Udødelige influensere: Hun har 1,5 millioner følgere. Men eksisterer ikke

Se video: Hvem er Miquela Sousa?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Miquela publiserer bilder av seg selv på sosiale medier, promoterer kjente merkevarer og har vært på forsiden av flere magasiner, men hun eksisterer ikke i virkeligheten. Roboter har inntatt sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Miquela Sousa har 1,5 millioner følgere på Instagram og 20.000 følgere på Twitter. I 2018 ble hun kåret til en av de 25 mest innflytelsesrike personene på internett av magasinet Time. På samme liste står blant annet USAs president Donald Trump, artistene Rihanna og Kanye West. Men Sousa skiller seg ut fra de andre personene på listen. Hun eksisterer ikke i virkeligheten. «That hasn’t stopped the fashion world from embracing Miquela as a style icon», skrev Time i 2018.

– De fleste av oss har antakelig vært i kontakt med roboter uten at vi har skjønt det, sier Arne Krokan, professor på Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU, til Finansavisen.

@Lilmiquela, som hun heter på Instagram, er en såkalt computer generated imagery (CGI). Og hun er en robot-influenser. Sousa er med andre ord en virtuell figur på internett, som publiserer bilder og innhold til sosiale medier som Instagram og Twitter. Hun har fregner, en mørkebrun pannelugg og er alltid trendy kledd. Hun ser nesten ekte ut. Men bare nesten. Professor Krokan sier det er opplagt at vi kommer til å se mer av robot-influensere i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vil se roboter som fremstår med mer og mer menneskelige trekk, som vil bli benyttet innen markedsføring, salg og reklame.

Vanskelig å skille mellom teknologi og mennesker

Professor Arne Krokan synes utviklingen med robot-influensere er skummel, fordi de kan manipulere mennesker.
Professor Arne Krokan synes utviklingen med robot-influensere er skummel, fordi de kan manipulere mennesker.

Sousa ble utviklet av Brud, en Los Angeles-lokalisert startup som spesialiserer seg på roboter. Internasjonal presse har skrevet mye om internett-fenomenet Miquela Sousa, men Brud har sjeldent uttalt seg om den mystiske robot-influenseren. Finansavisen har vært i kontakt med Brud, men de ønsker heller ikke å svare på noen spørsmål fra oss. Akkurat hvordan Sousa fungerer forblir en hemmelighet, men Krokan sier det er fullt mulig at virtuelle karakterer skaper og publiserer innhold på sosiale medier selv, med kunstig intelligens.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er algoritmer som skriver bøker, artikler og andre tekster som mennesker ikke greier å skille fra tekster skrevet av andre mennesker, så det er fullt mulig at algoritmer kan opptre på måter som gjør at vi ikke greier å skille mellom teknologi og mennesker, sier Krokan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forklarer at robot-influenserne sannsynligvis fungerer på samme måte som en chatbot, bygd på ulike varianter av maskinlæring.

– Med dagens muligheter til å skape algoritmer som lærer svært raskt, som kan trenes svært raskt og som utvikles svært raskt videre, er det nesten bare vår fantasi som står i veien for hvordan de kommer til å bli brukt i tiden fremover, utdyper Krokan.

Se dette innlegget på Instagram

♉️♑️

Et innlegg delt av *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela)

– Åpner for muligheter å manipulere

Jim Tørresen, professor på Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo, tror robot-influenserne på sikt vil kunne tilpasse innholdet sitt til hver følger.

– Dette gjøres ved hjelp av teknikker innen kunstig intelligens som fortløpende fanger opp hva vi klikker på, skriver og bruker tid på foran datamaskinen eller mobilen. Informasjon om oss og de mange andre brukerne vil gjøre at systemet etter hvert blir stadig flinkere til å gi oss det vi er interessert i, samtidig som evnen til å påvirke oss blir tilsvarende høy, forklarer Tørresen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sousa er ikke alene om å være en robot-influenser på sosiale medier. I løpet av den siste tiden har det blitt skapt mange robot-influensere, blant annet @blawko22, @bermudaisbae og @shudu.gram med omtrent 150 000 følgere hver.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom vi i praksis ikke greier å skille mellom mennesker og kunstig intelligens-avatarer, er vi i ferd med å skape et samfunn der skillet mellom mennesker og maskiner viskes mer og mer ut, sier NTNU-professor Krokan.

Han synes det er positivt at man kan utvikle bedre og billigere tjenester på mange områder med kunstig intelligens, men er ikke utelukkende positiv.

Jim Tørresen er professor på Insitutt for informatikk ved UiO. Foto: Erlend Kjernli
Jim Tørresen er professor på Insitutt for informatikk ved UiO. Foto: Erlend Kjernli

– Noe av det skumle er at vi risikerer å få roboter som ikke bare erstatter menneskelige forbilder og influensere, men som også er i stand til å spille på langt mer subtile mekanismer enn det mennesker greier å gjøre. Med tanke på hvordan slike tjenester åpner for nye muligheter å manipulere mennesker på, er utviklingen skummel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bør du stole på en robot som behandler søknaden din om boliglån?

– Selvfølgelig et dilemma

I likhet med menneskelige influensere har de virtuelle influenserne promotert merker og produkter, men det har vært uklart om de har fått betalt for det og i så fall hvor mye. Økonomien rundt robot-influenserne er en godt bevart hemmelighet enn så lenge.

– Siden det er lettere å holde styr på virkelige mennesker enn roboter, har vi også mindre kontroll på hva disse nye digitale tjenestene faktisk kommer til å bli brukt til, sier Krokan.

Ingvild Moen tror kjendiser vil leve evig i den digitale verdenen. Foto: Leif Håvar Kvande
Ingvild Moen tror kjendiser vil leve evig i den digitale verdenen. Foto: Leif Håvar Kvande

Ifølge Crunchbase har Brud vært gjennom tre investor-runder fra 2017 til 2019, og fått inn over 60 millioner kroner fra blant annet M Ventures, BoxGroup og Sequoia Capital. Robot-influenseren Miquela Sousa har vært modell for blant annet UGG og Prada, og vært på forsiden av magasinet Notion i desember 2018. Russell Dean Stone, redaktør i Notion, forteller til Finansavisen at de ikke betalte for å ha Miquela på forsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men forholdet hennes med noen merker og statusen hennes som en veldig populær sosiale medier-kjendis gjør selvfølgelig at hun har stort potensial til å samarbeide med merker hvis det er noe hun skulle ønske, sier Stone.

Stone ønsker ikke å svare på hvordan de skapte forsiden med Sousa fordi han har signert en hemmelig konfidensialitetsavtale, men han sier at de intervjuet roboten over e-post.

– For Notion var det spennende å gjøre noe kreativt utfordrende i samarbeid med Miquela.

Likevel forteller Stone at han er kynisk til hvordan kunstig intelligens og CGI kan ta over plassen til ekte mennesker.

– Det er selvfølgelig et dilemma med tanke på om det er kunst eller kommersiell virksomhet. I hvilken grad er influensere med kunstig intelligens eller CGI en melkeku og i hvilken grad er de kunst?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Robotråskinn spår boligprisfall

(Artikkelen fortsetter under)

SE VIDEO: Ny robot kan bli løsningen på søvnløshet:

– Kan påvirke like mye som mennesker

Svenske Isabella Löwengrip ble kåret til Sveriges mektigste kvinne i næringslivet i 2018. I desember lagde hun en virtuell figur, som hun kaller en digital kloning av seg selv.

Isabella Löwengrip har lansert en digital kloning av seg selv, som er en del av markedsføringsteamet hennes. Foto: NTB scanpix
Isabella Löwengrip har lansert en digital kloning av seg selv, som er en del av markedsføringsteamet hennes. Foto: NTB scanpix

– Ideen kom da jeg innså at jeg ikke kan være overalt i verden samtidig. Jeg begynte å tulle litt med at jeg trengte å klone meg selv, og så fant vi ut at det faktisk kunne gjøres på internett, forteller Isabella Löwengrip til Finansavisen.

Robot-influenseren har fått navnet Gabrielle Löwengrip, og har nærmere 17.000 følgere på Instagram.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gabrielle brukes som en influenser, og er en del av Löwengrips markedsføringsteam, sier Löwengrip.

– Kan en robot-influenser påvirke folk like mye som en menneskelig influenser?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan den absolutt gjøre. I vårt tilfelle har vi samlet inn data på hva folk liker.

Robot-influenseren er bygd på data fra et testpanel på 40 kvinner, som har sagt hva de vil se på sosiale medier og hva som skal til for at de kan stole på en klone. Löwengrip tror vi kommer til å se mange robot-influensere i fremtiden.

– Jeg tror ikke sosiale medier kommer til å handle om hva som er mest ekte, men om hva som er mest relaterbart. Vi kommer til å se digitale kloner i alle ulike kategorier, sier Löwengrip.

Gabrielle Löwengrip bor i New York og publiserer bilder fra livet sitt der. Det inkluderer både bilder av interiør, mat og klær.

– Mange merkevarer vil trolig utvikle sine egne virtuelle avatarer til å fronte egne merkevarer, sier Ingvild Moen, leder av Resonate, som arbeider med merkevarebygging i digitale og sosiale medier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun forteller at potensialet for robot-influensere er kjempestort.

– En ting er som nye influencere vi ser i dag, men hva med de gode gamle kjendisene? Jeg tror de kan komme til å få en ny vår i mange sammenhenger. Driveren kan jo være videre økonomisk forvaltning av rettigheter etter at en kjent personlighet har gått bort. Jeg tipper det bare er spørsmål om tid før vi får både Elvis og Marilyn Monroe tilbake, som nyetablerte influensere oppdatert og på linje med vår tid. Et mer dystopisk perspektiv er at vi risikerer at the Kardashians aldri dør, fortsetter Moen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ville du latt deg operere av en robot?

– Betydelig potensiale

Hun tror det er historiefortellingen til Sousa som har gjort henne til en populær merkevare.

– Når hun er covermateriale redaksjonelt, og gjør kommersielle foto-oppdrag, så er hun allerede en merkevare. Og det er vel nettopp det folka bak bygger henne som, en vare som skal omsettes både nå og fremover. Hun har trolig et potensial til å bli minst like stor som Kardashians om de utvikler historien riktig, sier Moen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun synes kunstig intelligens på sosiale medier er et smart verktøy for historiefortelling, men sier også at mange trolig vil få problemer med å skille mellom sant og usant.

– Det leder rett inn i den evige fake news-debatten. Og har man ondsinnede hensikter som historieforteller, så ligger det et betydelig potensiale her som det kan bli vanskelig å avkle fortløpende, sier Moen.

Saken er først publisert i Finansavisen.no lørdag 2. mars

SE VIDEO: Banebrytende robot kommer forbi alle hindringer: