Vil forberede blivende foreldre - viser fødsel i VR

Se video: VR-briller brukes til fødselsforberedende for kommende foreldre. Konseptet har fått navnet Birthual reality.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svenske Gjensidige Forsikring er først i verden med VR-fødsel. Nå blir videoen brukt til opplæring på sykehus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med et ønske om å forberede blivende foreldre på fødselen, har Gjensidige Forsikring i Sverige filmet en hel fødsel i 365 grader. Det gjør filmen til verdens første VR-fødsel. Filmen skal bidra til mer kunnskap og minske foreldrenes uro før fødselen på en «forståelig og ekte måte».

Den ti minutter lange filmen, som har fått navnet Birthual Reality, er spilt inn på Ørebro Universitetssykehus, og viser en fødsel på nært hold ved bruk av VR-teknologi.

– For at alle skal få kunnskap om hvordan en fødsel foregår i virkeligheten, kan ny teknologi gjøre det mulig å åpne opp for at flere blivende foreldre kan føle seg komfortable og forberedt før fødselen, sier Kristina Müller, sjefsjordmor på BB Stockholm.

Ifølge sjefsjordmoren har nemlig bekymringer knyttet til fødsel økt betraktelig de siste 20 årene. Videoen er et forsøk på å motvirke denne trenden.

Les også: Hjeltnes-selskap overtar «Gutrta på tur» - klar for ny runde på TV 2

Blir brukt som opplæringsmateriell

Det er det svenske PR-byrået FLB Europa som står bak den internasjonale kampanjen som går i Gjensidiges sosiale medier-kanaler. Ifølge PR-konsulent i FLB Europa, Björn Lundvall, var det på tide med en oppdatering da det siste fødselsforberedende material i Sverige er fra 1970-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
I den ti minutter lange VR-filmen får man se en ekte fødsel på svært nært hold.
I den ti minutter lange VR-filmen får man se en ekte fødsel på svært nært hold.

– Gjensidiges barneforsikring har blitt kåret til Sveriges beste av Konsumenternas Forsäkringsbyrå - et byrå som hjelper konsumenter å tolke vilkår og regler, og svarer på spørsmål rundt forsikring. Kampanjen ble til for å løfte Sveriges beste barneforsikring og samtidlig kunne tilby en støtte for foreldre som er urolige for en kommende fødsel, sier Lundvall.

Etter lanseringen forrige uke har flere svenske sykehus begynt å bruke videoen som opplæringsmateriell for blivende foreldre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Enn så lenge har den blitt utrolig godt mottatt. Både svenske og internasjonale medier har gitt kampanjen oppmerksomhet, men det viktigste er at flere sykehus, blanet annet Södersjukhuset (et av Stockholms største sykehus, red.anm.) har bestilt VR-briller for å bruke filmen som opplæring for blivende foreldre. Det som begynte som en kampanje for å løfte Gjensidiges barneforsikring har resultert i et akseptabelt opplæringsmateriell for flere svenske sykehus, sier Lundvall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Trives absolutt med merkelappen «Stordalens PR-byrå»

– VR er et vellykket hjelpemiddel

Ifølge markedssjef i Gjensidige Forsikring Sverige, Lina Winqvist, blir VR sett på som et vellykket hjelpemiddel fordi pasientene utsettes for sine fobier i et trygt miljø.

– Digitaliseringen er et faktum, og utdanningen innen fødeomsorgen må holde takt med utviklingen og de mulighetene som dette gir. Gjennom å filme en fødsel i VR skaper vi en ekthet som er vanskelig å få fram i det fødselsforberedende materialet som finnes i dag, sier Winqvist.

VR testes ut i dag innen blant annet KBT-forskning på Universitetet i Stockholm hvor mennesker med sosiale fobier, som for eksempel torgskrekk (agorafobi), får prøve VR for å kurere fobien sin.

Les også: – Bloggere er kanskje de som forstår seg best på brukerne sine

Artikkelen ble først publisert på Kampanje.no.