Meny

Müsli og granola: – Ikke noe jeg anbefaler som en daglig del av kostholdet

Helseinspirator tester müsli og granola.

Müsli og Granola promoteres ofte som sunne og fiberrike frokostalternativer– rett og slett en god start på dagen. 

 Det jeg som helseinspirator ikke enig i. Slike måltider er svært søte og ikke noe jeg anbefaler som en daglig del av kostholdet. 

Selv den minst karbohydratrike frokostblandingen består av hele 51 prosent karbohydrater, mens testens karboværsting inneholder hele 69,2 prosent.

Selv om slike frokostblandinger kan være fiberrike og inneholde gode næringsstoffer, vil jeg ikke betegne dem som sunne. Flere av frokostblandingene er like søte som godterier og er kanskje mer egnet som helgekosen? 

De fleste av testens frokostblandinger har dessuten en kombinasjon av fett og karbohydrater jeg anser som ugunstig ved vektreduksjon – noe som er viktig for mange. 

Disse er i testen klassifisert som Fett-karbo-tallerkener. 

En bedre start på dagen 

Fiberrike brødskiver eller knekkebrød med fett og/eller proteinrikt pålegg er en bedre og mindre søt start på dagen og vil tilføre mye av de samme næringsstoffene frokostblandingene tilbyr. 

Til sammenligning vil to grove brødskiver med fullkornsmel, fiber og frø, med  to skiver skinke på hver by på cirka 25 prosent karbohydrater og rikelig av det blodsukkerstabiliserende fettet og proteinet. 

Testens minst søte frokostblanding byr på hele 51 prosent karbohydrater og en lavere andel fett og proteiner. 

Alternative måter å spise frokostblandingene på, som vil gi et mer stabilt blodsukker og mer langvarig metthet, er å bruke dem som et dryss over yoghurt- biola eller kesam naturell. Alternativt kan skålen med frokostblanding og melk spises sammen med et egg, noen skiver kjøttpålegg, en håndfull nøtter eller noe annet fett eller proteinrikt.    

Helseinspirators vurdering:

Testen er utført av ernæringsterapeut Trine Dahlmo og hennes mann Kjell Petter. Den er gjort på bakgrunn av smakstest og vurdering av informasjonen om innhold på forpakningene. Frokostblandingen er testet med det som er i pakken, tilsatt lettmelk. 

Trine har gjennom bl.a forfatterskap og blogg engasjert seg i helsedebatten for å bidra til at god helse og at den vekten man ønsker seg blir tilgjengelig for flere. Hun forfekter den brede vei hvor både fett, karbohydrater og ferdigretter kan inngå i et helsefremmende kosthold. Hun mener at med mange kostholdsmessige valg blir det overkommelig for flere å skape seg friskere og lettere liv. Trine er også forfatter av boken: Lettere - slank med fornuft.

Trine er ABC Nyheters matanmelder og vil gi deg en smaks- og helsemessig vurdering av ferdigretter.

Rettene er vurdert ut fra følgende kriterier:

  • Smak og konsistens: Trine er ernæringsterapeut og sammen med sin mann Kjell Petter matglade hobbykokker. De har sammen gitt sin smaksmessige vurdering av rettene. 
  • Råvarer: Vurdering av rettenes innhold av råvarer. 
  • Tallerkenmodell: Trine Dahlmo har med nær 20 års klinikkpraksis som NLP Ernæringsterapeut opparbeidet seg en imponerende klinisk erfaring og vet hvordan ulike kostholdstiltak fungerer på virkelige mennesker i virkelige liv. Hun har blant annet erfart at både fete- og karbohydratrike måltider kan være med i et vektreduserende og helsefremmende kosthold. Med tanken hvorfor velge enten eller når vi kan nyte det hele har hun forent de tilsynelatende ytterlighetene i en helhetlig pedagogisk modell - TD-metoden (Trine Dahlmo metoden). Mer om metoden- og dens tallerkenmodeller finner du på Trines blogg her. Matvarene i testen er merket med hvilken tallerkenmodell de tilhører. 
  • Pris og mengde. 

Ikke 6-er mat 

Mens jeg med letthet har slått et slag for blant annet ferdigsupper, fiskekaker og pølser, benytter jeg denne muligheten til å gjøre det motsatte for frokostblandingene. 

Trine og Kjell Petter er matglade hobbykokker. Foto: Privat

Tørket frukt, bær, honning, sukker, fruktose og annet konsentrert sukker sammen med karbohydratrike gryn smaker selvsagt godt. Hvem liker ikke søtsaker, men vi trenger kanskje ikke å spise det hver dag? 

Gitt den markedsføringsprofilen disse frokostblandingene har, kan jeg ikke med god samvittighet dele ut 6-ere til noen av dem. Dermed har jeg lagt listen for den helsemessige vurderingen av frokostblandinger som «en god start på dagen».

Våre vurderinger forøvrig er i hovedsak tilknyttet smak. Generelt syntes vi at frokostblandingene med findelte bær- og fruktbiter smakte bedre enn de uten eller med større biter av frukt og bær. 

Testens smaksvinner var Berit Nordstrands Urkorn Granola. Den kunne dessuten skilte med testens lavest karbohydratmengde på «kun» 51 prosent og hadde i tillegg en hederlig mengde proteiner, fett og fiber. Testens karboversting var Eldorados Müsli fullkornsstjerner med hele 69,2 prosent. 

Les også:  Stor test av barndommens kjøttretter: Definitivt noe vi kommer til å kjøpe igjen!

Berit Nordstrand – Urkorn granola

Smak, konsistens: God tyggemotstand fra korn og frø. Passelig små biter. Passelig søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og frø, honning og dadler. Testens lavest karbohydratinnhold med 51 prosent. Hederlige mengder fiber, fett og proteiner med henholdsvis 18, 17 og 12 prosent.

Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-Karbo-tallerkenen 

Pris, mengde: Kr. 39,90. 300 g. 

TERNINGKAST: 5/6


Eldorado – Crunchy, røde bær 

Smak, konsistens: Syrligheten fra bærene balanserte den ellers søte smaken. God crunch. Frisk. Fremstår ikke som for søt i smak 

Råvarer: Ulike typer korn og sukker, tørkede bær, solsikkeolje. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-Karbo-tallerkenen

Pris, mengde: Kr. 35,90. 500 g. 

TERNINGKAST: 4/6


Bare Bra – Ovnsristet Supermüsli

Smak, konsistens: Gode biter å tygge på. Rikelig med friske bær som gir syrlighet og sødme. Ikke for søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og frø, nøtter og mandler, tørkede bringebær og rabarbra, rapsolje. Søtet med eplekonsentrat fremfor sukker. Karbohydratmengden er i testens nedre sjikt med 53 prosent, samt proteiner, fett og fiber i testens øvre – det er bra. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-Karbo-tallerkenen 

Pris, mengde: Kr. 40,30. 350 g. 

TERNINGKAST: 4/6


Kolonihagen – Frokostblanding med korn, kjerner og bær

Smak, konsistens: Gode sprø biter og deilig hint av kanel. Mild. Litt tung og melaktig. Passelig søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og sukker, tørkede frukt- og bær. Kun 8,6 prosent kostfiber.

Tallerkenmodell i TD-metoden: Pga lavt fettinnhold kan én ss eller to sammen med f.eks. et magert og proteinrikt melkeprodukt utgjøre en mager-tallerkenen

Pris, mengde: Kr. 34,00. 325 g. 

TERNINGKAST: 4/6


Synnøve– Granola jordbær

Smak, konsistens: Jordbærene gir en god friskhet. Mild, lett og enkel smak. Litt for søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og sukker, dadler, tørkede jordbær. Hele 20 prosent kostfiber. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: Pga lavt fettinnhold kan én spiseskje eller to sammen med for eksempel et magert og proteinrikt melkeprodukt utgjøre en mager-tallerkenen.

Pris, mengde: Kr. 38,90. 380 g. 

TERNINGKAST: 4/6


Quaker – Cruesli solfrokost 

Smak, konsistens: Myke gode rosiner. God crunch. For søt smak. God tyggemotstand. 

Råvarer: Ulike typer korn og sukker, rosiner, solsikkeolje. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-Karbo-tallerkenen 

Pris, mengde: Kr. 32,90. 500 g.

TERNINGKAST: 3/6


Axa – Blackberry Date & Quinoa Müsli

Smak, konsistens: Rikelig med bær. God tyggemotstand fra gryn og frø. Ikke for søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og frø, sukker, tørket frukt- og bær. En av testens lavest på karbohydrater med 53 prosent.

Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-karbo-tallerkenen

Pris, mengde: Kr. 43,90 390 g. 

TERNINGKAST: 3/6


Coop – Müsli, Frukt & nøtter

Smak, konsistens: Litt for store biter av hele nøtter og tørket frukt. God gammeldags frokostblanding. Litt for søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn, frø, sukker og nøtter. Mandler, tørket frukt. Kun 8,2  prosent kostfiber. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: På grunn av lavt fettinnhold kan én spiseskje eller to sammen med for eksempel et magert og proteinrikt melkeprodukt utgjøre en mager-tallerkenen.

Pris, mengde: Kr. 41,90. 750 g. 

TERNINGKAST: 2/6


Eldorado Müsli Fullkornsstjerner

Smak, konsistens: Lite tyggemotstand. For lite bær til å tilføre den friskheten bildet på pakken lover. Ikke for søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn, sukker, tørket frukt og bær. Hele 69,2 prosent karbohydrater og kun 8,2 prosent kostfiber.

Tallerkenmodell i TD-metoden: På grunn av lavt fettinnhold kan én spiseskje eller to sammen med for eksempel et magert og proteinrikt melkeprodukt utgjøre en mager-tallerkenen.

Pris, mengde: Kr. 23,90. 450 g. 

TERNINGKAST: 2/6


Rema 1000 – Crunchy Müsli

Smak, konsistens: God crunch. Enkel. For søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og sukker, solsikkeolje. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-Karbo-tallerkenen

Pris, mengde: Kr. 17,90.750 g. 

TERNINGKAST: 2/6


First Price – Crunchy müsli

Smak, konsistens: Overveldende smak som minner om vanilje – som ikke falt i smak hos oss. Gode gryn som gir tyggemotstand. Det vil være vanskelig å spise en hel skål av denne. For søt smak. 

Råvarer: Ulike typer korn og sukker, solsikkeolje. Kun 6,7 prosent kostfiber.  Tallerkenmodell i TD-metoden: Fett-Karbo-tallerkenen 

Pris, mengde: Kr. 16,50. 750 g.

TERNINGKAST: 1/6


Vita hjertegod – Flerkorn med granola, tranebær og blåbær

Smak, konsistens: En smak som minner om vaniljeis eksploderer i munnen ved første skje - alt for mektig. Ellers ensartet smak og konsistens. God tyggemotstand. Gode bær, men for få og for lite findelte til å tilføre friskhet. 

Råvarer: Ulike typer korn, sukker og tørkede bær. Hele 18 prosent fiber, men lite fett og proteiner. 

Tallerkenmodell i TD-metoden: På grunn av lavt fettinnhold kan én spiseskje eller to sammen med f or eksempel et magert og proteinrikt melkeprodukt utgjøre en mager-tallerkenen.

Pris, mengde: Kr. 38,70. 375 g. 

TERNINGKAST: 1/6

Helse og livsstil
Populært