Et solidarisk dagsverk

BOLLESJEKK: På selve OD-dagen blir det bollesalg, men bolleoppskriften skal testes ut først. Tyra Lynch (18, til venstre), Erle Willa Mikkelsen (15) og Balder Bryn Morsund (15) fra Fyrstikkalleen skole er alle engasjert i Operasjon Dagsverk ved Fyrstikkalleen skole. (FOTO: Erlend Aas / NTB scanpix)

I nesten 50 år har norske elever jobbet et dagsverk for ungdommer som ikke får oppfylt sin rett til utdanning.

– Boller for utdanning, sier Balder Bryn Morsund (15) fornøyd og slår fast at Operasjon Dagsverk (OD) engasjerer som bare det.

Det går i testing av bolleoppskrifter og produksjon av salgsplakater når Morsund og medelevene fra Fyrstikkalleen skole (F21) i Oslo forbereder bollesalg til OD-dagen. Den 1. november bytter elever over hele landet ut skole med jobbing for å støtte årets prosjekt, som skal gå til Nepal.

Nepal

– Da Operasjon Dagsverk startet opp på 1960-tallet, var tanken at norske elever skulle vende blikket ut i verden. At man kunne bruke én dag av sin egen utdanning for å bidra til å gi andre utdanning, sier OD-leder Steffen Mio Kristiansen (20).

Han snakker varmt om årets OD-prosjekt Samvad, som betyr «dialog» på nepali.

– OD i år går til et ettårig utdanningsprogram for ungdom i Nepal, der spesielt de kasteløse blir diskriminert, sier Kristiansen.

Det er snart 50 år siden kastesystemet i Nepal offisielt ble avskaffet, men systemet preger fortsatt samfunnet. ODs mål er å opprette 1000 Samvad-sentre der så mange som 25.000 ungdommer skal få lese- og skriveopplæring, yrkesopplæring og undervisning i temaer som helse, likestilling, seksualitet og egne rettigheter.

– Mange har lang vei til skolen, og det er mangel på likestilling. Flere jenter som ikke går på skole, har brødre som gjør det. Det er ofte andre faktorer enn fattigdom som holder dem borte fra skolen, sier OD-lederen.

OD samarbeider hvert år med norske bistandsorganisasjoner som har lokale samarbeidspartnere i prosjektlandene. I år er det Strømmestiftelsen som er norsk samarbeidsparter.

Les også: Åpner lommebøkene på tv

Har vokst

Da den første OD-dagen ble arrangert i 1964, ble det jobbet inn drøyt 100.000 kroner til reparasjon av ødelagte skoler og lærerboliger i Algerie. Landet hadde vært igjennom en blodig frigjøringskrig mot Frankrike. Den gang, som nå, sto solidaritet sentralt for OD.

Året før ble OD vedtatt opprettet av landsmøtet i Norsk Gymnasiastsamband (NGS), en av forløperne til Elevorganisasjonen i Norge. Tore Linné Eriksen, professor i utviklingsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), hadde latt seg inspirere av OD i Sverige og sto bak det skriftlige forslaget.

Nå kan både ungdomsskoler og videregående skoler være med på OD. Rundt 630 skoler deltar, og dagsverkene utgjør omkring 30 millioner kroner årlig. OD har også blitt utvidet med Internasjonal Uke, ODs informasjonskampanje. Da blir det gjort plass til globale spørsmål i timeplanen, og skolene får tilbud om foredrag fra OD og samarbeidsorganisasjonen.

Ved Fyrstikkalleen skole blir det nepalesiske dager med dans, leker og undervisning. Elevene skal lære mer om Nepal og hva pengene går til, forteller Erle Willa Mikkelsen (15). Petter Mathisen (16) vektlegger det frivillige ved prosjektet. Man skal stille opp fordi man har lyst.

– Det er viktig med forståelse. At man ikke er med fordi man synes synd på noen, mener elev Tyra Lynch (18).

Les også: Forsov deg med god samvittighet

For livet

– Internasjonal Uke er noe av det viktigste, sier professor Tore Linné Eriksen i dag.

– OD er ikke bare en enkel begivenhet i året. Du risikerer nærmest å bli merket for livet, sier han og forteller at studenter ofte oppgir OD som døråpneren til internasjonale studier.

Han mener OD og Internasjonal Uke, som tar for seg årets OD-prosjekt så vel som de store globale utfordringene, er et nødvendig supplement til undervisningen.

– Under kampanjeuka møter vi utrolig mange motiverte og dedikerte ungdommer, sier Christoffer R. Klyve, leder for utenlandsavdelingen i Utviklingsfondet, som har flere samarbeid med OD bak seg.

– Et viktig trekk ved OD er at ungdom kobles opp til solidaritet, spørsmål rundt internasjonal urettferdighet og vår del av verdens medansvar. OD handler ikke om at vi kan selge boller, og dermed er et godt land. Ovenfra og ned-holdningen som kan finnes innen bistand, svekkes ved at prosjektene handler om at det er ungdom som gir til ungdom, sier Eriksen.

Les også: Rike stjeler, jukser og bløffer mer enn andre

– OD får gjort bra ting

– At OD gir rundt 30 millioner kroner til et begrenset tema over en begrenset tidsperiode, gjør det mulig å få til bra ting, sier Christoffer R. Klyve, leder for utenlandsavdelingen i Utviklingsfondet.

Siden den spede oppstart i 1964 har Operasjon Dagsverk gitt penger til utdanningsprosjekter i over 60 land i Asia, Afrika og Latin-Amerika. OD har samarbeidet med organisasjoner som Plan Norge, Kirkens Nødhjelp, Strømmestiftelsen, Atlas-alliansen, Redd Barna og Regnskogfondet.

Utviklingsfondet var samarabeidspartner blant annet i 2007, da prosjektet het «Med rett til en fremtid» og gikk til Mellom-Amerika. Målet var at ungdom på landsbygda i Guatemala, Honduras og Nicaragua skulle bli aktive i den bærekraftige utviklingen av landbruksområder.

– Dette prosjektet har vært veldig vellykket. Vi har stort sett holdt planen og skaffet yrkesutdanning for mange ungdommer på landsbygda. På denne måten flytter færre til byene, der det er mye gjengkriminalitet og vold, sier Klyve.

Klyve mener det er viktig at skoler slutter seg til OD.

– OD betyr mye for ungdom som jobber med prosjektet. At det er et nasjonalt engasjement betyr også mye for dem som står på andre siden, sier Klyve.

OD-prosjekter går over fem år, og «Med rett til en fremtid» er nå inne i sitt siste offisielle år. En viktig oppgave for OD er å følge opp bruken av midlene. Går ikke ting som planlagt, er det rom for å gjøre endringer i prosjektet.

Personvernpolicy