Slutt for Joika-boksen etter 60 år

Joika ble ny i februar. Men nå stilles det moralske spørsmål ved produktets utseende.
Joika ble ny i februar. Men nå stilles det moralske spørsmål ved produktets utseende. Foto: Ola Karlsen/ ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nortura endrer både navn og design etter Joika-debatten. – Tidene har forandret seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I april blusset det opp en debatt rundt bruken av det samisk-klingende navnet og designet på Joika-boksene. Blant annet Samerådet tok til orde for at innpakningen var utdatert og at de ønsket endringer.

Bakgrunn: Fikk nylig nytt utseende – nå kan Joika-gutten forsvinne fra butikkhyllene

– Tidene har forandret seg siden Joika først ble lansert. Ord og grafiske uttrykk som var dagligdags den gang oppleves annerledes i dag, og det er riktig avgjørelse å endre oss i takt med dette, sier merkevaredirektør i Nortura, Nina Rishovd Stavenæs i en pressemelding.

Nå skal både navnet og designet endres. Reinkjøtt-kakene vil ikke lenger hete Joika og samegutten vil også forsvinne fra emballasjen. Det er ikke lenge side Nortura tok miljøgrep og byttet ut metallboksene sine til fordel for hermetiske kartonger av papp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dialog med Samerådet

Nortura melder at de har hatt en tett dialog med Samerådet og Sametinget i prosessen.

– Vi ser at stadig flere store selskaper, både i Norden og internasjonalt, som bruker urfolks kulturer i sine produkter nå endrer sine produkter til en mer sensitiv og tidsrettet fremstilling. I en tid hvor vi i verden nå har lært mye om hverdagsrasisme, er vi svært glade for at Nortura nå tar del i denne globale bevegelsen, sier Leder av kulturavdelingen i Samerådet, Christina Hætta i pressemeldingen.

Joikakakane er av storfe, reinsdyr og får i en viltsaus. Dette er opprinnelig ikke en samisk mattradisjon, men mange samiske reinkjøttprodusenter leverer kjøtt til produktet. Jørgen Nordskar og Trygve Hollup, som lanserte Joika for 60 år siden, lot seg den gang inspirere av samisk kultur.

Det er ikke kjent hva produktet fremover skal hete eller hvordan emballasjen vil bli seende ut, men produsenten ønsker å beholde en samisk eller nordnorsk tilknytning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må bruke opp emballasjen

Det vil ta noe tid før endringene blir synlige. Nortura må først bruke opp emballasjen som allerede er trykket opp.

– Det første vi kommer til å gjøre er å ta vekk illustrasjonen av den samiske gutten. Vi vil trenge mer tid på å endre selve navnet, som vil skje gradvis for å tilvenne forbrukeren til et nytt navn, forteller Stavenæs.