Drikketrender:Dette skålte vi i i 2012

SKÅL: I 2012 har vi skålt mye i lys og lett drikke, gjerne med bobler, enten i form av spesialøl eller musserende vin. Foto: Colourbox.com
SKÅL: I 2012 har vi skålt mye i lys og lett drikke, gjerne med bobler, enten i form av spesialøl eller musserende vin. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn drikker mer og mer spesialøl, men mindre øl totalt. Vinglassene fyller vi helst med lys og lett vin.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2012 nærmer seg for alvor slutten. For mange er sprudlende vin et selvfølgelig innslag i nyttårsfeiringen. Men det er langt ifra kun på denne siste dagen av året at vi liker å fylle glassene med den lyse og boblende drikken.

Ifølge Vinmonopolet er trenden nemlig at nordmenn vil ha mer av lyse, lette alkoholholdige drikker. Rødvin og Cognac som har vært nordmenns favoritter gjennom mange år, taper nå terreng for nettopp musserende vin, hvitvin og rosévin.

- Makrotrenden er at folk kjøper lysere og lettere produkter hos oss, det gjelder generelt, men også innen de ulike varekategoriene. Brennevin og sterkvin går ned, mens produkter med lavere alkoholinnhold har en sterk økning. Det gjelder også sterkøl og alkoholfritt, sier pressesjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl, til ABC Nyheter.

- Det er hovedtrenden og dette er noe vi tror skal fortsette i tiden fremover også, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller videre at konsumet i Norge i utgangspunktet er spesielt, men at våre preferanser er i ferd med å bli mer like våre europeiske medborgere:

- I mange sammenhenger ser man til Sverige og England når man ønsker å se hvordan det kommer til å bli, men så langt har Norge vært annerledes. Særlig Cognac og rødvin har stått spesielt sterkt her.

- Det man på sett og vis kan si er at det norske forbruket er i ferd med å bli mer internasjonalt, mer likt andre deler av Europa, sier Nordahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener mye av forklaringen på denne endringen ligger i at været blir varmere, både fordi det påvirker druene som man lager vinen med og fordi vi heller vil ha lyse, lette viner enn rødvin på en varm sommerdag.

Les også: Dette kjøper vi på svenskehandel

- Vil oppleve øl, ikke bøtte i seg mest mulig

Når det gjelder øl er det blitt enda mer trendy i 2012 å drikke spesialøl:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den viktigste trenden når det gjelder øl er at folk har fått øynene opp for mangfoldet som finnes. Øl fra mikrobryggerier har hatt en kraftig vekst. Folk drikker flere typer forskjellig sterkt øl, men mindre øl totalt sett, sier direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, Petter Nome, til ABC Nyheter.

- Så folk er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet?

- Det er ikke noe galt med kvaliteten på vanlig pils, men vi ser en økt interesse for alternativer. Blant ungdom er det nå flere som skal kose seg og smake og oppleve øl, ikke bøtte i seg mest mulig, svarer Nome.

Les også: Øl gir deg mange fordeler

Han forteller at de største fire-fem mikrobryggeriene har hatt en vekst på rundt 40 prosent i 2012 sammenlignet med i fjor. I fjor hadde de også en økning i salget med 40 prosent sammenlignet med 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også i Vinmonopolet har de merket en styrket interesse for øl. Jens Nordahl tror øltrenden vil forsterke seg og nå ut i hele landet i årene fremover:

- Foreløpig har vi relativt lite salg av øl, men det er en høy økning i salget, så det er en gryende interesse, sier Jens Nordahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er en trend som kommer til å bre om seg i landet. Slike trender starter gjerne i Oslo og Bergen og andre store byer og bruker tid på å spre seg. Det tar opptil flere år før resten av landet følger etter, fortsetter han.

Les også: Eventyrlig vekst for mikrobryggeriene

Ny oppsving for flaskevann

Salget av rusbrus er på vei ned, mens salget av sider øker, forteller Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

- Det har blitt flere sidere på markedet, det er ikke bare søte sidere, men også noen tørre, så det er mer å velge mellom. Sider er særlig populært blant unge jenter, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder vanlig brus så er tendensen at folk drikker mer brus med kunstige søtningsstoffer og mindre sukkerholdig brus.

- Vann på flaske er på vei inn igjen etter flere år med nedgang da energidrikker og kaffedrikker var populært. Vann på flaske har vokst veldig de senere årene og det tror jeg vil fortsette, sier Petter Nome til ABC Nyheter.