Jobb: å stå i veien

FANT EN NISJE: Cecilie Vik driver firmaet Trafikk-Jentene sammen med kollegaen i andre enden av gata. De dirigerer trafikk, ofte på oppdrag fra entreprenørfirmaer.

Å dirigere biler var en fjern tanke for Cecilie Vik og Merethe Flakk. Helt til de fant sin egen nisje midt i veibanen.

Det er nesten alltid høy lyd der de to venninnene jobber. I dag støyer det fra en gravemaskin, et sveiseapparat, en piggmaskin, en asfaltmaskin og en lastebil som tømmer flytende asfalt i en trillebår.

Forbi alt dette farer den vanlige trafikken – etter klarsignal fra enten Cecilie Vik i den ene enden av gata eller Merethe Ragnardotter Flakk i den andre enden.

– Det er klart. Bare send dem forbi, er den knappe ordvekslingen de to har over walkietalkiene.

Arbeidsdagen for de to trafikkdirigentene er hektisk og langt fra ufarlig.

– Det hender bilene sneier oss. Vi må passe på, ja, sier Flakk mens hun holder stoppspaken med den røde refleksen vendt mot bilen som kommer mot henne.

Startet egen bedrift

Tidligere var det politiets oppgave å dirigere all trafikk. For noen år siden ble reglene myknet opp, og private aktører kan i dag stoppe biler og geleide dem videre i puljer.

– Vi jobber mest der det er veiarbeid, og det er entreprenørene som kontakter oss. Hvis de ønsker det, kan vi ordne med de nødvendige godkjenningene for å kunne sperre av området rundt veiarbeiderne. Vi kan dessuten søke om gravetillatelse, forteller Flakk og Vik.

De tar også andre dirigentoppdrag, for eksempel i forbindelse med filminnspillinger.

– Vi skal dirigere trafikken mens det spilles inn en scene i en busslomme. Det er en heldagsjobb. I tillegg har vi blitt kontaktet av et filmselskap som skal spille inn en skytescene langs en vei, forteller de.

33-åringene opprettet aksjeselskapet Trafikk-Jentene i februar i år. Nå strømmer oppdragene på. De fleste jobbene har vært i og rundt Oslo.

– Vi hadde aldri tenkt at vi skulle bli trafikkdirigenter. Faren min er entreprenør, og han anbefalte oss å ta kursene som trengs for å kunne dirigere trafikk. Han synes det trengs noen jenter i en bransje som ellers stort sett bare består av mannfolk, forteller Cecilie Vik.

Få sure sjåfører

De mener det har sine fordeler å være kvinne når grave-, asfalt- og byggearbeid fører til stengte veier eller innsnevring av veibanen.

– Folk er stort sett hyggelige, men vi møter av og til gretne sjåfører. De fleste blir imidlertid medgjørlige og mer tålmodige når de blir møtt med et smil. Noen trenger hjelp til å finne en omvei, mens noen få gir oss en skyllebøtte fordi de ikke kommer seg fort nok fram. Da forklarer vi bare hvorfor veien er helt eller delvis sperret. Det er jo alltid en grunn til det, påpeker Merethe Flakk, som tidligere jobbet som flyvertinne og dørvakt.

Trafikk-Jentene hatt noen lønnsomme måneder i starten av den sjeldne karriereveien gründerne har tatt fatt på. De får hjelp fra et team på 20 som har vært i aktivitet siden april på en rekke oppdrag. Men snart sørger frost og snø for at oppdragene blir færre.

– Det er lite veiarbeid om vinteren. Derfor må vi se oss om etter andre oppgaver. Vi leier ut sjåfører og kan kjøre følgebil, for eksempel hvis en stor båt skal transporteres med lastebil. Dessuten har vi tatt kurs for å dirigere trafikk der trikken går, og vi skal ta kurs for å kunne dirigere trafikk rundt jernbanespor. I tillegg skal vi investere penger i en støtputetilhenger, en sånn som beskytter veiarbeiderne langs motorveiene, forteller Cecilie Vik, som drev en Deli de Luca-butikk før hun ble dirigent.

– Vi har kastet oss ut i noe vi ikke hadde peiling på, men vi lærer noe hver eneste dag, forteller hun.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden