Meny

Du får kortere reisetid med jobbsykling

ELEGANT: Yakkay har satset på sykkelhjelmer for dem som vil ivareta både sikkerheten og stilen. FOTO: Produsenten
ELEGANT: Yakkay har satset på sykkelhjelmer for dem som vil ivareta både sikkerheten og stilen. FOTO: Produsenten

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Innen 2023 skal åtte prosent av alle reiser være på sykkel. Så hvordan kan du motivere deg til å velge to framfor fire hjul til jobben?

– Man blir glad av å sykle! mener Marit Espeland som er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og prosjektleder for Nasjonal sykkelstrategi 2014-23. Selv sykler hun de sju kilometerne fram og tilbake til jobb, nesten hver dag, året rundt.

– Jobbsyklingen gir meg frisk luft, bevegelse, fine opplevelser og tar kortere tid enn buss eller bil. Dessuten sparer jeg både penger og miljøet, sier hun.

Ikke alle er like overbevist om syklingens gleder. Bare rundt fire prosent av nordmenns transportetapper foregår i dag på sykkel. Og potensialet er stort: Halvparten av alle bilturene vi tar, er på under fem kilometer. Med andre ord en distanse de fleste klarer å tilbakelegge uten motorkraft.

JOBBSYKLIST: Marit Espeland er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og prosjektleder for Nasjonal sykkelstrategi 2014-23 FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixJOBBSYKLIST: Marit Espeland er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og prosjektleder for Nasjonal sykkelstrategi 2014-23 FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Jeg tror en av årsakene til at folk velger bilen, er tidsklemma. Mange tror det tar lengre tid å sykle enn det faktisk gjør. Men regner man tiden man bruker fra dør til dør på kortere distanser, er gjerne sykkelen både raskest og mest fleksibel, sier hun.

Sykling uten svette

Noen tar jobbreisen som en treningsøkt, med dyre sykkelsko, neongul sykkeljakke, skiftetøy i sekken og ny fartsrekord i blikket. Men Nasjonal sykkelstrategi retter seg i like stor grad mot dem som ikke vil bli svette på ryggen.

– Jeg sykler ikke til jobb for treningens del, selv foretrekker jeg andre treningsformer, sier Espeland. Nylig investerte hun i en elsykkel for å gjøre motbakkene hjem lettere og reisetiden kortere.

Se denne sykkelen uten kjede.

– Det er genialt å kunne suse oppover uten å bli svett. Jeg sykler mer etter at jeg kjøpte denne, og gleder meg enda mer over hver tur, reklamerer hun.

– Du får mosjon også med en elsykkel, man er nødt til å tråkke på. Du kan dessuten justere hvor mye hjelp du vil ha av motoren, forklarer Espeland. Hun mener nordmenn har en tendens til å se på sykling som trening.

– Man kan selvfølgelig gjerne ta på seg treningstøy når man skal sykle til jobben, og ta det som en treningsøkt. Men for mange øker det terskelen for å velge sykkelen, sier hun.

Men det kan lønne seg å droppe undertøyet på sykkelturen.

– Jeg ser stadig flere på bysykkel og elsykkel, og de kan nok bidra til å gjøre sykling mer hverdagslig. Uansett hva slags sykkel man bruker er gode parkeringsforhold og garderober på jobben viktige tiltak.

Få utstyrskrav

Informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, sykler også med vanlige klær til jobb.

– Med fire barn ble det rett og slett for mye å skulle pakke med skiftetøy om morgenen og dusje når jeg kom på jobb. Å ta på meg vanlige klær så jeg kan sykle rett i et møte, er det som for meg har senket terskelen for å sykle, sier hun.

Saken fortsetter under bildetHar du sykkel har du det du trenger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.Har du sykkel har du det du trenger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.

Tronstad mener de fleste har alt de trenger for å starte jobbsyklingen.

– Nordmenn har generelt mye utstyr liggende fra før. Krav om masse ekstrautstyr øker bare terskelen for å komme i gang, mener hun.

Et par ting kan imidlertid være greit å ha på plass.

KOMFORT: En sykkel der du kan sitte oppreist, og som har god plass til oppbevaring, er gjerne et godt valg til jobbreisen. Denne er fra Sykkelpikene. FOTO: SykkelpikeneKOMFORT: En sykkel der du kan sitte oppreist, og som har god plass til oppbevaring, er gjerne et godt valg til jobbreisen. Denne er fra Sykkelpikene. FOTO: Sykkelpikene

– Har du sekk på ryggen, blir du klam nesten uansett tempo, så kurv eller sykkelveske kan være lurt. Skjermer på sykkelen bør du også ha, så unngår du sprut i regnvær, sier hun.

Kaldere vær stiller også krav til passende klær.

– Hansker er viktig når det begynner å bli kjølig, og en buff under hjelmen varmer ører og hals. Fryser du på føttene, kan du for eksempel ta på deg et par fjellsko, du trenger ikke investere i dyre vintersykkelsko, sier hun.

Les også: – Denne bremsen kan redde liv

Elegant på to hjul

En av dem som har sett et marked i nordmenn som vil bruke sykkelen i hverdagen, er Marit Løvmo. For tre år siden startet hun nettbutikken Sykkelpikene, som selger feminine sykkelhjelmer, elegante sykkelvesker og sykler der man slipper å sitte bøyd fram over styret.

Her er feilene folk gjør når de skal kjøpe seg sykkel.

– Ideen var å motivere vanlige folk, i vanlige klær, som ikke vil bli svette, til å ta sykkelen i bruk til jobben, butikken og barnehagen, sier Løvmo. Inspirasjonen kom fra sykkellandene Danmark og Nederland.

– Det tar tid å snu nordmenns vaner bort fra offroadsykkel og allværsjakke, men det virker som om det de siste årene har dukket opp et større mangfold av syklister, sier hun.

Lengre levetid

Lang vei til jobb er ifølge Espeland ingen unnskyldning for å velge bort sykkelen.

– Reiser du med tog, kan du for eksempel sykle til og fra stasjonen. Bruker du bil, kan du parkere på innfartsparkeringer utenfor sentrum og ta sykkel den siste biten, foreslår hun.

Sykler du 30 minutter daglig, reklamerer Nasjonal sykkelstrategi med lengre levetid: «Beregninger viser at en inaktiv 30-åring sannsynligvis vil kunne leve 3-8 år lenger dersom han/hun begynner med regelmessig fysisk aktivitet i minst 30 minutter daglig», står det i deres grunnlagsdokument.

Espeland tror helseaspektet er det som motiverer mange til å sykle.

– Når man først skal et sted, hvorfor ikke bevege seg dit? spør hun.

– Man blir glad av å sykle! mener Marit Espeland som er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og prosjektleder for Nasjonal sykkelstrategi 2014-23. Selv sykler hun de sju kilometerne fram og tilbake til jobb, nesten hver dag, året rundt.

– Jobbsyklingen gir meg frisk luft, bevegelse, fine opplevelser og tar kortere tid enn buss eller bil. Dessuten sparer jeg både penger og miljøet, sier hun.

Ikke alle er like overbevist om syklingens gleder. Bare rundt fire prosent av nordmenns transportetapper foregår i dag på sykkel. Og potensialet er stort: Halvparten av alle bilturene vi tar, er på under fem kilometer. Med andre ord en distanse de fleste klarer å tilbakelegge uten motorkraft.

– Jeg tror en av årsakene til at folk velger bilen, er tidsklemma. Mange tror det tar lengre tid å sykle enn det faktisk gjør. Men regner man tiden man bruker fra dør til dør på kortere distanser, er gjerne sykkelen både raskest og mest fleksibel, sier hun.

Sykling uten svette

Noen tar jobbreisen som en treningsøkt, med dyre sykkelsko, neongul sykkeljakke, skiftetøy i sekken og ny fartsrekord i blikket. Men Nasjonal sykkelstrategi retter seg i like stor grad mot dem som ikke vil bli svette på ryggen.

– Jeg sykler ikke til jobb for treningens del, selv foretrekker jeg andre treningsformer, sier Espeland. Nylig investerte hun i en elsykkel for å gjøre motbakkene hjem lettere og reisetiden kortere.

– Det er genialt å kunne suse oppover uten å bli svett. Jeg sykler mer etter at jeg kjøpte denne, og gleder meg enda mer over hver tur, reklamerer hun.

– Du får mosjon også med en elsykkel, man er nødt til å tråkke på. Du kan dessuten justere hvor mye hjelp du vil ha av motoren, forklarer Espeland. Hun mener nordmenn har en tendens til å se på sykling som trening.

– Man kan selvfølgelig gjerne ta på seg treningstøy når man skal sykle til jobben, og ta det som en treningsøkt. Men for mange øker det terskelen for å velge sykkelen, sier hun.

– Jeg ser stadig flere på bysykkel og elsykkel, og de kan nok bidra til å gjøre sykling mer hverdagslig. Uansett hva slags sykkel man bruker er gode parkeringsforhold og garderober på jobben viktige tiltak.

Få utstyrskrav

Informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, sykler også med vanlige klær til jobb.

– Med fire barn ble det rett og slett for mye å skulle pakke med skiftetøy om morgenen og dusje når jeg kom på jobb. Å ta på meg vanlige klær så jeg kan sykle rett i et møte, er det som for meg har senket terskelen for å sykle, sier hun.

Tronstad mener de fleste har alt de trenger for å starte jobbsyklingen.

– Nordmenn har generelt mye utstyr liggende fra før. Krav om masse ekstrautstyr øker bare terskelen for å komme i gang, mener hun.

Et par ting kan imidlertid være greit å ha på plass.

– Har du sekk på ryggen, blir du klam nesten uansett tempo, så kurv eller sykkelveske kan være lurt. Skjermer på sykkelen bør du også ha, så unngår du sprut i regnvær, sier hun.

Kaldere vær stiller også krav til passende klær.

– Hansker er viktig når det begynner å bli kjølig, og en buff under hjelmen varmer ører og hals. Fryser du på føttene, kan du for eksempel ta på deg et par fjellsko, du trenger ikke investere i dyre vintersykkelsko, sier hun.

Elegant på to hjul

En av dem som har sett et marked i nordmenn som vil bruke sykkelen i hverdagen, er Marit Løvmo. For tre år siden startet hun nettbutikken Sykkelpikene, som selger feminine sykkelhjelmer, elegante sykkelvesker og sykler der man slipper å sitte bøyd fram over styret.

– Ideen var å motivere vanlige folk, i vanlige klær, som ikke vil bli svette, til å ta sykkelen i bruk til jobben, butikken og barnehagen, sier Løvmo. Inspirasjonen kom fra sykkellandene Danmark og Nederland.

– Det tar tid å snu nordmenns vaner bort fra offroadsykkel og allværsjakke, men det virker som om det de siste årene har dukket opp et større mangfold av syklister, sier hun.

Lengre levetid

Lang vei til jobb er ifølge Espeland ingen unnskyldning for å velge bort sykkelen.

– Reiser du med tog, kan du for eksempel sykle til og fra stasjonen. Bruker du bil, kan du parkere på innfartsparkeringer utenfor sentrum og ta sykkel den siste biten, foreslår hun.

Sykler du 30 minutter daglig, reklamerer Nasjonal sykkelstrategi med lengre levetid: «Beregninger viser at en inaktiv 30-åring sannsynligvis vil kunne leve 3-8 år lenger dersom han/hun begynner med regelmessig fysisk aktivitet i minst 30 minutter daglig», står det i deres grunnlagsdokument.

Espeland tror helseaspektet er det som motiverer mange til å sykle.

– Når man først skal et sted, hvorfor ikke bevege seg dit? spør hun.– Man blir glad av å sykle! mener Marit Espeland som er nasjonal sykkelkoordinator i Statens vegvesen og prosjektleder for Nasjonal sykkelstrategi 2014-23. Selv sykler hun de sju kilometerne fram og tilbake til jobb, nesten hver dag, året rundt.– Jobbsyklingen gir meg frisk luft, bevegelse, fine opplevelser og tar kortere tid enn buss eller bil. Dessuten sparer jeg både penger og miljøet, sier hun.Ikke alle er like overbevist om syklingens gleder. Bare rundt fire prosent av nordmenns transportetapper foregår i dag på sykkel. Og potensialet er stort: Halvparten av alle bilturene vi tar, er på under fem kilometer. Med andre ord en distanse de fleste klarer å tilbakelegge uten motorkraft.– Jeg tror en av årsakene til at folk velger bilen, er tidsklemma. Mange tror det tar lengre tid å sykle enn det faktisk gjør. Men regner man tiden man bruker fra dør til dør på kortere distanser, er gjerne sykkelen både raskest og mest fleksibel, sier hun.Sykling uten svetteNoen tar jobbreisen som en treningsøkt, med dyre sykkelsko, neongul sykkeljakke, skiftetøy i sekken og ny fartsrekord i blikket. Men Nasjonal sykkelstrategi retter seg i like stor grad mot dem som ikke vil bli svette på ryggen.– Jeg sykler ikke til jobb for treningens del, selv foretrekker jeg andre treningsformer, sier Espeland. Nylig investerte hun i en elsykkel for å gjøre motbakkene hjem lettere og reisetiden kortere.– Det er genialt å kunne suse oppover uten å bli svett. Jeg sykler mer etter at jeg kjøpte denne, og gleder meg enda mer over hver tur, reklamerer hun.– Du får mosjon også med en elsykkel, man er nødt til å tråkke på. Du kan dessuten justere hvor mye hjelp du vil ha av motoren, forklarer Espeland. Hun mener nordmenn har en tendens til å se på sykling som trening.– Man kan selvfølgelig gjerne ta på seg treningstøy når man skal sykle til jobben, og ta det som en treningsøkt. Men for mange øker det terskelen for å velge sykkelen, sier hun.– Jeg ser stadig flere på bysykkel og elsykkel, og de kan nok bidra til å gjøre sykling mer hverdagslig. Uansett hva slags sykkel man bruker er gode parkeringsforhold og garderober på jobben viktige tiltak.Få utstyrskravInformasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad, sykler også med vanlige klær til jobb.– Med fire barn ble det rett og slett for mye å skulle pakke med skiftetøy om morgenen og dusje når jeg kom på jobb. Å ta på meg vanlige klær så jeg kan sykle rett i et møte, er det som for meg har senket terskelen for å sykle, sier hun.Tronstad mener de fleste har alt de trenger for å starte jobbsyklingen.– Nordmenn har generelt mye utstyr liggende fra før. Krav om masse ekstrautstyr øker bare terskelen for å komme i gang, mener hun.Et par ting kan imidlertid være greit å ha på plass.– Har du sekk på ryggen, blir du klam nesten uansett tempo, så kurv eller sykkelveske kan være lurt. Skjermer på sykkelen bør du også ha, så unngår du sprut i regnvær, sier hun.Kaldere vær stiller også krav til passende klær.– Hansker er viktig når det begynner å bli kjølig, og en buff under hjelmen varmer ører og hals. Fryser du på føttene, kan du for eksempel ta på deg et par fjellsko, du trenger ikke investere i dyre vintersykkelsko, sier hun.Elegant på to hjulEn av dem som har sett et marked i nordmenn som vil bruke sykkelen i hverdagen, er Marit Løvmo. For tre år siden startet hun nettbutikken Sykkelpikene, som selger feminine sykkelhjelmer, elegante sykkelvesker og sykler der man slipper å sitte bøyd fram over styret.– Ideen var å motivere vanlige folk, i vanlige klær, som ikke vil bli svette, til å ta sykkelen i bruk til jobben, butikken og barnehagen, sier Løvmo. Inspirasjonen kom fra sykkellandene Danmark og Nederland.– Det tar tid å snu nordmenns vaner bort fra offroadsykkel og allværsjakke, men det virker som om det de siste årene har dukket opp et større mangfold av syklister, sier hun.Lengre levetidLang vei til jobb er ifølge Espeland ingen unnskyldning for å velge bort sykkelen.– Reiser du med tog, kan du for eksempel sykle til og fra stasjonen. Bruker du bil, kan du parkere på innfartsparkeringer utenfor sentrum og ta sykkel den siste biten, foreslår hun.Sykler du 30 minutter daglig, reklamerer Nasjonal sykkelstrategi med lengre levetid: «Beregninger viser at en inaktiv 30-åring sannsynligvis vil kunne leve 3-8 år lenger dersom han/hun begynner med regelmessig fysisk aktivitet i minst 30 minutter daglig», står det i deres grunnlagsdokument.Espeland tror helseaspektet er det som motiverer mange til å sykle.– Når man først skal et sted, hvorfor ikke bevege seg dit? spør hun.

Helse og livsstil
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus