Test:

Denne el-sykkelen er best i test

Noen elsykler er laget med tanke på terrengsykling, men vær obs på at det per i dag er forbud mot bruk av elsykkel i utmark. (Illustrasjonsfoto: Haibike)
Noen elsykler er laget med tanke på terrengsykling, men vær obs på at det per i dag er forbud mot bruk av elsykkel i utmark. (Illustrasjonsfoto: Haibike)

Elsykkel har blitt et populært fremkomstmiddel og treningsverktøy, men det er stor spredning i både pris og kvalitet blant syklene på det norske markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

I denne samletesten har vi hentet inn troverdige forbrukertester fra europeiske kilder, slik at du slipper å gjøre et bomkjøp.

Testvinner

Terrengsykkelen Haibike Sduro Trekking RC er best i test, og den får full pott fra begge testkildene. Den har sterk motor, er enkel i bruk og sørger for en morsom sykkelopplevelse.

Tre andre elsykler får også høyeste poengsum, men de legger seg likevel bak testvinneren på resultatlista, fordi disse kun er testet av én kilde hver. Vi ser at antall anmeldelser som regel gir store utslag på totalscoren.

Testvinneren fra 2015 Merida E-Spresso Tour 409 er ikke lenger i salg, og er derfor ikke med i årets oversikt.

Elsykkel eller moped?

På grunn av motorene er elsykler en mellomting mellom en vanlig tråsykkel og moped. For at en elektrisk sykkel skal kunne kalles en tråsykkel, må den tilfredsstille kravene til maks motorkapasitet, motorkutt o.l. i EU-standarden EN15194. Går den over disse kravene, er den å anse som en moped, og du blir nødt til å forholde deg til avgifter og registrering av elsykkelen som om det var en moped.

Enklere å sette seg på: En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)
Enklere å sette seg på: En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. (Illustrasjonsfoto: Riese & Müller)

Hvor og hvordan skal sykkelen brukes?

Med en elsykkel kan distansen føles mye kortere, motbakkene bli overkommelige og den generelle sykkelopplevelsen bedre. Det er likevel en del ting du bør tenke over før du går til innkjøp av en elsykkel.

Det er blant annet viktig å finne ut om batteriet har lang nok rekkevidde og gir god nok kraft til motoren på de sykkelturene du planlegger. Skal du bruke den mest til korte og flate byturer, er det ikke sikkert du behøver den kraftigste typen.

Tar du heller beina fatt? Sjekk ut hvilke løpesko som er testvinnere.

Motorkraft og motorkutt

Antall watt på elmotoren sier noe om hvor god hjelp du kan få fra den når du sykler. Høyeste lovlige motorkapasitet for elsykler er på 250 W nominell (kontinuerlig) effekt, men noen elsykler har en motor som kan produsere høyere antall watt i kortere perioder. Så lenge kontinuerlig kraft er på maks 250 W, er den lovlig på veien under termen "tråsykkel".

Ikke bare motorkraften, men også kontrolleren og spenningen i batteriet har noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

I henhold til EU-standarden EN15194 skal alle elsykkelmotorer slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller dersom man oppnår en hastighet på over 25 km/t (+/- 10 % feilmargin). Dermed får du ikke lenger motorhjelp for å komme opp i høyere hastigheter, men egen tråkkekraft kan du selvsagt fortsette å bruke.

Off Course fra Clas Ohlson viste seg imidlertid å fortsette å gi motorhjelp i hastigheter over 30 km/t i NAF-testen, og i dag er ikke denne elsykkelen til salgs lenger. Vi har den likevel med i årets liste for å informere eiere om testresultatene.

Plassering av motor

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet. Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekk-kraft. Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Hva slags assistanse trenger du?

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist, som betyr at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av tre motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

Momentsensor: Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker. Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.

Rotasjonssensor: Fungerer mer som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og "hakking" når motoren slår inn.

Hybridsensor: Har både moment- og rotasjonssensor, som det kan byttes mellom etter hva som trengs i situasjonen. Momentsensoren fungerer godt i oppoverbakkene, fordi den gir raskt ekstra kraft når du jobber tungt, men den gir mindre hjelp når du er på flat mark og bruker lite beinkraft. Da kan momentsensoren skrus av manuelt, slik at rotasjonssensoren kicker inn og gir mer assistanse enn momentsensoren vil gi.

Vurderer du å bytte til elektrisk bil? Se hvilken elbil du bør investere i.

Hvor langt skal du sykle?

Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) forteller hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet. De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Men rekkevidden påvirkes også av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 50 km til 180 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå denne rekkevidden er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

NAF-testen fra 2016 viser at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde da de ble testet, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp.

Ladetid er oppgitt til rundt 4-6 t på mange elsykler, men også her viser NAF-testen at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28" og Off Course El-sykkel ble målt til henholdsvis 2 og 4 t lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.

Les også: Test av aktivitetsarmbånd

Hvilke type bremser er best?

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser . Sistenevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. NAF-testen viste at EcoRide Ambassador er den eneste som får godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.

Trener du helst inne? Finn ut hvilken tredemølle som er best i test.

Elsykkelguide

Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.

Les også: Test av trådløse ørepropper

Avgrensninger og oppgraderinger

Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde, og av disse har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp, samt sykler som selger spesielt godt i Norge.

Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.

Vi setter pris på om du gir oss beskjed hvis du har innspill eller finner feil i informasjonen.

Saken er først publisert på Test.no

Personvernpolicy