje har fargehandlerne latt seg inspirere av bloggerne? Bloggen «Ideas to steal» er en av Norges mest populære interiørblogger, og her skrev de allerede i 2011 flere poster som handlet om at lilla var på vei inn i stuene våre. Les posten om lilla interiører og følg deres egne pekere her:

http://www.ideastosteal.com/2011/03/lilla-interior-purple

Den kjente produktdesigneren Magnus Pettersen har satt en lilla skjerm på sin nye lampe, Beacon. Kollega og konkurrent Vibeke Skar har også dyppet sine glass i lilla.

Og Marc Jacobs har gått berserk i den lilla delen av fargeskalaen i sin såkalte resort-kolleksjon. Fremtiden er lilla, mener malings- og interiørkjeden Fargerike.

– Vi har sett på hva som er blitt blandet i blandemaskinene våre, gjort kvalitative undersøkelser og snakket med internasjonale trendanalysebyråer som bekrefter signalene. Lilla er en farge på vei inn, sier Dagny Thurman-Hoelseth, kreativ leder hos Fargerike, som har kåret nettopp lilla til årets farge i 2013.

Blå stemninger

Også malingsprodusenten Nordsjö har valgt årets farge, og de har tro på en kusine av lilla, nemlig indigo.

– Blått er en farge som signaliserer trygghet, derfor er de fleste banklogoer blå, sier Nordsjös fargedesigner, Tale Henningsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men indigo har litt rødt i seg, noe som gjør blåfargen mer pulserende. Nå kommer det flere og sterkere farger, og mange er mørkere enn hva vi har sett de siste årene. Indigo kan leke med disse fargene og også med de dusere fargene, for eksempel på en fondvegg.

Les også: Dette kommer du til å elske i 2013

I fjor var årets farge i Fargerike grønt, mens den hos Nordsjö var rødt.

– Er ikke dette bare et PR-stunt som skal gi medieomtale?

– Vi mennesker liker å forandre oss. Vi får hele tiden impulser fra det som skjer rundt oss, enten det er det politiske liv, fra reiser eller fra designere som er i vinden. Vi lar oss påvirke til å ta fargevalg. Fargerike valgte grønt som sin hovedfarge i fjor, men vi i Nordsjö hadde også grønt som én av flere nøkkelfarger. Så helt tilfeldig er det ikke, sier Henningsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Helstøpt underlag

Henningsen forklarer at de følger med på hva som skjer på gaten, i pressen, på catwalken, i kulturliv og i politikk, og ut ifra disse signalene definerer flere trender som de lager nøkkelfarger av.

Ikke dilla på lilla

Men ikke alle har dilla på lilla. En som betakker seg, er interiørstylist Birgitta Roald.

– Jeg tror ikke helt på det. En mer pudderaktig lilla, derimot, kan det hende vi ser mer av. Duse farger og gull er populært, mens det mot høsten blir mørke farger. Det er likevel ikke bare én farge, men mange farger som er aktuelle, sier Roald.

Les også: Våg å være dristig med farger i store rom

Hos Jotun er det heller ikke én farge som er toneangivende, men flere. Det handler om kontraster, sier Lisbeth Larsen, fargesjef i Jotun:

– Vi har ikke tro på at bare én farge kan være årets farge. Forbrukerne er bevisste, og det lar seg ikke gjøre å diktere trender. Men vi kan si noe om hva forbrukerne trives med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nå trives forbrukerne med kontraster, ifølge fargesjefen.

– Vi vil gjerne ha kontraster mellom flere farger. Vi kan male opp en vegg eller en stol, eller sette opp en lampe i en sterk farge. Eller lage kontraster mellom ulike glanstyper. Man maler da en vegg i helmatt blå og kanskje en kommode i den samme blåfargen i helglans.

For øvrig har Jotun mer tro på korallfarger.

– Møbeldesigner Tom Dixon har brukt korallfarger i sin siste kolleksjon. Etter så mye «greige» som vi har hatt, trenger vi energien de sterke fargene gir. Blir man ikke fornøyd, kan man bare male over, sier Larsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grå virkelighet

Men folk velger fortsatt nøytralt og grått, kommer det fram av Fargerikes tall. De mener at folk samtidig har negative assosiasjoner til disse fargene. Det å velge andre farger som skaper positive følelser, gir en hyggelig stemning hjemme:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er et misforhold mellom de fargene vi velger å omgi oss med, og de opplevelsene vi føler at fargene gir oss. Vi burde velge de fargene som vi gir oss gode assosiasjoner. Lilla er en fremtidsrettet, energisk, kreativ farge. Selv om årets farge er lilla, betyr ikke det at alle skal male lilla hjemme. Noen velger å gjøre det, mens andre henter inn fargen i detaljer, og igjen vil det være en del som ikke gjør noe som helst. Denne kåringen betyr at lilla er en farge vi vil se mye av i 2013, både gjennom produktlanseringer, mote og interiør, sier Thurman-Hoelseth.

Men de fargelærde strides. Pantone, et av verdens største fargeselskaper, har verken valgt lilla, indigo eller korall, derimot smaragdgrønt, som årets farge for 2013.