Sommer er høytid for ødelagte mobiler

Når skaden først er skjedd, er det bedre for miljøet å reparere, enn å erstatte.
Når skaden først er skjedd, er det bedre for miljøet å reparere, enn å erstatte. Foto: Fremtind
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skader på mobil topper skadestatistikken i forsikringsselskapene. Vi er mest slepphendte om sommeren – og spesielt juni og august er høysesong for mobilskader.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år håndterer Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, nær 70.000 skader på mobil og nettbrett. Det er i juni og august at det meldes inn flest skader.

– Den klart største årsaken til skader på mobiltelefon er at vi mister den i bakken. Dette står for hele 65 prosent av skadene som meldes inn til oss, sier Therese Nilsen, skadeforebygger i Fremtind, i en pressemelding.

Andre situasjoner som ofte inntreffer er at vi mister mobilen i vannet, klemmer den i en bildør, eller søler en kopp kaffe over den.

– De siste årene har også mobilene blitt mye dyrere og det er en medårsak til at det meldes flere mobilskader til oss, forteller Nielsen.

Fakta

  • I Fremtind registreres det flest mobilskader blant de mellom 30 og 49 år.
  • I Fremtinds skadestatistikk stod innbyggerne i Viken fylke for 20 prosent av mobilskadene i 2020

Rekordmange mobilskader i juni

Det er helt klart en økende tendens: I juni i år ble det meldt inn rekordmange skader på mobil, om lag 14 prosent flere enn i 2020. Fra 2019 til 2020 hadde antallet skader økt med 17 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nielsen anbefaler å være bevisst på hvor du har telefonen din, og passe på at den ikke faller ut av lommer eller ryggsekker når du er på tur, for eksempel med båten eller i fjellet.

Ikke akkurat sommerens høydepunkt? Foto: Fremtind
Ikke akkurat sommerens høydepunkt? Foto: Fremtind

– Det er utrolig kjedelig å ødelegge mobilen sin. De siste årene har vi blitt mer og mer avhengig av den for å kunne logge inn på tjenester med BankID, bruke Vipps, betale i butikken og ikke minst forevige flott norsk natur med stadig bedre kamera, sier Nielsen.

– Det er lurt å forebygge skader på dette multiverktøyet som vi bruker hele tiden, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor belastning for miljøet

I tillegg til at det er kjedelig å få ødelagt mobilen sin, er det også en stor belastning for miljøet. Beregninger tilsier at produksjonen av én smarttelefon medfører et utslipp på 110 kilo C02. Ved å reparere en mobil i stedet for å erstatte den med en ny, reduseres utslippet med 88 kilo C02 per telefon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når vi vet at det selges om lag 1,7 millioner mobiltelefoner i året i Norge , og at det estimeres at hver eneste nordmann vil kjøpe over 40 mobiler i løpet av livet, er det mye å hente på å reparere i stedet for å erstatte med helt ny mobil.

– Hver eneste skade representerer sløsing med ressurser og miljøutslipp. Det viktigste vi gjør er å forebygge skader, men når skaden først har skjedd må vi håndtere den på en så miljøvennlig måte som mulig, sier Hanne Iversen Rye, leder for bærekraft i Fremtind.

Derfor har Fremtind inngått en avtale med et utvalg verksteder som reparerer mobilen, og sørger for at man beholder garantien. Målet er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene.

– Klarer vi det, vil vi redusere klimaavtrykket med 3500 tonn C02 hvert år. Det tilsvarer 40.000 flyturer fra Oslo til Bergen, sier Rye.