Vin, sjokolade og ost – og gå ned i vekt?

Montignac-dietten frister.

I det vi skriver februar 2006 er det nok mange i vårt langstrakte land som har hevet seg på slankebølgen.

Undertegnede falt fort av fiberknekkebrødvogna og søkte derfor alternativer til Grete Roede. Ja, det var rett og slett en diett mer passende for en vin- og matskribent jeg var ute etter.

I den sammenheng kom jeg over boken

«Montignac-dietten
Spis med glede - hold deg slank! God mat for den vektbevisste».

Michel Montignac er internasjonalt kjent med over 15 millioner solgte bøker, og kom med begrepet glykemisk indeks (GI) allerede på 80-tallet.

Glykemisk indeks sier noe om hvordan mat påvirker blodsukkeret, og hvor raskt blodskukkeret stiger. Mange kjenner nok begrepet fra Fedon Lindberg sine dietter, da de dreier seg om de samme prinsippene, men Michel Montignac sin diett er kanskje noe mer liberal.

«Nyt vin, sjokolade, ost og rødt kjøtt - og gå ned i vekt!»

er slagordet til Michel Montignac, og jeg er definitivt en av dem som trenger vin, sjokolade, ost og rødt kjøtt i hverdagen. Jeg er rett og slett ikke skapt for fiberknekkebrød dagen lang og tre glass vin i uken (som er tillatt om du bruker alle Grete Roedes «kosemerker» på vin, noe jeg selvfølgelig gjør).

Boken «Montignac-dietten» inneholder Montignacs teorier og ikke minst en rekke franskinspirerte oppskrifter. Retter som ligger et hav unna Grete Roedes kalorifattige alternativer. Selv et godt stykke mørk sjokoladekake tillater Montignac.


«Det er nettopp de lubne, korpulente eller direkte overvektige som teller kalorier med størst glød.»

Der Roede teller kalorier mener Montignac at det er nettopp kaloritellingen som gjør folk feite. Han hevder sågar at man ved lavkalorikurer stadig vil trenge et lavere inntak av kalorier. Han kaller det rett og slett den underernærtes forbannelse. Slik Montignac ser det er dette fordi man ved et redusert kalori-inntak reduserer hvilestoffskiftet, som gjør at du etter kuren vil gå opp i vekt ved et normalt kalori-inntak.

«Det er bukspyttkjertelen som styrer vekten din, ikke magen»

, ifølge Montignac. Hans kostholdsprinsipper skiller seg markant fra lavkaloridiettene med sitt fokus på insulinfølsomhet, GI, sukker, koffein og nikotin.

Nå skal ikke jeg begi meg ut på om Montignacs prinsipper er riktig eller ikke, da det ikke er noen tvil om at det er flere skoler innen tema vektredusering.

Men når blodsukkeret stiger, produserer kroppen insulin, et hormon som hjelper cellene i kroppen med å ta opp sukker, slik at det kan nyttegjøres som energi. Høy GI i matvarer gir høy blodsukkerstigning, og kroppen produserer mye insulin. Flere studier tyder på at disse to effektene har negative følger for helsen din generelt, og for utvikling av overvekt. Dette ifølge Lommelegen.no.

Jeg skal ikke stikke under stol at jeg kjenner flere som stortrives med et kosthold i tråd med Grete Roede, og at kuren fungerer, det har jeg sett på nært hold. Men jeg kan ikke leve med Grete Roede sånn i det jevne, det er helt sikkert. Dermed er jeg villig til å titte innom andre skoler.


Et stikkord som er viktigere enn vektredusering er vektkontroll

. Det dreier seg ofte om en ny livsstil for den som vil holde vekten nede og ikke blir en del av jojo-problematikken. Og det er nettopp her boken til Michel Montignac virkelig vekker min oppmerksomhet.

Dette tror jeg faktisk jeg kan leve med. Samtidig tar jeg høyde for at det finnes gode motargumenter mot enhver diett, kanskje er heller ikke denne dietten noe for meg når den er utprøvd. Men matoppskriftene frister både øyet og ganen, jeg får lov til å spise min ost og min sjokolade. Og ikke minst; jeg får drikke min vin.


Om det fungerer? Spør meg igjen om et halvt års tid.

Kilder:

«Montignac-dietten, Spis med glede - hold deg slank!, God mat for den vektbevisste» av Michel Montignac, Cappelen, 2006
Lommelegen.no

Greteroede.no

Les mer:



Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus