Meny

Kvinner er mer fysisk aktive enn menn

AKTIVE DAMER: Kvinner i 20-årene og i 50-årene er de som i høyest grad oppfyller myndighetenes anbefalinger om fysisk aktivitet. Men det gjelder likevel ikke alle, da kun fire av ti er aktive nok, viser nye undersøkelser. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kun tre av ti nordmenn oppfyller myndighetenes nye anbefalinger for fysisk aktivitet. Kvinner beveger seg mer enn menn, viser en undersøkelse.

Til sammen 88 prosent av de spurte ønsker å røre seg mer, viser undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat på vegne av Helsedirektoratet.

– Det er mange årsaker til at vi blir stadig flere inaktive. Den viktigste grunnen er trolig at dagliglivet vårt i stor grad legger til rette for stillesitting, og stiller færre krav til naturlig, fysisk aktivitet, sier direktør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet.

Aktive kvinner

Kvinner i 20-årene og kvinner i 50-årene er de som i høyest grad oppfyller anbefalingene fra myndighetene, men selv her er kun fire av ti aktive nok.

Menn er generelt mindre aktive enn kvinner. I tillegg beveger menn i 30-årene seg mindre enn menn over 70 år.

Les også: Samlivsbrudd er bra for én ting

For menn er det en sammenheng mellom høy utdanning og høyt aktivitetsnivå, mens lavt utdannede menn og kvinner i 30-årene er de som beveger seg minst.

Videre viser undersøkelsen at personer med høy inntekt er mer fysisk aktive enn personer med lav inntekt.

Nye anbefalinger

Ifølge Helsedirektoratets nye anbefalinger bør voksne være fysisk aktive med mellom 2,5-5 timer moderat intensitet per uke eller minimum 75 minutter med høy intensitet per uke. I tillegg bør man unngå langvarig sittestilling.

Barn og unge bør være fysisk aktive i minimum 60 minutter hver dag med moderat til høy intensitet.

Les også: Catrines kropp ble totalt forandret

64 prosent har svart at de planlegger å bli mer aktive enn de allerede er.

– Nøkkelen er faktisk den aktiviteten man klarer å legge inn i hverdagen. Turen i nabolaget, eventuelt med bikkja, leken med barna istedenfor TV-titting eller spille fotball med kompiser, sier Guldvog.

– Det er mange som allerede beveger seg mye i løpet av dagen, men med lav intensitet. Litt raskere gange gir stor effekt, sier Guldvog videre.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus