Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Derfor bør du sjekke sykkelen etter 1000 kilometer

Når en sykkel har gått over 1000 kilometer, bør den inn på service, ifølge daglig leder Even Krokstad hos Intersport Gigant Orkanger. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Når en sykkel har gått over 1000 kilometer, bør den inn på service, ifølge daglig leder Even Krokstad hos Intersport Gigant Orkanger. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det handler om din egen sikkerhet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

ORKANGER (ABC Nyheter): Etter drøye 1150 kilometer på sykkelsetet begynte ABC Nyheters syklende journalister Elisabeth Bergskaug og Roger Grosvold å få problemer med fremkomstmidlene. Vi to sykler fra Lindesnes til Nordkapp på elsykler i prosjektet «To på strømmen».

Når over 3000 kilometer skal tilbakelegges er det viktig med sykler som fungerer.

På sykkeletappe 14 oppdaget vi at Roger sitt bakdekk var fullt av rifter og sprekker. Det førte til et stopp i Orkanger for å få satt på et nytt dekk. Men det skulle raskt vise seg at det sto dårligere til enn vi først trodde.

Fare for helse og lommebok

Even Krokstad er daglig leder hos Intersport Gigant Orkanger. Da vi kom trillende med syklene våre etter å ha ringt butikken i forkant, kunne han og kollega Magnus Husdal raskt konstantere at det var mye som måtte fikses på - Rogers bremseklosser var helt slitt ut og kjedene på begge syklene sang på siste verset.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er viktig å sjekke sykkelen etter hver tusen tilbakelagte kilometer, forteller Krokstad til ABC Nyheter mens han raskt tar av bakhjulet og går i gang med arbeidet.

– Det er jo av hensyn til sikkerheten, spesielt bremsene. Hvis du i en nedoverbakke plutselig ikke har noen bremser igjen og du i tillegg har en tung sykkel, kan det få dårlig utfall i forhold til en liten krasj.

(Saken fortsetter under)

Den øverste bremseklossen er ny, den nederste er sykkel-journalist Roger Grosvolds helt nedslitte bremsekloss. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Den øverste bremseklossen er ny, den nederste er sykkel-journalist Roger Grosvolds helt nedslitte bremsekloss. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Krokstad forteller at det samme gjelder for drivverket.

– Dersom det går for lang tid og man må skifte alt sammen, så blir det selvfølgelig veldig kostbart enn om du skifter for eksempel kjedet og bremser for hver tusen kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forandret av gjestfrie Norge

Ring og sjekk i forveien

Krokstad kan fortelle at det som slites ut mest på sykler er bremser. Like bak følger sykkelkjedet.

– Vi har et verktøy vi bruker til å måle hvor slitt et kjede er, og det viser fire ulike punkter i forhold til hvor du befinner deg. Det går fra 0.25 til 1.0, og hvis du befinner deg på 0.75 så må kjedet skiftes. Dersom den er slitt mer enn det, så må alt skiftes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rogers sykkel befant seg akkurat på 0.75, mens Elisabeths var litt under. Da var det like greit å skifte ut begge. Etter nye tusen kilometer på setet er det anbefalt å ta de inn på ny service.

– Da er det greit om dere ringer og avtaler tid med en butikk som har egnet sykkelverksted og som har utstyret til å kunne måle kjedeslitasje, lyder rådet fra sykkelreparatøren.

Samleside: Les alle sakene fra sykkelprosjektet «To på strømmen»