Dette drakk vi før: Husker du «sekskroneren»?

KLASSIKER: Den norske rødvinen er polets bestselger gjennom tidende (her i to versjoner), men ble vippet av tronen da pappviner som Liebfraumilch ( i midten) gjorde sitt inntog i Norge på slutten av 80-tallet. Sherry (til høyre) var også mer populært i Norge før. Foto: Vinmonopolet og produsentene
KLASSIKER: Den norske rødvinen er polets bestselger gjennom tidende (her i to versjoner), men ble vippet av tronen da pappviner som Liebfraumilch ( i midten) gjorde sitt inntog i Norge på slutten av 80-tallet. Sherry (til høyre) var også mer populært i Norge før. Foto: Vinmonopolet og produsentene
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er drikkevarene som forsvant.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Vi.no): Vinen som bare het «Rødvin» gikk under mange navn, som «Sekskroners», «Norsk rødvin» og «Chateau Hasle». Det var den mest solgt vinen på Vinmonopolet i flere tiår, og lenge så det ut til at ingen kunne vippe den av tronen.

Det var før 80-tallet og pappvinen kom.

– Med innførselen av pappvinen på slutten av 1980-tallet ble hegemoniet til denne vinen brutt, opplyser Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet.

Redaktør i Apértif, Aase E. Jacobsen. Foto: Julie H. Amundsen
Redaktør i Apértif, Aase E. Jacobsen. Foto: Julie H. Amundsen

I 1990 inntok St.Martin (rød) og Liebfraumilch (hvit) på papp bestselgerens posisjon. Men vinen, tappet av Arcus på Hasle, solgte fortsatt godt, helt til den ble tatt av markedet for fire år siden.

Ble en vin-suksess

Navnet «sekskroneren» taler for seg. På 60-tallet kostet vinen seks kroner, og i 1970 måtte man ut med syv kroner for vinen.

Prisen alene kan likevel ikke ta all æren for suksessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som i sin tid gjorde «sekskroneren» til en suksess var forutsigbarhet og selvsagt en smak som traff folk hjemme. Folk visste hva de fikk selv om det var et år siden sist. Dessuten var jo prisen gunstig, sier ansvarlig redaktør i apertif.no, Aase E. Jacobsen.

Å finne en arvtaker til sekskroneren, er ingen lett oppgave. Utvalget i dag er enormt.

Les også: Hvor lang holdbarhet har pappvin

Saken fortsetter under

KOSTET SEKS KRONER: Bestselgeren rødvin kostet seks kroner gjennom nesten hele 60-tallet, og står oppført nederst på prislisten. Foto: Vinmonopolet
KOSTET SEKS KRONER: Bestselgeren rødvin kostet seks kroner gjennom nesten hele 60-tallet, og står oppført nederst på prislisten. Foto: Vinmonopolet

– Nå kan du velge mellom 8500 rødviner, og smaken har også forandret seg like mange ganger. Derfor er det ikke lenger mulig for en vin å ta en slik posisjon som sekskroneren hadde, mener Jacobsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ingen» kjøper sherry i dag

Norge har lenge vært en rødvinsdrikkende nasjon. Det var spesielt på 1980-tallet at vintrenden skrudde inn for fullt, og i dag står vinsalget for 83 prosent av omsetningen.

Før drakk vi mye mer brennevin enn det vi gjør i dag, opplyser Vinmonopolet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I 1960 stod brennevinssalget for 71 prosent av omsetningen til Vinmonopolet. I dag er det 13 prosent, forteller Lorentzen.

Noen ting går faktisk av moten. Sterkvinene sherry, madeira og vermut var også populært før, men omtrent ingen kjøper det i dag: I fjor ble det solgt 214.000 liter sterkvin, mens det i 1980 ble solgt over tre millioner liter!

Portvinen overlevde

FLERE SHERRY Å VELGE MELLOM: Her er bare en tredjedel av sherryene å få kjøpt på Vinmonopolet i 1960. Foto: Vinmonopolet
FLERE SHERRY Å VELGE MELLOM: Her er bare en tredjedel av sherryene å få kjøpt på Vinmonopolet i 1960. Foto: Vinmonopolet

På 90-tallet begynte salget av sherry og annen sterkvin å avta, og fra 2000 stupte salget.

Men det finnes en som overlevde: portvinen.

- Det skyldes først og fremst enkelte portvinstilers unike lagringskapasitet. Vi snakker om vin som i gode årganger holder i 100 år og lenger. Dermed får slik vin en helt annen posisjon blant vininteresserte. Og alle har vel et forhold til portvinskos foran peisen på julaften, sier Jacobsen i Apértif.

Ti mest solgte produkter i 1990:
  • St.Martin (rød) “bag-in-box”
  • Liebfraumilch (hvit) “bag-in-box”
  • "Rødvin”
  • Reiler von heissen Stein
  • Concorde
  • Eau de Vie Monopole
  • Smirnoff
  • Koskenkorva
  • Domaine Terra Vecchia
  • Dobra
  • Kilde: Vinmonopolet

Vi elsker pappvin

I dag utgjør boksvinene rundt 60 prosent av alt vinsalget i Norge, og Jacobsen sier det er all grunn til å tro at pappvinen vil beholde sin populære posisjon her til lands.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Interessen for å drikke vin med mat er på kraftig fremmarsj, og flere vil nok velge viner som passer bedre til formålet. Men å tro at folk velger bort pappvinene av den grunn, er det liten grunn til å tro, sier hun.

–Det er altfor mye å spare på å kjøpe vin i boks. Det er heller en tendens til at boksvinene blir enda mer seriøse og med en kvalitet på linje med vin i flaske, og det er jo positivt, også for miljøet.

Les også: Landsdelen du bor i avgjør hva du finner i hyllene på polet

Saken er først publisert på Vi.no - ny nettavis for godt voksne