Apple ventes å ta farvel med hjem-knappen på iPhone

I fjor lanserte Apple toppmodellen iPhone X, der hjem-knappen er erstattet med en heldekkende skjerm. Under årets lansering ventes det at Apple avduker nye smarttelefoner som ligner X-modellen.
I fjor lanserte Apple toppmodellen iPhone X, der hjem-knappen er erstattet med en heldekkende skjerm. Under årets lansering ventes det at Apple avduker nye smarttelefoner som ligner X-modellen. Foto: Richard Drew / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Apple ventes å avduke tre nye iPhone-modeller med en heldekkende skjermer under onsdagens lansering i California. iPhone 8 kan bli den siste med hjem-knapp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Apple har som vanlig vært hemmelighetsfulle i forkant av lanseringen ved selskapets hovedkvarterer i Silicon Valley. Timingen tyder dog på at nye smarttelefoner er på vei. Med unntak av 2016, da det skjedde i mars, har selskapet lansert nye smarttelefoner i september hvert år siden 2011.

I år skal lanseringen for første gang streames live på Twitter, og mange venter i spenning på hva som kommer.

I forkant er det spekulert på om Apple kommer til å lansere tre nye iPhone-modeller, alle med funksjoner fra toppmodellen iPhone X, som ble lansert i fjor med en prislapp på 1.000 dollar.

Den viktigste av disse funksjonene vil trolig være heldekkende skjermer, som angivelig skal gi 30 prosent større skjermflate uten at telefonene i seg selv blir større. Dette innebærer at den såkalte hjem-knappen, sist sett på iPhone 8, er borte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror de vil forsøke å sette en ny høy standard, sier teknologi-analytiker Patrick Moorhead i Moor Insights & Strategy.

– Det store temaet blir hvordan de greier å tilpasse en så massiv skjerm til en så liten telefon, fortsetter han.

En av de tre nye modellene prises sannsynligvis lavere enn iPhone X, i et forsøk på «å fange den neste bølgen av kjøpere» i markeder som Kina, India, Vest-Europa og USA, spår Moorhead.