Filosofiske barnemøbler

OVER OG UNDER: Krakken «Knut» har innebygde magneter og kan lett hektes sammen med andre «knuter» og bli til en tunnel eller et tog. Krakkene er salformet for å gi en riktig sittestilling. Design: Helene Opedal. (FOTO: Anne Elisabeth Næss)
OVER OG UNDER: Krakken «Knut» har innebygde magneter og kan lett hektes sammen med andre «knuter» og bli til en tunnel eller et tog. Krakkene er salformet for å gi en riktig sittestilling. Design: Helene Opedal. (FOTO: Anne Elisabeth Næss)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ser kult ut med ekte designerstoler i miniformat. Men god design for barn er noe annet enn voksenmøbler i miniatyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er et ekorn! Nei, en elefant! Eller kanskje en racerbil? Et fly?

«Kjell» er ikke lett å bli klok på. Han er en dusblå skumform på små hjul som bølger og åpner seg på både et gjenkjennelig og et ikke så gjenkjennelig vis. Til møbeldesigner Helene Opedals store glede blir barna som leker med ham, stort sett ikke enige – verken med hverandre eller med seg selv – om hvem «Kjell» egentlig er. For det er akkurat denne tvetydigheten som er målet med møbelet.

) INNHOLDSRIK: Ingvild (5) utforsker puffen «Pia». Fôret i «Pia» består av ni puter som kan tas ut og brukes i lek. Tre avtakbare trekk med knapper, glidelåser og snøring gir barna ekstra utfordringer. Design: Helene Opedal. (FOTO: Anne Elisabeth Næss)) INNHOLDSRIK: Ingvild (5) utforsker puffen «Pia». Fôret i «Pia» består av ni puter som kan tas ut og brukes i lek. Tre avtakbare trekk med knapper, glidelåser og snøring gir barna ekstra utfordringer. Design: Helene Opedal. (FOTO: Anne Elisabeth Næss)

Fantasistimulerende

– Et av de viktigste kriteriene for god barnemøbeldesign er at møbelet er fantasistimulerende. Barna bør kunne leke med det igjen og igjen uten å gå lei. Da må ikke formen være for gitt på forhånd, sier Opedal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Formen «Kjell» er sammen med puffen «Pia», krakken «Knut» og bordet «Reidun» bestanddelene i Opedals prisbelønte masteroppgave ved Kunsthøyskolen i Bergen sist vår. Foreløpig finnes de bare som prototyper, men designeren håper å finne en produsent så hun kan få dem i salg.

På nyåret kan de imidlertid beskues under en planlagt barnemøbelutstilling i butikken Futura på Grünerløkka i Oslo. Utstillingens mål er å vise nyskapende barnemøbler som er laget på barns premisser. Butikkinnehaver Torkjell Winje oppfordrer alle barnemøbeldesignere som brenner inne med gode ideer og prototyper, om å komme til butikken og vise møblene fram.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

REGGIO EMILIA: Disse «sanddynene» er typiske for Reggio Emilias «Play + Soft» – kolleksjon. De former myke åser og daler som åpner for mange typer lek. Kolleksjonen er designet for barnehager, men kan også brukes i private hjem. (Design: Gabriele Contin/Play+Srl-Italy) REGGIO EMILIA: Disse «sanddynene» er typiske for Reggio Emilias «Play + Soft» – kolleksjon. De former myke åser og daler som åpner for mange typer lek. Kolleksjonen er designet for barnehager, men kan også brukes i private hjem. (Design: Gabriele Contin/Play+Srl-Italy)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reggio Emilia

Tradisjonelt har barnemøbler vært ensbetydende med voksenmøbler i miniatyr. Det siste tiåret har også rådyre designklassikere, som Arne Jacobsens stol «Syveren», Panton-stolen av Verner Panton og gyngestolene av Charles & Ray Eames, kommet i miniutgaver – men med godt voksne priser.

– Dette er en trend som er kulere for foreldrene enn barna, mener Opedal.

– Disse stolene er ikke lagd med tanke på barns behov. De stimulerer verken motorikken eller fantasien. For meg er design brukeranalyse. Hvem skal bruke møblene, og hvordan? Hvis man virkelig skal ta barna på alvor, er det ikke slike møbler de trenger, fastslår hun.

Opedal er en av flere designere som de siste årene har latt seg inspirere av den såkalte Reggio Emilia-filosofien når det gjelder utforming av barnemøbler.

Stimulere sanser

Reggio Emilia er et område nord i Italia hvor det i etterkrigsårene oppsto en bevegelse for å skape en type barnehager, mer tilrettelagt for barna selv. Det fysiske miljøet til barna står sentralt i filosofien. Rommet og møblene har en viktig pedagogisk betydning – disse omgivelsene er «den tredje pedagog» ved siden av de voksne og barnet selv. Dette gjelder like fullt i barnas hjem som i barnehagen. Møblene skal stimulere barnas sanser og appellere til lærelyst og kreativitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke knallfarger

TVETYDIG: Formen «Kjell» kan være hva som helst. Møbelet inkluderer en sylinderformet boks med lokk som barna kan putte sine ting oppi, i pakt med barns typiske samlernatur. Design: Helene Opedal. (FOTO: Anne Elisabeth Næss)TVETYDIG: Formen «Kjell» kan være hva som helst. Møbelet inkluderer en sylinderformet boks med lokk som barna kan putte sine ting oppi, i pakt med barns typiske samlernatur. Design: Helene Opedal. (FOTO: Anne Elisabeth Næss)

Den Reggio Emilia-inspirerte krakken «Tassen» fra Trondheims-firmaet Interia fikk merket for god design i 2007. Den er både funksjonell og leken. Den kan bli en tunnel, og stablet er den kanskje et tre? Design: Ole Petter Wullum/Interia. (FOTO: Interia)Den Reggio Emilia-inspirerte krakken «Tassen» fra Trondheims-firmaet Interia fikk merket for god design i 2007. Den er både funksjonell og leken. Den kan bli en tunnel, og stablet er den kanskje et tre? Design: Ole Petter Wullum/Interia. (FOTO: Interia)

På 1990-tallet gjennomførte Reggio Emilia-bevegelsen et fire år langt forskningsprosjekt, der pedagoger og designere fra en rekke land samarbeidet for å lage best mulige møbler til barn. Resultatet ble kolleksjonen «Play + Soft» på rundt 200 myke og nyskapende møbler. Møblene er føyelige og kan lett flyttes rundt, i tråd med filosofien om at det er viktig for barn å kunne manipulere og endre på omgivelsene sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med «Play + Soft»-prosjektet ble det gjort en egen fargestudie. Den viste at det er en myte at barn trives best med skarpe signalfarger som knallrødt, – grønt og – gult, som er så typisk for barnemøbler og leker.

Det er også grunnen til at Helene Opedal har styrt unna disse fargene. Hun understreker at dette ikke er gjort for at møblene lettere skal passere foreldrenes smaksterskel.

– Det er veldig mye interesse for innredning og design til barn i dag, man ser det i blader og i blogger. Men det er mye fokus på hva de voksne synes er stilig. For meg blir det feil. Familien er jo et fellesskap, og hjemmet bør også inkludere møbler som virkelig er laget på barns premisser, sier Opedal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta om Reggio Emilia

MINI ME: Barneutgaver av designklassikere for voksne, pluss billige kopier av dem, er blitt en ny trend. Her er en mini-etterligning av Arne Jacobsen klassikeren «Syveren». (FOTO: Anne Elisabeth Næss)MINI ME: Barneutgaver av designklassikere for voksne, pluss billige kopier av dem, er blitt en ny trend. Her er en mini-etterligning av Arne Jacobsen klassikeren «Syveren». (FOTO: Anne Elisabeth Næss)

Artikkelen fortsetter under annonsen

KAKTUSSKOG: Reggio Emilias « Play+Soft»-møbler har gitt ny inspirasjon til barnemøbeldesignere verden over. Her er matten «Kaktus» med myke planter festet til en baseplate. (Design: Donegani & Lauda/Play+Srl-Italy)KAKTUSSKOG: Reggio Emilias « Play+Soft»-møbler har gitt ny inspirasjon til barnemøbeldesignere verden over. Her er matten «Kaktus» med myke planter festet til en baseplate. (Design: Donegani & Lauda/Play+Srl-Italy)

* Reggio Emilia er en by og en kommune i Nord-Italia, ca. 1 1/2 times togtur sørøst for Milano. Området er kjent for sin spesielle barnehagefilosofi, som ble utviklet etter 2. verdenskrig.

* Demokrati og delaktighet er to viktige begreper i Reggio Emilia-filosofien. Dette for å motvirke nye generasjoner med fascister etter erfaringene fra krigen.

* Reggio Emilia-barnehagene er blitt kåret til verdens beste, og de har inspirert barnehagepedagogikken i en rekke land. I Norge finnes det en rekke Reggio Emilia-barnehager.

* Filosofien legger stor vekt på de fysiske omgivelsene barna omgir seg med. Bevegelsen sto bak et omfattende forskningsprosjekt på 1990-tallet om hvilke møbler som er best for barn. Kolleksjon «Play + Soft» på rundt 200 møbler og boken «Children, Space and Relations» (1998) ble gitt ut i forbindelse med prosjektet. Møblene er først og fremst ment for barnehager og barnededikerte områder på offentlige steder, men kan også brukes i private hjem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

* I Norge kan «Play + Soft»-møblene kun skaffes gjennom interiørbutikken Interia i Trondheim som samarbeider tett med Reggio Emilia.

* Kjennetegn for gode møbler og leker for barn: De er holdbare, trygge og uten farlige giftstoffer, og de skal være fantasi- og motorisk stimulerende. De bør kunne brukes i ulike variasjoner av lek.