Honning – mirakelmedisin eller bare kos?

<p>Er honningen så sunn som det hevdes?</p>
Er honningen så sunn som det hevdes? Foto: Natali Zakharova / Shutterstock / NTB scanpix

Vi putter med glede honning i teen, frokostblandingen eller yoghurten. Men er honningen virkelig så sunn som det hevdes?

Honning slanker midjen og bedrer motstandskraften – er noen av flere egenskaper denne naturens gyldne eliksir påstås å ha. Da er det vel å merke snakk om den rå og skånsomt behandlede varianten.

Trine Dahlmo er ernæringsterapeut, og er engasjert i helsedebatten. Foto: Pål Bikseth
Trine Dahlmo er ernæringsterapeut, og er engasjert i helsedebatten. Foto: Pål Bikseth

Slike helsegevinster vil vi jo gjerne ha, så da putter vi med glede honning i teen, frokostblandingen eller yoghurten. Men er honningen virkelig så sunn som det hevdes? Trine Dahlmo tar et kritisk blikk på mattrender og deler sine vurderinger med ABC Nyheters lesere.

Trine har med sin omfattende erfaring som NLP Ernæringsterapeut erfart hvordan kostholdet påvirker virkelige mennesker i virkelige liv. Hun har engasjert seg i helsedebatten for å gjøre trivsel og helse tilgjengelig for flere og er forfatter av bloggen Helseinspirator.

Fem ganger på akutten på grunn av honning

Da honning-trenden rullet inn over landet og honningsøtede frokostblandinger, yoghurter og sportsbarer ble trendy, førte honningens høye fruktoseinnhold til store fordøyelsesplager hos de mange fruktosefølsomme. Vi ernæringsterapeuter fanger raskt opp slike helsetrender, denne gangen med en markant økning av henvendelser for å få hjelp med de plagsomme symptomene – store luftplager, knip og smerter i buken og hos mange i tillegg diaré og akutt avføringstrang.

Én av de som oppsøkte meg i denne tiden pleide av og til å spise brødskiver med honning til kveldsmat, noe som resulterte i hele fem akuttinnleggelser på sykehus på grunn av uforklarlige buksmerter. Smertene viste seg å komme av tarmluft forårsaket av hans svært reduserte evne til å ta opp fruktose fra maten. De fleste reagerer heldigvis ikke så voldsomt som denne unge mannen, men får mer moderate symptomer – som likevel er ganske ubehagelige.

Er du følsom for fruktose, er honning definitivt ikke noe mirakelmedisin for akkurat deg.

Slanker honning midjen?

Mange ble naturlig nok begeistret da de leste i ulike tidsskrifter at de kunne gå ned i vekt om de erstattet det skadelige raffinerte sukkeret med naturlig rå honning. Noe så lettvint og godt! Når noe virker for godt til å være sant, er det ofte det.

Hvis vektreduksjon er målet foreslår jeg mer veldokumenterte metoder. Vi vet at både lavkarbo- og fettfattige dietter fungerer aldeles utmerket. Årsaken til at disse tilsynelatende motstridende diettene fungerer tilsvarende er at de følger det samme prinsippet – ikke bland mye fett og mye karbohydrater i samme måltid. Velger du karbohydratene, reduser fettet. Velger du fettet, reduser karbohydratene.

Honning inneholder nesten like mye sukker som det raffinerte hvite sukkeret. Spiser man en så søt matvare som honning sammen med en fet matvare bryter man nettopp den vektreduksjonsformelen nesten alle vektreduksjonsdietter er tuftet på; unngå mye fett og mye karbohydrater i samme måltid. Nettopp derfor er brødskiver med smør og honning ett av de måltidene jeg pleier å foreslå til de som ønsker å gå opp i vekt.

Om du ønsker å gå ned i vekt, velg et vektreduksjonskosthold du trives med – enten lavkarbo eller lavfett. Om du ønsker å følge begge samtidig kan du følge metoden jeg benytter i min klinikkpraksis – TD-metoden.

Er honning godt for immunforsvaret?

Te med sitron og honning er manges yndede helsedrikk for å forebygge eller blir raskere frisk for virus- eller bakterieinfeksjoner. Honningens mange virksomme stoffer gis æren for denne effekten, deriblant polyfenoler, probiotiske bakterier, sporstoffer, vitaminer og mineraler.

Om du har fått influensa, luftveisinfeksjon eller en annen mild virus- eller bakterieinfeksjon og ønsker den beste hjelpen du kan få for å bli raskest mulig frisk, finnes det en mirakelmedisin mye, mye mer effektiv enn honning – din egen kropps immunforsvar.

Kroppen din er utrustet med et avansert og høyst motivert forsvarsverk. Det jobber 24 timer i døgnet, alltid beredt til å hive ut uønskede virus og bakterier. Det beste du kan gjøre om du kjenner at det rusker til i halsen eller bihulene er derfor å legge forholdene til rette for at immunforsvaret ditt får arbeidsro. Legg deg under dyna, sov, drikk vann eller urtete og vent tålmodig på at immunforsvaret får jobben gjort. Om du i tillegg har lyst til å hygge deg med en kopp varm te med honning kan det gjøre godt på så mange vis.

Sats på immunforsvaret som mirakelmedisin, og kos deg eventuelt i tillegg med litt honningsøtet te.

Mirakelmedisin eller bare kos?

Javisst finnes det stoffer i honning som er nyttig for kroppen. Honning er på den andre siden søtsaker, med nesten like mye sukker som hvitt raffinert sukker. Søtt er søtt, selv om ulike kilder søtsaker har ulike fordeler og ulemper.

Siden en av de store årsakene til mange helseplager i dagens samfunn er et for høyt inntak av sukker og stivelse, bør i så fall honning inkluderes i summen av sukkerregnskapet.

En søt godbit i ny og ne er noe jeg mener alle kan hygge seg med. Når mengden er liten, er sukkerkilden ikke så viktig. Er den større kan honning være et bedre alternativ enn raffinert hvitt sukker.

Ja; honning inneholder nyttige stoffer som hvitt sukker ikke har - men nei; jeg tror ikke honning er en mirakelmedisin.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden