Ikke gi barna belønning

Hva får jeg for det, da?

PLIKTER: Å gi barna oppgaver i hjemmet er bare positivt, mener ekspertene. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
PLIKTER: Å gi barna oppgaver i hjemmet er bare positivt, mener ekspertene. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Derfor bør du kreve mer av barna – uten å gi dem belønning.

Gir du barna dine belønning hver gang de hjelper til hjemme? Det bør du egentlig ikke, mener Tone Strømøy, pedagog og lektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus og forfatter av boken: "Oppdragelse mellom frihet og grenser. Barns selvfølelse - voksnes ansvar".

- Det er viktig at barn bidrar hjemme, men vi ønsker jo at de skal gjøre det på grunn av en indre tilfredsstillelse og ikke på grunn av belønning.

Det er lett for deg å si, tenker du kanskje. Men i følge pedagogen er det fullt mulig å få barna til å bidra, uten å lokke med is eller penger.

- Klarer man å få oppgaver til å bli en rutine vil barna føle at det å ta ansvar vil være en naturlig del av hverdagen, sier hun til Foreldre&Barn.

I vårt forum Barnimagen er det mange ulike meninger om barn og belønning.

Jeg synes ikke at barn bør "tjene" penger fra de er små. La dem leve bekymringsløst i forhold til penger en stund, oppfordrer en forumbruker.

Krev mer av barna

En god grunn for at barna skal hjelpe til er at familien vil fungere mye bedre hvis alle bidrar.

- Jeg tror mange foreldre er redde for å kreve at barna hjelper til. Men det har barna bare godt av, sier Strømøy.

Plikter i hjemmet er nemlig ikke bare bra for fellesskapet, men også viktig for barnas utvikling og deres evne til å passe inn i andre miljøer.

- Det er viktig at barn lærer å ta ansvar. Å ha plikter og oppgaver gjør at barna blir selvstendige og forstår at man er en del av et fellesskap. Det gir også mestringsfølelse, og er derfor også med på å bygge selvtillit, sier Strømøy.

Les også:Slik velger du riktig grill

En bjørnetjeneste

Også psykologspesialist i Bufetat, ved Familievernkontoret Asker og Bærum, Grethe Strand Rolfsen synes det er viktig å være bevisst på hvordan man benytter belønning som motivasjon. Bruker man det hver gang man ønsker at barna skal hjelpe til gjør man dem en bjørnetjeneste, mener hun.

- Jeg tror ikke på å bruke belønning for å skape motivasjon. Da kan barna etter hvert forvente å få noe hver gang de blir bedt om å bidra. Det kan bli problematisk i andre settinger, som i familieselskaper, i ferier eller i andre sosiale familiesituasjoner, forteller hun.

Ønsker du at barnet ditt skal møte disse utfordringene på en positiv måte kan det være lurt å begynne hjemme.

- Noen mennesker spretter opp og bidrar med en gang en situasjon krever det. Hvis man ønsker at barna skal bli personer som føler at det er verdifullt å bidra for fellesskapet, er det viktig å skape disse verdiene hjemme, sier psykologspesialisten.

Les også: Fungerer egentlig kjerringrådene?

Gi barna tid

Det er ikke dermed sagt at dette er lett å få til. Som trebarnsmor forstår Strand Rolfsen godt at foreldre tyr til belønning for å få ting gjort.

- Det er ingen lett oppgave å få barna til å forstå at det er verdifullt å hjelpe til. Men bruker man tid og godtar at ikke alt skjer med en gang, så kan man få til mye, sier hun.

En av de vanligste feilene vi gjør, tror hun er at vi ikke gir barna nok tid.

- Vil man at et barn skal hjelpe til med å rydde av bordet må man også godta at ting tar litt lengre tid, og at det kan bli litt ekstra søl. Det er fort gjort å gjøre ting selv, fordi det er enklere. Men det kan straffe seg på lang sikt, sier hun til Foreldre&Barn.

Også pedagog Tone Strømøy, mener det er viktig å gi barna tid til å mestre oppgavene de får. Selv om det krever ekstra tålmodighet fra foreldrenes side.

- Å gi barn tid er kjempeviktig. De trenger tid til å utforske og eksperimentere. Også må vi fungere som veiledere, og skryte av dem når de får til ting, sier Strømøy.

Begynn tidlig

Mange foreldre venter for lenge med å utfordre barna sine, mener Strømøy. Hun tror at barn helt ned i ettårsalder har godt av å få bryne seg på enkelte oppgaver.

- En ettåring kan for eksempel ha veldig godt av å prøve å kle på seg selv. Legg fram klærne og sett barnet midt i kleshaugen. Gi barnet tid til å prøve seg fram, selv om det betyr en underbukse på hodet og en sokk på hånden, sier hun.

Vær også raus med å rose barna når de får til ting, oppfordrer hun.

- Det viktig å skryte av barna. Det skaper motivasjon til å gjenta handlingen. Alle trenger skryt, det gjelder både voksne og barn, sier Strømøy.

Snakk sammen

Mange foreldre glemmer også at barna er personer det faktisk går an å snakke med. Det er viktig ikke å undervurdere dem, mener pedagogen.

- Det viktigste man gjør er å få barnet i dialog. Man kan helt fint ha en dialog med en 2-åring. Barn er alltid ute etter å finne mening i det som skjer rundt dem og det de gjør. Derfor er det viktig at vi forklarer dem hvorfor, når vi ber dem om å gjøre noe.

Det å få oppgaver er ikke noe barn automatisk er negative til. Men blir det forbundet med dårlig stemning og liten forståelse for hvorfor, kan det skape manglende motivasjon.

- De voksne må være flinke til å veilede barna. Det krever at vi er flinke til å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør. Barn forstår som regel mye mer enn vi tror. Barn er også veldig nysgjerrige, og har så mye i seg hvis vi er flinke til å gi dem sjansen, sier Strømøy.

Les også: Nyt sommeren – med solbriller!

Jeg vil ikke!

Har man i praksis vært lite opptatt av å kreve hjelp fra småtassene kan det hende det tar noe tid å snu situasjonen. Men med en god dose tålmodighet og innsatsvilje, er det fullt mulig å få barna til å bidra, mener psykologen.

- Det er vi voksne som har ansvaret for å skape motivasjon hos barna. Tenk derfor gjennom hvordan du møter dem med oppgavene. Og ikke gi opp når barna sier nei, anbefaler hun.

Er barna kanskje slitne etter barnehagen? Eller har de nettopp satt seg ned for å se på favorittprogrammet på tv? Noen ganger er det naturlig at barna ikke kaster seg over oppgavene du gir dem, mener Strand Rolfsen.

- Gi det tid, og prøv igjen i morgen hvis du ikke får det til. Tenk da gjennom hva som ikke fungerte ved situasjonen i dag. Kan du gjøre noe annerledes?

Gode opplevelser

Skaper du hyggelige situasjoner rundt oppgavene er det mye større sannsynlighet for at barna vil ønske å bidra.

- Gjør gjerne barnas oppgaver sammen med dem. Skap en positiv atmosfære og gjør aktiviteten til en hyggelig stund, og ikke noe man bare gjør for å bli ferdig med det, oppfordrer Strand Rolfsen.

Men selv om en god stemning virker positivt betyr ikke det at det ikke er lov å være streng når det trengs. Men klarer man å holde hodet kaldt, vil man høyst trolig få bedre resultater enn om man begynner å kjefte.

- Sender man ut et angrep vil det alltid komme et angrep i retur. Kjefting vil også skape en dårlig stemning, slik at barna etterhvert forbinder oppgaver med noe lite hyggelig, sier psykologen.

Les også:

Streng oppdragelse gir utagerende barn

Musikk gjør barn smartere

Anbefaler kjepp til å slå barna

9 ting du ikke bør si til barna.

Les mer om Livet

Les flere nyheter

AdTech Ad

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden