Pinlig kondom

Pinlig kondom
Pinlig kondom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv godt voksne synes kondombruk er flaut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Når ikke ut til folk
Til tross for mange kampanjer for å fremme kondombruk, synes fortsatt en tredjedel av briter at det å bruke kondom er så flaut, at de heller lar være. ( Illustrasjonsfoto: Flickr )

En tredjedel av briter synes det å bruke en kondom er så flaut at de heller dropper det. Dette gjelder ikke bare tenåringer, men også godt voksne, viser en ny undersøkelse gjort av Family Planning Association.

Kanskje overraskende fremgår det av undersøkelsen at folk i 30-, 40- og 50-årene, som ellers rapporterte at de var veldig komfortabel med å snakke om sex-livet sitt, likevel følte et ubehag rundt kondom-prat med en ny partner.

- Denne aldersgruppen blir nok litt glemt i markedsføringskampanjene. Det er lett å tro at de vet alt som skal vites, men faktum er at mange er single også i denne aldersgruppen. Dessuten er jo ikke utroskap et ukjent fenomen heller, sier sexolog Åsa Rytter Evensen til ABC Nyheter.

- Ikke bedre i Norge

I undersøkelsen kom det ifølge BBC også frem at en tredjedel av de 2.169 spurte, angret på at de tidligere ikke hadde brukt kondom med sin nye partner. De britiske forskerne konkluderer med at selv om vi lever i et samfunn med mye fokus på sex, er kondomer et tabubelagt område for mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mange synes nok at det å måtte avbryte en het romantikk med å tre gummi på penis, ikke er spesielt sexy. Kanskje føler man seg klossete, sier sexolog Evensen.

Hun er ikke overrasket over at så mange som en tredjedel av engelskmennene dropper kondom fordi de synes det er pinlig.

- Vi er nok ikke stort bedre i Norge, sier sexologen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kondom-reklamer rettes for mye mot tenårimger, og glemmer de eldre, mener forskere. Denne reklamen i Tyskland må vel sies å ha en ganske bred appell. ( Foto: Flickr)Kondom-reklamer rettes for mye mot tenårimger, og glemmer de eldre, mener forskere. Denne reklamen i Tyskland må vel sies å ha en ganske bred appell. ( Foto: Flickr)

- Gjør det til kjærtegn

- Dette med å bruke kondom har fått en ganske urettferdig rykte på seg, som det å «slikke på drops med papiret på», sier Evensen videre.

Hun minner om at hånd i hånd med kondom-angst, går spredning av seksuelt overførbare sykdommer, og slår derfor et slag for knep som gjør kondombruk mindre skummelt.

- La det bli en del av det å kjærtegne, og tenk på at dere viser hensyn til hverandre ved å beskytte dere, avslutter Evensen.

Sexologen mener at et problem er at mange ikke vet hvordan man trer på en kondom.

Er du litt usikker? Les hvordan man trer på en kondom her.

(Illustrasjonsfoto på forsiden: Flickr)