Meny

Husk dette når du skal kjøpe sykkel

ENTUSIAST: Rasmus Leiro er syklist, sykkelbokforfatter og leder for sykkelverkstedet Pedalen i Fredrikstad og Halden. Her ser du ham på en klassisk bysykkel. (FOTO: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et godt sykkelkjøp kan gi deg milevis med glede.

Skal du investere i en sykkel? Da er valgmulighetene mange, og salgsplakatene like så. For å gjøre et godt kjøp må du kunne litt om sykler, mener Rasmus Leiro, leder for Kirkens Bymisjons sykkelverksted Pedalen.

– Folk har mange spørsmål om sykkelbegreper og det som står i annonsene, sier Leiro.

Nylig ga han ut «Sykkelkjøp», en håndbok om kjøp av sykler og sykkelutstyr.

Les også: – Bysykler bidrar til bedre folkehelse

Sykkel for hva?

Terrengsykkel, bysykkel, racersykkel, cruisersykkel og hybridsykler. Når du står i butikken eller surfer på internett etter det perfekte transportmiddelet på to hjul, er det lett å bli forvirret.

«Hva skal jeg bruke sykkelen til?» Det er det åpenbare, men likevel så viktige, spørsmålet du må stille deg, ifølge Leiro.

Bruker du sykkelen som framkomstmiddel på kortere strekninger, kan en bysykkel gjøre nytten. Et høyt styre gir deg bedre oversikt i trafikken. Skjermene og kjedekassen beskytter klærne dine, og bagasjebrett eller kurv gjør det enkelt å frakte småting. Noen velger nok bysykler også på grunn av syklenes sjarmerende ytre.

Ønsker du deg en sykkel som kombinerer egenskapene til ulike sykkeltyper, kan en hybridsykkel passe bra. Det finnes raske hybrider som egner seg til trening på asfalt, men også varianter som satser mer på komfort. Komforthybrider er gjerne lettere og litt raskere enn bysykler.

Les også: På feite hjul

Flere sykler

Noen ønsker å sykle i såpass ulike sammenhenger at behovet ikke dekkes godt av én sykkel. Sykkelentusiaster har gjerne både fire og fem sykler i stallen, men også hverdagssyklisten kan ha glede av et par ulike typer, mener sykkelbokforfatteren.

– Skal du sykle til og fra jobb, men også Birkebeinerrittet? Til «Birken» trenger du en sykkel som kanskje bare fungerer sånn halvveis til og fra jobb. Da kan det være bedre å ha to sykler, sier Leiro.

Han legger til at en terrengsykkel gir best utvalg av dekk for all slags føre, noe som er en fordel hvis du er en helårssykler – i byen eller andre steder.

Det er ingen tvil om at tusenlappene flyr fort hvis sykkelen skal være av toppkvalitet. Men er det ikke lett å bli vel opptatt av utstyret?

– Det er sikkert noen som overinvesterer, men jeg tror også at sykkelkjøp kan inspirere folk til å sykle mer. Den som sykler som trening, begynner kanskje å sykle til jobben – og omvendt, sier Leiro.

Leiros beste råd er uansett å snakke med fagfolk før du drar kortet.

– Gå til en sykkelbutikk der dyktige folk kan hjelpe deg. De legger sin ære i å levere bra sykler og at kunder skal bli fornøyd. Det er også veldig viktig å finne en sykkel i riktig størrelse, og som er tilpasset deg.

Les også: Større hjul gir mer fart

Viktig ramme

Sykkeldeler som gir, dekk og ramme listes opp i salgsannonsene. Men en sykkel er ikke nødvendigvis bra selv om det reklameres med at girene er det, ifølge Leiro.

– Annonser vektlegger ofte giret. Men det er rammen som er den viktigste delen og definerer sykkelens egenskaper. Deretter kommer dempegaffel, hjul, bremser, krank, gir og resten, ifølge forfatteren.

En sykkel med dårlig ramme blir ikke bra selv om du investerer mye i de andre delene. Det er rammen som i stor grad bestemmer sittestillingen og kraftoverføringen.

– Noen tenker at «bare det er karbonramme, er det bra». Men i billige karbonrammer er ikke materialet utnyttet skikkelig. Hvis du ikke skal opp i 20.000 kroner for ny sykkel, bør du nok heller satse på en aluminiumsramme, sier Leiro.

Og for at bra gir skal fungere som det skal, må delene rundt giret leve opp til standarden. Da kommer kransen, girspaken, kjedet og kranken inn i bildet. Det svakeste leddet bestemmer hvor bra giringen til slutt fungerer.

Les også: Denne tabben gjør syklister

Når du kjøper bruktsykkel

Det finnes mange sykler på bruktmarkedet, men kvaliteten varierer.

– Ofte er det så enkelt som at en ren og pen sykkel som regel er mer velholdt, også når det gjelder de viktige tingene, sier Rasmus Leiro.

Men du bør vite litt om hva mer du skal se etter. Husk at det kan bli dyrt å skifte sykkeldeler, også hvis du gjør det selv. Dette er blant punktene som bør stå på sjekklisten ved et bruktsykkelkjøp:

* Er drivverket (tannhjul, krans, krank, kjede) skiftet? Nytt drivverk koster fort 1.500 kroner.

* Dempegafler trenger service regelmessig. Det er et godt tegn hvis selgeren har fulgt opp dette.

* Sjekk at hjulene er rette og uten sleng.

* Er sykkelen oppbevart utendørs? Det ser du ofte på rustne skruer og at sykkelen er grå og matt.

Viktig vedlikehold

Er du påpasselig med rengjøringen, holder sykkelen seg penere, og du skåner både gir og bremser. Hvis du tørker over sykkelen ofte, vil du også fort oppdage feil og skader.

– Kommer du skadene i forkant, blir det billigere enn om du venter til sykkelen bryter sammen, sier Rasmus Leiro.

Sykler du mye i søle? Hvor tung er du? Bruker du sykkelen hver dag? Hvor fort sykkelen slites, avhenger av både bruken og brukeren. Det er likevel mulig å skissere noen generelle «regler» for slitasje:

Felgbremser trenger oftere klossbytte og justering. Klosser sliter på felgen og reduserer hjulets levetid. Hydrauliske skivebremser har best bremseeffekt, er mer holdbare klosser og har mindre justeringsbehov. Trommelbremser har mindre bremsekraft, men krever minst vedlikehold. Utvendige gir krever mer vedlikehold enn navgir. Kvalitetsdempegafler bør til årlig service, og også girvaiere bør skiftes hvert år dersom du sykler mye.

Ulike gir og bremser

Gir

* Utvendige gir: Består av tannhjul på kranken og på kransen på bakhjulet. Girene påvirkes av vær og føreforhold og krever en del vedlikehold. Men vekten er lav, og girtypen gir god kraftoverføring og stort spenn. Siden girene er synlige, er det lett å oppdage feil.

* Innvendige gir / navgir: Girutvekslingene skjer inne i navet. Girene skjermes for vær og vind og holder lenge. Veier mer og har mer krafttap enn utvendige gir.

Bremser

* Felgbremser: Bremseklosser som presses mot felgen og bremser hjulet. V-bremser der en arm går ned på hver side av hjulet, er vanligste type. Felgbremser påvirkes av vær og føreforhold, og også av felgen og hjulets tilstand.

* Trommelbremser: Bremser som sitter i navet. Er ikke så kraftige som felgbremser eller skivebremser, men påvirkes ikke av vær og føreforhold.

* Skivebremser: Bremseklossene bremser mot en skive som er festet til navet. Det finnes hydrauliske skivebremser (med bremsevæske) og mekaniske skivebremser (med vaier). Påvirkes lite av vær og føreforhold.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus