Hva er egentlig turbulens?

Piloter klarer ofte å styre unna turbulens.
Piloter klarer ofte å styre unna turbulens. Foto: Mario Hagen / Shutterstock / NTB

Én form for turbulens er spesielt vanskelig for piloten å forutse.

Turbulens er bensin på bålet til manges flyskrekk. Men hva skjer egentlig når flyet tilsynelatende hopper og spretter i løse luften?

Svaret ligger nettopp i luften. Det visste du sikkert. Forskeren Todd Lane fra University of Melbourne har skrevet litt mer inngående om det i The Conversation. Lane er meteorolog og atmosfæreforsker.

Les også: Verdens mest moderne vikingskip kan lukeparkere

Stort sett en rettlinjet bevegelse

– Turbulens er når luften begynner å strømme på en kaotisk og tilfeldig måte, forklarer han.

Høyt oppe strømmer luften stort sett med jevne og horisontale bevegelser. Det kalles laminær strømning. Luftpartiklene beveger seg i en mer eller mindre rettlinjet bane, forklarer Store norske leksikon. Det er ikke forflytning vertikalt, altså i høyden, eller til siden.

Over åpent hav og i høyden vil luften bevege seg tilnærmet laminært, slår SNL fast.

Men ingen regel uten unntak:

– Turbulens oppstår når noe forstyrrer denne jevne strømmen. Luften begynner å bevege seg opp og ned, forklarer Lane.

Turbulens er uregelmessige endringer i for eksempel luftstrømmer. Foto: Athel Cornish-Bowden / Wikimedia Commons
Turbulens er uregelmessige endringer i for eksempel luftstrømmer. Foto: Athel Cornish-Bowden / Wikimedia Commons

Flere årsaker til turbulens

Det kan være flere årsaker til at den jevne strømmen forstyrres, skriver Lane.

Det kan være at flyet kjører gjennom tordenvær. Tordenværet kjennetegnes av at lufta beveger seg kraftig ned og opp.

Den andre vanlige årsaken er klarluftsturbulens. Til forskjell fra tordenværsturbulensen er den vanskelig å forutse. Ettersom det ikke er noen skyer, kan pilotene heller ikke se turbulens i luften.

Fjell former vinden

En tredje årsak er jetstrømmer. Dette er kraftige og smale vindstrømmer som finnes fem til 15 kilometer over havoverflaten: i omtrent samme høyde som passasjerflyene.

Egentlig beveger luften i jetstrømmen seg ganske jevnt. Men det er gjerne turbulens på toppen og bunnen av jetstrømmen. Det er fordi det er stor forskjell på hastigheten til jetstrømmen og luften utenfor.

Og så har vi fjell, da. Fjellene former vinden. Så når en luftstrøm passerer et fjell eller en fjellkjede og lager en såkalt fjellbølge, kan det bli turbulens.

Personskader er sjeldne

Nå gjør piloter det de kan for å unngå turbulens. Lettest er det å fly unna tordenværet. Det er vanskeligere å fly unna usynlig turbulens.

Det kan være fint å huske på at turbulens vanligvis er helt ufarlig. Og selv om det årlig skjer en del turbulensrelaterte personskader, er oddsen svært liten. Dessuten er flyene konstruert for å takle påkjenningen.

Personskadene er, ifølge Lane, for det meste i tilfeller der personen ikke har sikkerhetsbelte på seg.

– Som passasjer vil du sjeldent bli utsatt for farlig turbulens. Som oftest er det bare ubehagelig. Men det oppstår jo alvorlige situasjoner også. Om du ikke har på deg setebeltet er risikoen større. Ved ekstreme tilfeller kan også flyet bli skadet, sa den erfarne piloten Aleksander Wasland til Aftenposten i 2015.

Artikkelen ble først publisert på Forskning.no.