Ortopedens fem beste skoråd

Her får du oversikten over sommersko som sitter godt på foten, er gode å gå med, snille med føttene våre OG ser bra ut. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock
Her får du oversikten over sommersko som sitter godt på foten, er gode å gå med, snille med føttene våre OG ser bra ut. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock

Slik velger du sko som både er bra for føttene og ser bra ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her får du oversikten over sommersko som sitter godt på foten, er gode å gå med, snille med føttene våre OG ser bra ut.

Den perfekte sommersandalen sitter godt på foten og har støtte foran og bak slik at tærne slipper å jobbe med å holde sandalen på plass.

– I stedet for å anstrenge seg, kan de bidra til at hele foten beveger seg normalt mot underlaget, sier Sigmar Jack, overlege ved ortopedisk avdeling ved NIMI på Helse24, Ullevål i Oslo.

Slitasjeskader på føtter

Arbeidet hans er føtter. Dagen lang forholder han seg til lidelser og feilstillinger.

Mye av jobben består av kirurgi; å rette opp fotskader vi enten har påført oss selv eller vært så uheldige å «arve».

Slitasjeskader på føtter er veldig vanlig. Det skyldes ofte langvarig bruk av dårlig skotøy – feil skotøy for foten eller feil skotøy for anledningen, sier fotterapeut hos Medicus Plesner, Lise Burud Smestad til Bedre Helse.

De vanligste feilene er sko med høye hæler og spisse forpartier – eller flate, harde såler på kilometervis med asfalt, med tung belastning på forfoten og uten tilstrekkelig fjæring.

– Men det kan også være skogsturer i fottøy som til forveksling ligner treningsko, men som er så myke at man kan vri dem som en vaskeklut. Disse gir ingen støtte verken til fot eller ankel.

Den viktige støtten

I prinsippet er det ingen forskjell på sommersko og vintersko. Begge deler er potensielt like skadelige.

– Stikker du foten inn i flipp-flopper eller sandaler som bare har remmer foran, krøller du ofte tærne automatisk for at skoen ikke skal gli vekk under fotsålen. Det kan gi seneskjedebetennelse i både tær og ankler, forklarer ortoped Sigmar Jack.

Når foten har god støtte, kan tærne konsentrere seg om sin opprinnelige oppgave: Å gi et balansert og riktig ganglag, sier ortopeden.

– Sommersko har en stor fordel i utgangspunktet. De er ofte åpne og gir tærne god plass. Sko som er trange foran, uansett om det dreier seg om sommersko eller vintersko, kan gi belastningsskader som Mortons Nevrom og Hallux Valgus, sier Sigmar Jack.

Naturlige støtdempere

– Ingen er født med sko på føttene, og før menneskene begynte med sko, klarte vi oss godt med den naturlige støtdempingen i våre egne fotsåler. Det fantes sannsynligvis ikke mange steinaldermennesker med Hallux Valgus eller Mortoms nevrom, så på mange måter er skoen blitt fotens verste fiende, sier Sigmar Jack.

Men i motsetning til forfedrene våre, går vi på hardt og ensformig underlag mesteparten av dagen. Derfor er det også blitt nødvendig med støtdempende såle.

– Har du problemer med føttene vil du som regel ha stor nytte av gode såler som er lett oppbygde innvendig som for eksempel klassiske helsesko. Disse er spesielt bra hvis du er plattfot, eller har såkalt flat lengdebue på foten.

Men for friske føtter kan det lett bli smør på flesk, Dessuten er det en fare for at en god såle bokstavelig talt kan bli en sovepute for foten, sier Sigmar Jack.

Følsom fot

– Fotsålen er i utgangspunktet like følsom som en håndflate.

Bilde

FØLSOM: - Fotsålen er i utgangspunktet like følsom som en håndflate, sier ortoped Sigmar Jack. © Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Når vi tar på oss sko, kjenner vi ikke underlaget lenger.

– Veldig mange ortopediske problemer oppstår fordi vi har mistet evnen til å bruke de små, men viktige musklene under føttene. Da kan det også lett oppstå ubalanse mellom musklene i foten og leggen. Med andre ord: Foten styres nå hovedsakelig av musklene i leggen som er større og sterkere, mens musklene i selve foten som er avgjørende for finmotorikk og normal fotfunksjon, blir passivisert, sier Sigmar Jack.

Han forteller at vi mennesker har begynt å belaste kroppen annerledes etter at vi begynte å gå med sko.

– Samtidig som godt skotøy er nødvendig, blir vi også litt «lurt» av det. Når smerten maskeres, blir belastningen også feil, sier han.

Bedre enn sitt rykte

Høyhælte sko blir sett på som de mest «fotfiendtlige», men er ifølge ortoped Jack noe bedre enn sitt rykte.

– Er de ikke for høye, det vil si over seks centimeter, er de ikke nødvendigvis skadelige for foten heller, men det er helt individuelt hvordan man takler de høye hælene. Noen klarer det med glans, mens andre ikke greier rette ut knærne og risikerer dermed feilbelastning på kneleddene og med tiden kroniske kneskader, sier han.

Det er også stor forskjell på hvor god kontroll man har på foten. Selv legger den trenede ortopeden automatisk merke til hvordan folk står og går og ruller foten over underlaget. Og kvinner som ikke går optimalt på høye hæler, setter også foten ned med små sidebevegelser i ankelen.

– I det øyeblikket belastes foten feil og denne minimale slingringen betyr at man helst ikke bør bevege seg i høye hæler. Vil man allikevel bruke høyhælte sko, bør man i så fall bruke dem minst mulig, sier Jack.

Er du kvinne med lett innadvendte fots