Meny

Treningsøvelser

Funksjonell hjemmetrening

HJEMMETRENING: Med dette programmet kan du trene hele kroppen på bare en halvtime ¿ nesten uten utstyr. FOTO: Vegard Kleven

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du blir sterkere og mykere i hele kroppen.

Hjemmetrening er både praktisk og tidsbesparende, og med dette programmet kan du trene hele kroppen på bare en halvtime – nesten uten utstyr.

I denne artikkelen får du et funksjonelt treningsprogram med enkle øvelser, som skal styrke og gi mer bevegelighet i kroppen i hverdagen.

Du jobber mest med din egen kroppsvekt, men kan bruke litt utstyr for å gjøre det tyngre.

Øvelsene og den korte utstyrslisten gjør at du lett kan gjøre programmet hjemme.

MÅL:

Øke styrken i hele kroppen.

PASSER FOR:

Alle som i utgangspunktet er skadefri.

UTSTYR:

Hoppetau, strikk, matte, stang, hantler og step eller stol.

ANBEFALT TRENINGSDOSE:

Tre ganger i uken, eller 1–2 ganger i uken i tillegg til annen aktivitet. Hver økt tar ca. 30–40 minutter.

OPPVARMING:

Hoppetau for pulsøkning i ca. fem minutter eller 200–250 hopp. Spiderman med mobilisering for overkropp, som vist på bildene. 5–10 burpees så raskt som mulig.

NEDTRAPPING:

5–10 minutter med lett jogging eller på ellipsemaskin, om du har det tilgjengelig.

Les også:

Så lenge må du trene for å forbrenne en sjokolade

Motivasjonen din kan trenes opp

Dette gjør treningen mer effektiv

Øvelsene for ditt hjemmetreningsprogram:

1 - Spiderman

2 - Utfall med løft bak og foran

3 - Ryggløft med pinne

4 - Overhead snow walk

5 - Ettbens knebøy på stol/step

6 - Roing med strikk

7 - Glute bridge med løft og ekstern rotasjon

8 - Pushups

9 - Hofterotasjon med strikk

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus