Vinkuben, ny gimmick eller fremtidens Bag-in-Box?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenns hang til kartongvin gjør innpakningsformen til et utviklingsområde det satses på. Siste nytt er «Wine Kube», som egner seg til kjøling i sjø og snø.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen


Her i landet er over halvparten av all vin solgt på Vinmonopolet såkalt pappvin. Dette til tross for at hele 91 prosent av kundene i en undersøkelse hevder at det er selve innholdet som avgjør deres valg av vin, ifølge rådgiver Jens Nordahl ved Vinmonopolet.

Likevel levnes det liten tvil om at spesielle design tiltrekker seg oppmerksomhet, hvilket altså kan gi seg utslag i salget. Naturlig nok vil derfor Bag-in-Box være et satsingsområde i Norge, og det er gjort flere innovative forsøk med mer eller mindre hell.


Wine Kube


Et nytt konsept av Bag-in Box verdenslanseres i Norge i forbindelse med det forestående nyhetsslippet på Vinmonopolet 6. mai.


«Wine kube» er spesialtilpasset Norge og Skandinavia både hva gjelder innhold og innpakning. Vinen kommer i tradisjonell transparent «vin-bag» av PVA (Polyvinyl alcohol), mens boksen er kubisk og av semi-transparent hardplast. Designet er moderne og materialet gjør at Bag-in-Box'en kan kjøles i sjø og snø uten å gå i oppløsning. Det kubiske formen gjør også boksen lettere å plassere i kjøleskaphyllen.

Nå er det fortsatt slik at vin ikke tåler lys, og tatt i betraktning at Bag-in Box generelt har kort levetid, da emballasjen i sin helhet ikke er fullstendig nøytral og vinen blir eksponert for sin andre «fiende» oksygen, kan det tenkes at en lystett hardplast hadde vært et bedre emballasjevalg.

Første vin ut i denne nye emballasjen er en hvit Bordeaux, men importøren Podium Wines melder at det vil bli lansert både rød og rosa vin på «Wine Kube».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Wine in glass


I mai-slippet for to år siden ble den kjente Torres-vinen «Coronas» lansert på «Glass in box». Konseptet virket lite gjennomtenkt, boksen ble for tung og vinen hadde ikke noen lengre holdbarhet i åpnet tilstand enn en vanlig flaske.

Importøren Ekjord kan i dag melde at glass-boksen var et lite vellykket eksperiment som er på vei ut av porteføljen.

Vinen er fortsatt tilgjengelig i bestillingsutvalget, og i Os og Tønsberg er glassboksen fortsatt å få kjøpt.

Wine in Tetra Pak

I fjor kom det imidlertid en ny variant av kartongvin som virket mer lovende.


Rett før påske kom Gerardo Cesari sin «Farina Montepulciano d'abruzzo» på sixpack av 33 cl. i emballasjen Tetra Pak, en emballasje av samme typen som brukes til melk og juice.

Denne emballasjen har forholdsvis god beskyttelse mot oksygen og lys, men det lille volumet per enhet, gir også disse kortere levetid.

Importøren Brand Partners forteller på sin side at produktet anses som en suksess; vinen selger godt, og er inne i en rekke polutsalg til tross for at den i utgangspunktet er bestillingsvare.

Om «Wine Kube» blir en suksess gjenstår å se, men vinen er lettdrikkelig, frisk og sommerlig. Blandingen er 60 prosent Sauvignon blanc og 40 prosent Semillion.


Wine Kube Bordeaux Blanc 2005, Despagne / Bordeaux, Frankrike.

Pris: 319,90 /

300 cl.

(44094) Podium.

Nyhet 6. mai.


Blek gulgrønn farge. Dufter av lime, stikkelsbær og urter. Tørr, frisk og fruktig med middels syre og lett, ren munnfølelse. Middels fylde og lengde, med svak sødme i avslutning.