Salget av vegetarburgere øker i Nord-Amerika

Kjøttfri burger fra Beyond Burger i butikken i Richmond Virginia i USA selger bra. Beyond Meat leverte gode kvartalstall mandag, og sier stadig flere konkurrenter på markedet ikke er noen stor fare, det blir stadig gjort større plass til vegetarprodukter i butikken. Foto: Steve Helber / AP / NTB scanpix
Kjøttfri burger fra Beyond Burger i butikken i Richmond Virginia i USA selger bra. Beyond Meat leverte gode kvartalstall mandag, og sier stadig flere konkurrenter på markedet ikke er noen stor fare, det blir stadig gjort større plass til vegetarprodukter i butikken. Foto: Steve Helber / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigmatkjeder i USA og Canada tilbyr vegetarburgere, og produsentene av disse har økt omsetningen kraftig. I butikkene er arealet til produktene utvidet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag la den markedsledende produsenten Beyond Meat fram resultater og oppjusterte forventninger for året. Beyond Meat mer enn tredoblet salget i tredje kvartal i år, sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Med produkter basert på erteprotein og andre planteråvarer, som etterligner kjøtt, leverer de nå blant annet en testburger til McDonald's i Canada, i tillegg til liksomkjøttvarer til kjedene Dunkin' Donuts og Carl's Jr.

– Jeg forventer absolutt at denne testen vil ende med mer samarbeid med McDonald's, uttalte konsernsjef Ethan Brown mandag.

Selskapets største rival Impossible Foods begynte i august å levere vegetarburgeren Impossible Whopper til Burger King, som sier den har hentet inn nye kunder og selger bra i USA.

Burger King og en annen hurtigmatkjede, Tim Hortons, er eid av Restaurant Brands International, som tross bra salg og tro på videre økning i salget, ikke vil binde seg til varig salg av vegetar, og det vil heller ikke McDonald's. Det gjenstår å se om dette er en trend.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er som er sikkert, er at flere matgiganter melder seg på i konkurransen, som Nestle og Tyson, og ifølge Beyond Meat påvirker det ikke hvor mye plass deres produkter får i butikkhylla: Det utvider i stedet arealet vegetarmat får i kjøpesentrene. Ifølge Beyond Meat er gjenkjøpsraten for deres produkter hele 45 prosent når noen først har prøvd et produkt.