Pæreisen kommer tilbake

Facebook får stadig mer makt i valg av nye produkter. Nå har Diplom-Is bestemt seg for å relansere pæreisen etter en massiv Facebook-aksjon, startet av Maria Eline Sandoval Eriksen (bildet). Foto: Privat.
Facebook får stadig mer makt i valg av nye produkter. Nå har Diplom-Is bestemt seg for å relansere pæreisen etter en massiv Facebook-aksjon, startet av Maria Eline Sandoval Eriksen (bildet). Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Diplom-Is relanserer den grønne is-klassikeren etter massiv facebookaksjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Pæreisen er tilbake igjen etter en massiv kampanje på Facebook. Over 50.000 is-elskende medlemmer har kjempet for å få den grønne pinneisen med pæresmak tilbake, etter at den forsvant ut av sortimentet i 1998.

Nå har Diplom-Is gitt etter.

- Pæreisen kommer tilbake ja, faktisk allerede i disse dager. I løpet av februar håper vi at kundene våre har tatt inn de nye småisboksene, og rundt 1. mars tipper jeg at den skal være til salgs de fleste steder, forteller salgsdirektør Eirik Kruse i Diplom-Is til ABC Nyheter.

Han begrunner avgjørelsen om å relansere den grønne saftisen med løpende vurderinger av smaker og trender, og legger ikke skjul på at det store engasjementet på Facebook har gjort inntrykk.

«50.000 Facebook-brukere kan ikke ta feil,» står det på innpakningspapiret til den relanserte pæreisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– På smak vil den nye pæreisen være helt identisk som den gamle klassikeren, men på form vil isen være noe annerledes, forklarer Kruse.

Maria Eline Sandoval Eriksen startet Facebook-gruppen som jobbet for å få pæreisen tilbake. Foto: Privat.Maria Eline Sandoval Eriksen startet Facebook-gruppen som jobbet for å få pæreisen tilbake. Foto: Privat.

Prisen på isen vil bli bestemt av kjedene, men ifølge salgsdirektøren er det trolig at den vil ligge på rundt 15, 16 kroner.

Populær i nord

Det var et stort savn for mange da saftisen med pæresmak og sjokoladetopp plutselig forsvant fra markedet etter sommeren 1997.

Det plutselige forsvinningsnummeret skyldtes ifølge Eirik Kruse for dårlig salg på Østlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For mens den grønne saftisen var en favoritt blant svært mange trønderne og nordlendinger, var ikke folk sørpå like begeistrede. Dermed ble pære-isen lagt på is.

Skjønt, noen is-glade mennesker nektet å gi seg.

Facebook-aksjon

For to år siden opprettet Maria Eline Sandoval Eriksen Facebook-gruppen «Få den FANTASTISKE pære-isen i salg igjen!!!», som med rundt 50.000 medlemmer vokste seg til å bli den største fangruppen for tilhengere av pæreis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til ABC Nyheter forteller hun at hun ble helt overveldet av responsen.

– Like etter at jeg opprettet gruppen slo den mediaomtalte gruppen «Urge på 1,5L» gjennom med sitt ønske, men jeg så aldri for meg at vi skulle ende opp der,» forteller hun.

Den isglade 21-åringen fra Sarpsborg bekrefter at hun allerede har testet ut den nye pæreisen.

– Alt jeg kan si er at denne sommeren blir den beste på veldig lenge.

Eriksen vil også rette en stor takk til Diplom-Is og alle engasjerte medlemmer i Facebook-gruppa som har sendt mailer og brev.

Her bør det i anstendighetens navn legges til at det også har vært flere andre nettaksjoner for pæreisen, blant annet på underskrift.no - som samlet over 6300 underskrifter som ble oversendt Diplom-Is.


Forbrukerne får mer makt

At Facebook og sosiale nettmedier har fått mer makt i valg av nye produkter er det ingen tvil om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I september 2008 klarte tilhengerne av brusen Urge fra Coca-Cola å få gjennomslag for å få den gulgrønne brusen relansert på 1,5 liters flasker etter en nettaksjon.

I dag møter kompisgjengen som startet aksjonen jevnlig drikkevaregiganten for å diskutere framtiden til Urge.

Og da nyheten kom om at Nestlé skulle slutte å produsere sjokoladepålegget HaPå, ble produksjonen reddet etter at en nettaksjon inspirerte Kavli til å kjøpe fabrikken fra Nestlé og fortsette produksjonen.

Andre produkter som har kommet etter mobilisering på facebook og i andre sosiale nettverk er Smash-sjokoladen som en stor sjokoladeplate, Drillo-isen og tyggegummien Bugg.