Fikk 160.000 i erstatning for dårlig oppussing

BARE RØR: Håndverkerne klarte ikke å få badet i stand. Snarere tvert i mot. Oppussingen gikk helt skeis, og nå får mannen tilbakebetalt alle pengene. (Illustrasjonsfoto: All Over Press)
BARE RØR: Håndverkerne klarte ikke å få badet i stand. Snarere tvert i mot. Oppussingen gikk helt skeis, og nå får mannen tilbakebetalt alle pengene. (Illustrasjonsfoto: All Over Press)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Besøkende risikerte støt, og gulvet kunne rase sammen. Slik vant eieren som nå slipper unna regninger for 164.850 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DinSide: I nesten halvannet år har en Oslo-mann kranglet med et polsktalende enkeltmannsforetak som skulle totalrehabilitere badet hans i fjor vår.

Kontrakten tilsa at det skulle koste 151.625 kroner, men det viste seg å bli både dyrere og mer tidkrevende enn først antatt.

Nå får Oslo-mannen tilbake alle pengene, og vel så det.

Dette må du sjekke hvis du vurderer å pusse opp badet selv

Overtid, papirsurr, lekkasje

"When the bathroom is finished we will have documentation (FDV) regarding godkjenninger [sic] and the work that is done by your partners. Electrician, plumber etc." skrev foretaket, som fikk jobben med å være totalentreprenør og derfor selv skaffe de nødvendige håndverkere og papirer.

Men papirarbeidet var aldri i orden, ifølge klager. Og ingen søknader til kommunen ble sendt inn, noe foretaket innrømmer. Selve arbeidet skal også ha vært svært mangelfullt, noe klager (som selv er ingeniør) stadig oppdaget etterhvert som jobben ble gjort. Oslo-mannen skal stadig ha bedt foretaket om å fikse opp, uten at det skjedde, så mye måtte han gjøre selv for å få badet ferdig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Lag en god plan - spar penger

Etter at foretaket etter 56 dager på overtid anså jobben som gjort, og hadde forlatt badet som endte opp med en 20 centimeter høy dørterskel, ble det oppdaget vannlekkasje. Forsikringsselskapet fikk et VVS-firma til å utføre befaring, og senere så også to takstmenn på badet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette førte til at mannen hadde en sterk sak da han tok den til Forbrukerrådet, og videre til Forbrukertvistutvalget (FTU). Listen over mangler er nemlig lang.

Én ting bør du vite om klager til FTU – det kan ta lang, lang tid

Livsfarlig bad

Her er noe av det fagmennene bemerket:

  • Lekkasjen skyldtes rørskjøter som ikke var tette, og lekkasjen har trolig pågått i tre måneder, noe som kan ha ført til fukt og sopp.
  • Fallet i gulvet under dusjen var kun 5 millimeter, men skal være minst 16 millimeter. Fallet i gulvet rundt dusjen var dessuten rettet feil vei, slik at man endte opp med vann over hele gulvet.
  • Jordingen i sluket ble feil montert, noe som ifølge takstmannen fører til "fare for liv og helse ved overledning".
  • Gulvet ble så mye høyere under arbeidet at det kan være for tungt for bærebjelkene. Dørterskelen ble som nevnt 20 centimeter høy, og himlingen i taket under badet skal ha bøyd seg 23 millimeter over to meter, noe som er langt fra lovlig. Det tunge gulvet skal derfor også utgjøre en "fare for liv og helse", fordi gulvet rett og slett kan bryte sammen.

Får tilbake pengene

Konklusjonen ble at badet må brytes ned og bygges opp på nytt. Noe den ene takstmannen anslår vil koste 244.688 kroner.

Foretaket bak jobben mener blant annet at badeieren har blandet seg for mye inn i arbeidet, og gjort tiltak de ikke har hatt oversikt over. De mener også at han har godkjent saker og ting som han senere klaget over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De verste oppussingstabbene

Men FTU er ikke i tvil: De mener jobben ikke er godt nok utført, og krever at foretaket nå betaler tilbake alt Oslo-mannen har gitt dem, samt at han slipper å betale det han ennå ikke har betalt. I tillegg får han tilbakebetalt regningen fra takstmannen. Dermed "vant" han totalt 164.850 kroner, inkludert de 83.000 kronene han slipper å betale.

Hørt om DDV? Det er et viktig papir du må få etter at badet er ferdig oppusset!

Slik vant han

Her er noen av nøkkelpunktene som gjorde at Oslo-mannen gikk seirende ut av krangelen:

  • Slikt arbeid blir regulert av håndverkertjenesteloven . Den fastslår at om arbeidet ikke svarer til det som var avtalt, er det ikke godt nok ("foreligger mangel"). Og er det ikke godt nok, får man krav.
  • Ved mangler kan håndverkeren kreve å få gjøre jobben ferdig slik at den blir god nok, men om forbrukeren har god nok grunn til å ikke ønske dette, kan man nekte. FTU mener i dette tilfelle at forbrukeren hadde nettopp det. Om "tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge av mangelen" kan man kreve heving, noe klageren i vårt tilfelle gjorde.
  • Klager hadde dokumentasjon på en mengde kommunikasjon mellom han og foretaket, i tillegg til rapportering om manglene fra tre ulike fagmenn. Dette var langt mer enn håndverkerne hadde, og FTU hadde derfor sterkere tiltro til klagerens påstander.
  • Han får dessuten erstatning for rapporteringen, på grunn av forbrukerkjøpslovens bestemmelser om erstatning av utgifter man "lider som følge av at tingen har en mangel".

Tips: Slik setter du ut rørleggerarbeid på anbud

Les flere nyheter