Elegant elektronikk

VEKKET AV DESIGNFLØYTE: Også når det gjelder vekkerklokker, er designet viktig. Denne fra Bang & Olufsen ser ut som en fløyte, og trenger bare å berøres lett for å settes i dormemodus (snooze). (Foto: Bang & Olufsen)
VEKKET AV DESIGNFLØYTE: Også når det gjelder vekkerklokker, er designet viktig. Denne fra Bang & Olufsen ser ut som en fløyte, og trenger bare å berøres lett for å settes i dormemodus (snooze). (Foto: Bang & Olufsen)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke alle designartikler skal synes. Når elektronikken i hjemmet er minst mulig synlig, har designerne gjort en god jobb.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Publisert: 09.09.2010

Flatskjermen skal være så flat som mulig, henge på veggen og gli inn i omgivelsene i stua. Høyttalerne skal være slanke og smale, eller innfelt i veggen eller taket. Stereoanlegget skal være lite og minst mulig prangende.

– Det er vel sånn at kvinnene vil at det ikke skal synes, men det er kanskje ikke mennene så opptatt av. Da blir det ofte kompromisser, sier Christen Frostad, butikksjef i Hi-Fi Klubben.

Informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen sier at nordmenn har begynt å tenke hjemmetilpasset design også når de kjøper elektroniske artikler.

SMAL OG SLANK: Christen Frostad, butikksjef i Hi-Fi Klubben, forteller at mange kunder etterspør smale og slanke høyttalere som tar mindre plass i stua. Svart høyglans og børstet stål er to trendfarger produsenten Bowers & Wilkins bruker mye. (Foto: Anne Elisabeth Næss)SMAL OG SLANK: Christen Frostad, butikksjef i Hi-Fi Klubben, forteller at mange kunder etterspør smale og slanke høyttalere som tar mindre plass i stua. Svart høyglans og børstet stål er to trendfarger produsenten Bowers & Wilkins bruker mye. (Foto: Anne Elisabeth Næss)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Andre europeiske land har ligget foran oss en god stund, men nå ser vi at Norge har kommet etter.

Lasse Svendsen, sjefredaktør i magasinet Lyd & Bilde, er enig.

– Det er blitt mer viktig for folk i dag enn for bare to-tre år siden hvordan for eksempel en TV ser ut og passer inn i stua. Men det er én avgjørende faktor som teller mye mer: Prisen. De som har råd til det, betaler gjerne mer for god design. Andre bryr seg mer enn de gjorde før, men ser først og fremst på prislappen, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Bedre og billigere LED-skjermer

Høy klasse

Svendsen tror produsentene er mer opptatt av design enn forbrukerne.

– Mange produsenter bruker veldig mye penger på design, og noen henter ekstern hjelp fra designhus.

Han påpeker at god design først og fremst er et typisk kjennetegn på høykvalitetsprodukter. Prisen blir deretter, med andre ord stivere enn det folk flest vil og kan betale.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Design handler både om at det skal føles og se ut som et gjennomført og godt produkt. En veldesignet TV skal ikke nødvendigvis synes så godt, men du skal kunne skjønne at den har god kvalitet når du ser på den eller tar på den. Høyttalerne

blir stadig mindre, fordi de skal synes mindre og ta mindre plass i rommet. Men plassbesparende og billigere høyttalere i plast gir jo dårligere lyd enn de større trekassene, understreker sjefredaktøren i Lyd & Bilde.

SYLTYNN FLATSKJERM: Samsung har designet verdens tynneste 3D LED-TV. Flatskjermen i 9-serien er åtte millimeter tynn. 40-tommeren koster cirka 26.000 kroner når den kommer i salg i oktober. (Foto: Samsung)SYLTYNN FLATSKJERM: Samsung har designet verdens tynneste 3D LED-TV. Flatskjermen i 9-serien er åtte millimeter tynn. 40-tommeren koster cirka 26.000 kroner når den kommer i salg i oktober. (Foto: Samsung)

LES OGSÅ: Jeansguide: Det perfekte paret

Geir Tømmervik, administrerende direktør i Oslo Hi-Fi Center, merker at folk etterspør mer minimalisme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når det gjelder stereoanlegg og høyttalere, går trenden i to retninger: på den ene siden mindre anlegg, på den andre siden god lyd. Lyden blir jo dårligere når alt blir mindre. Dessuten blir jo design alltid et spørsmål om smak. Det er ikke alle som liker designet til platespillerne fra Avid, men jeg måtte ha denne med det samme jeg så den, sier hi-fi-gründeren og legger hånden på en Avid Acutus til cirka 80.000 kroner eksklusive arm og stift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Design i fisk

Funksjon

SÅ LITEN: Samsungs mikroprosjektor SP-H03 er både funksjonell og har god ytelse, ifølge salgsdirektør Solvej Lee. – Dette er et fint eksempel på et godt samspill mellom design og teknologi, sier hun. (Foto: Samsung)SÅ LITEN: Samsungs mikroprosjektor SP-H03 er både funksjonell og har god ytelse, ifølge salgsdirektør Solvej Lee. – Dette er et fint eksempel på et godt samspill mellom design og teknologi, sier hun. (Foto: Samsung)

KALD DESIGN: Også på kjøkkenet skal det være design. Kombiskapet CBNes 3967 fra tyske Liebherr vant i fjor den høythengende designprisen Red Dot. (Foto: Liebherr-Hausgeräte)KALD DESIGN: Også på kjøkkenet skal det være design. Kombiskapet CBNes 3967 fra tyske Liebherr vant i fjor den høythengende designprisen Red Dot. (Foto: Liebherr-Hausgeräte)

Artikkelen fortsetter under annonsen

På TV-fronten er det stor konkurranse mellom mange produsenter. Oslo Hi-Fi Center er Norges største forhandler av det tyske merket Loewe, og butikkens markedssjef Martin Uteng mener ingen overgår Loewe på innovasjon, funksjon og kvalitet.

– Produsentene dør hvis de ikke driver med innovasjon. Selv om kvalitet og funksjon er viktigst, er det ingen tvil om at det ofte oppfattes som god kvalitet når designet er godt, mener Uteng.

Et av Loewes motto er at «du bestemmer hvordan du vil bo». Flatskjermen Individual Selection selges i tre ulike farger – hvit, sølv og svart – og du kan velge om du vil sette det på et TV-bord i samme farge eller henge flatskjermen på veggen. På siden av apparatet er det en avtakbar magnetstripe som du kan få i et hav av ulike farger.

Poenget er at flatskjermen skal passe inn i stua. Samsung og Bang & Olufsen er to andre produsenter som har tenkt i samme retning på sine nye flatskjermer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevntes BeoVision 10 er hvit på baksiden for å stå i stil med veggfargen de fleste har hjemme. Dessuten er den ikke så rektangulær som andre flatskjermer. 46-tommeren er cirka 114 centimeter lang og 104 centimeter høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er meningen at BeoVision 10 skal henge på veggen. Formen er nesten kvadratisk fordi skjermen ikke skal skille seg fra andre bilder man har på veggen, forteller PR-manager Tina Banzhaf i B&O.

LES OGSÅ: Kollektiv designglede

Hjemmebesøk

TILPASSET HJEMMET: Martin Uteng, markedssjef i Oslo Hi-Fi Center, forteller at denne flatskjermen fra Loewes heter Individual Selection, nettopp fordi kundene kan gjøre mange individuelle valg med tanke på hvordan TV-en skal ta seg ut i boligen. (Foto: Anne Elisabeth Næss)TILPASSET HJEMMET: Martin Uteng, markedssjef i Oslo Hi-Fi Center, forteller at denne flatskjermen fra Loewes heter Individual Selection, nettopp fordi kundene kan gjøre mange individuelle valg med tanke på hvordan TV-en skal ta seg ut i boligen. (Foto: Anne Elisabeth Næss)

Samsungs nyeste flatskjerm 3D LED-TV i 9-serien er verdens tynneste, kun åtte millimeter. Bakstykket er i børstet metall, slett og uten ledninger, og kan like godt stå på en fot midt i rommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapets salgsdirektør Solvej Lee forteller at Samsung ville lage en TV som var like fin fra alle sider.

– Den skal være som et møbel i hjemmet. Vi bruker mye tid på å utvikle designet, og har mange ganger hatt team av designere og ingeniører her i Norden. De har bodd hjemme hos folk for å forstå hvordan vi lever her, hva vi er opptatt av, og hvordan vi vil ha det rundt oss i boligen. Vi henter også mye inspirasjon fra nordisk natur, blant annet i farger og former, forteller Lee.

Erik Andersen i Elektronikkbransjen tror at både forbrukere og produsenter i årene framover kommer til å legge enda større vekt på design.

– Produsenter av elektroniske produkter, for eksempel hvitevarer, vekkerklokker og radioer, tenker også at formene og fargene på det de lager, skal passe inn med det andre vi har i hjemmet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

HENGER I TAKET: Noen foretrekker prosjektor i taket vendt mot et flatt lerret på veggen fordi de synes det passer best i rommet og gir et bedre bilde. – Optomas HD82 er det nærmeste du kommer kino hjemme, sier Christen Frostad i Hi-Fi Klubben. (Foto: Anne Elisabeth Næss)HENGER I TAKET: Noen foretrekker prosjektor i taket vendt mot et flatt lerret på veggen fordi de synes det passer best i rommet og gir et bedre bilde. – Optomas HD82 er det nærmeste du kommer kino hjemme, sier Christen Frostad i Hi-Fi Klubben. (Foto: Anne Elisabeth Næss)

FJÆRFUNKSJON: Platespilleren Acutus fra Avid har fått mye skryt, blant annet for god design. Spillerens fjærsystem gjør at den spiller like godt på vibrerende underlag. (Foto: Anne Elisabeth Næss)FJÆRFUNKSJON: Platespilleren Acutus fra Avid har fått mye skryt, blant annet for god design. Spillerens fjærsystem gjør at den spiller like godt på vibrerende underlag. (Foto: Anne Elisabeth Næss)

Sammensmelting av medier er annen trend han tror vil fortsette.

– Om noen år tror jeg mange har skaffet seg kjøleskap eller avtrekksvifte med en innebygd dataskjerm som har kontakt med en trådløs ruter, og dermed internettilgang. Kjøkkenet er jo det nye oppholdsrommet, fastslår Erik Andersen.

LES OGSÅ: Spesialløsninger for folk flest