Dette kartet viser hvor flinke folk er til å holde avstand for å unngå coronasmitte

På kartet er det mulig å zoome inn på hver enkelt stat og fylke, og fremover også by og til og med hvert enkelt nabolag for å se hvordan innbyggerne beveger seg rundt. Hver stat får tildelt en karakter ut fra hvor flinke innbyggerne er til å unngå nærkontakt.
På kartet er det mulig å zoome inn på hver enkelt stat og fylke, og fremover også by og til og med hvert enkelt nabolag for å se hvordan innbyggerne beveger seg rundt. Hver stat får tildelt en karakter ut fra hvor flinke innbyggerne er til å unngå nærkontakt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske gründere gjør suksess med ny corona-tjeneste i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

På kun to dager har to millioner mennesker vært innom tjenesten «Social Distancing Scoreboard», utviklet av det New York-baserte teknologiselskapet Unacast. Kort fortalt gjør denne tjenesten det mulig å se hvor flinke folk er til å holde avstand til hverandre.

Responsen har vært over all forventning, forteller Unacast-gründer Kjartan Slette. Sammen med med-gründer Thomas Walle og resten av selskapet, ønsket Slette å gjøre amerikanerne mer bevisste på hvordan de beveger seg rundt i samfunnet.

Som i Norge, har også amerikanske myndigheter anbefalt folk å unngå nærkontakt for å hindre coronaviruset i å spre seg («social distancing»). I USA er 60.000 mennesker smittet av viruset, viser en oversikt fra John Hopkins-universitetet onsdag denne uken.

– Vi vet at det å holde avstand er det viktigste vi kan gjøre for å redde liv og å flate ut smittekurven. Derfor ville vi se om vi kunne bruke våre data til å gjøre folk oppmerksomme på egen oppførsel, sier Slette til Dagsavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi skal holde oss hjemme. Ingen vet hvor lenge (+)

(Saken fortsetter under bildet)

Unacast-gründer Kjartan Slette har utviklet en tjeneste som gjør det mulig å se hvor stor avstand folk har til hverandre. Foto: Privat
Unacast-gründer Kjartan Slette har utviklet en tjeneste som gjør det mulig å se hvor stor avstand folk har til hverandre. Foto: Privat

Kobles opp til smittetilfeller

Selskapet har hentet inn såkalt bevegelsesdata fra flere titalls millioner amerikanske mobiltelefoner. Disse dataene ekstrapoleres opp til befolkningsnivå og brukes til å lage en oversikt over hvor folk til enhver tid befinner seg.

På kartet er det mulig å zoome inn på hver enkelt stat og fylke, og fremover også by og til og med hvert enkelt nabolag for å se hvordan innbyggerne beveger seg rundt. Hver stat får tildelt en karakter ut fra hvor flinke innbyggerne er til å unngå nærkontakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne informasjonen kobles deretter opp til data om antall bekreftede smittetilfeller, hentet fra åpne kilder. Det gjør det mulig for brukerne å se hvordan antall smittetilfeller henger sammen med tiltak for å holde avstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når det nå er snakk om gradvis å slippe opp på smittetiltakene etter påske, tror jeg denne informasjonen er viktig for å kunne ta gode avgjørelser, sier Slette.

– Håpet er jo at samfunn som er gode på å holde avstand, vil se en tidlig nedgang i nye smittetilfeller, sier han.

Les også: 18 døde av coronaviruset i Stockholm på ett døgn. Svensk smittevernekspert vil ikke endre strategi

(Saken fortsetter under)

VIDEO: 100 nye dødsfall i New York: – Det er et helvete

Kan se hvor naboen handler

I neste versjon av tjenesten, som slippes om få dager, skal det også være mulig å se nedgang og økning i antall besøk til butikker, restauranter og andre steder med mye mennesker.

– Vi har fått enormt mye feedback, så nå jobber vi med stadig mer avanserte modeller, sier Slette.

– Dette høres litt «storebror ser deg»-aktig ut?

– Nei, det er ikke sånn vi jobber. Dette skal ikke handle om enkeltindivider, men om hvordan vi som samfunn samhandler, sier Slette og forsikrer om at selskapet alltid jobber i samsvar med personvernreglementet GDPR (General Data Protection Regulation) og CCPA (California Consumer Privacy Act).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Zero-sjefen: – Jeg ser ingen lyspunkter for klimaet i coronakrisen

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildet)

Familier sørger for å stå langt unna hverandre etter et virusutbrudd i Philadelphia, Pennsylvania. Foto: NTB Scanpix
Familier sørger for å stå langt unna hverandre etter et virusutbrudd i Philadelphia, Pennsylvania. Foto: NTB Scanpix

Av samme grunn ønsker ikke Unacast å utvikle tjenesten slik at den sporer smittetilfeller, slik Folkehelseinstituttet (FHI) for tiden jobber med.

Selskapet kommer også til å avstå fra å samarbeide med myndighetene, sier Slette, men presiserer at alle står fritt til å bruke tjenesten, som er gratis.

– Målgruppen vår er både borgere og beslutningstakere. Borgere kan bruke informasjonen til å presse beslutningstakere til å gjøre mer, mens beslutningstakere kan bruke informasjonen til å sjekke om tiltakene fungerer.

Les også: Slik ruster sykehusene seg mot corona-eksplosjon (+)

Kontaktet av sykehus

Ifølge Slette er selskapet blitt kontaktet av flere sykehus og andre offentlige institusjoner som er opptatt av å fremskrive utviklingen av coronaviruset i sitt område.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Resten av henvendelsene kommer fra bekymrede borgere som ønsker å se hvordan staten de bor i, gjør det for tiden.

Teknologigründeren har foreløpig ikke planer om å utvikle tjenesten for det norske markedet, til tross for at han selv mener den er overførbar til alle land.

– Vi jobber for tiden med flere land, blant annet India, men det er fortsatt veldig tidlig, sier Slette.

Saken er opprinnelig publisert på Dagsavisen.no

VIDEO: 39-årige Karen har fått påvist corona, og kjemper for barnet sitt. Hun har en tydelig oppfordring: Ikke gå ut.

VIDEO:Ville dyr i spanske byer: – Naturen gjenoppstår