Meny

Skodesign

Bygger Kastel i skyene

TÅRNFRID: Andreas Malo Dyb drar turistene opp i høyden på Tjuvholmen for å skape blest om merket. Foto: Siv Dolmen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Andreas Malo Dyb vil ta sneaker-merket Kastel til nye høyder med container-kontor fire meter over bakken.

I et marked dominert av gigantene og et hav av tilbydere, er en liten norsk sneaker-gründers muligheter for eksponering små. Men Andreas Malo Dyb og Kastel så muligheten til å få synlighet for en billig penge når tusenvis av turister besøker Oslo denne sommeren. Med kombinert kontor og pop-up-butikk har han inntatt container-tårnet på Tjuvholmen. Og nysgjerrige turister strømmer til.

– Wow! This is really cool, utbryter en pesende amerikaner i det hun har karret seg opp trappene til Dybs pop-up-butikk.

Les også:   Skostrid endelig for retten

En titt ut av vinduet, med en kort forklaring og en by-guide fra Visit Oslo rikere, er hun på vei ned trappene igjen.

– Det var egentlig litt tilfeldig. Men når bygget ble satt opp og muligheten for å leie det kom, kastet vi oss på. Ni av ti kommer bare for å titte, men de får informasjon om merket og tar bilder. Dessuten er det ikke hver dag du får kontorplass på Tjuvholmen i vårt prissjikt, sier Dyb.

Kastel startet opp i Norge i 2013 etter at Dyb overtok navnet fra det amerikanske skatemerket som ble slått konkurs i 1999.

Allerede som 13-åring bestemte han seg for å bli skodesigner og har tidligere designet sko og fjellstøvler for Dale, Alfa og som frilans hos Viking Footwear.

Men for litt over tre år siden valgte han å satse på sitt eget merke, med sneakers tilpasset norsk klima.

Siden oppstarten i 2013 har merket doblet omsetningen år for år. I fjor omsatte merket for 2,2 millioner og gikk så vidt i pluss.

Les også:   Har tapt 180 mill. på båter

Mot slutten av 2016 fikk han inn Crayon og Link Mobility-gründer Jens Rugseth inn som investor sammen med Dybs far, Per Otto Dyb, og Per André Ødegård.

Til sammen gikk de inn med 3 millioner i Kastel som ble investert i å skalere opp bedriften og utvikle nye produkter. Ifølge Dyb, var virkningen umiddelbar, og han forventer i år å omsette for mellom 5 og 6 millioner kroner.

– Det var helt nødvendig med frisk kapital hvis vi skulle fortsette veksten. Bare få måneder etter vi fikk inn pengene kunne vi vise til 500 prosents vekst, riktignok med et beskjedent utgangspunkt. Det var viktig å vise at vi har noe på gang, og at pengene kom godt til nytte, sier han.

Frem til i dag har han vært nærmest alene sammen med assistent Tiril Killi om å drifte Kastel, men har nå ansatt tidligere digital sjef i Universal Music Group, Daniel Ursin Haugen, som daglig leder slik at han selv kan konsentrere seg om produktdesign.

Men selv med god vekst og utallige nysgjerrige turister, er Dyb klar på at de fortsatt er ganske anonyme. Uten at det plager ham nevneverdig.

– Det er mange som opplever en ‹‹hype›› uten å nødvendigvis levere i etterkant. Vi er kanskje anonyme, men folk kjøper oss ene og alene på grunn av produktene, noe som er nødvendig for å overleve i lengden. Vi er i et vanvittig tøft marked, og om sommeren er det vanskelig å nå opp.

Skoene selges for mellom 1.000 og 1.299 kroner for paret, og mot konkurrenter som Nike og Adidas er det tøft i sommersesongen fordi de dominerende merkene selger produktene som folk ‹‹skal›› ha.

Det er imidlertid om høsten og vinteren at Kastel gjør det best, med vannresistente hybrider av den klassiske sneakeren som fungerer under krevende norske forhold.

– Store deler av markedet vårt ligger der i dag, men vi skal med tiden ta opp konkurransen også på sommersko.

– Hva har Kastel til forskjell fra konkurrentene?

– Vi lager praktiske sko i rent design, hvor funksjon kommer først. Det må funke, ikke bare se bra ut. Jeg føler det tidligere ofte har vært enten eller, sier han.

Den tekniske kunnskapen har han tatt med seg fra sine tidligere arbeidsgivere som i hovedsak lager fjellsko. Merkets mest populære produkter er vannresistente høstsko, sommersko med elastisk hel du kan tråkke ned, og sko du slipper å knyte. Han mener mange av dagens produkter markedsføres med hva toppatleter trenger, ikke hva som gjenspeiler vanlige folks hverdag.

– Usain Bolt har ikke nødvendigvis de samme behovene som en som sitter på kontoret ni timer om dagen, sier han.

– Er det én ting man skal si om norsk design som skiller seg fra Skandinavisk design så er det å tenke praktisk. Det nytter ikke å ha fine sko og slenge på en fancy klistrelapp hvis ikke bena forblir tørre.

Dybs siste par under utvikling er et forsøk på sko som ikke lukter om sommeren.

– Det er vanskelig prosess og kona begynner å bli ganske lei av at jeg kommer hjem med sure tær, sier han.

Foreløpig holder han hus i det midlertidige kontoret til midten av august. Etter det vil noen andre overta.

– Vi håper å ha det til Oslo Runway går av stabelen. Ideen er vel at flere merker skal kunne dra nytte av bygningen og på sikt håper vi å gjøre det til et sted hvor norsk mote kan vise seg frem i turistsesongen.

Les også:   Sesongens beste løpesko for terreng

Saken er først publisert på Finansavisen.no

Helse og livsstil
Populært