Meny

Maria (40) vil løfte norsk kantinemat til et nytt nivå

AMBISJON: Jeg vil at lunsjen skal være dagens høydepunkt, sier Maria Mørseth. Her i bedriftskantinen til Abels Hus i Trondheim. Foto: Hilde Oreld
AMBISJON: Jeg vil at lunsjen skal være dagens høydepunkt, sier Maria Mørseth. Her i bedriftskantinen til Abels Hus i Trondheim. Foto: Hilde Oreld
Etter å ha hørt klagesang om dyr og dårlig kantinemat i ulike bedrifter i mange år, bestemte Maria Mørseth seg for å tenke nytt.

Fakta:

Navn: Maria Mørseth (40).

Selskap: Lunsjkollektivet.

Forretningsidé: God og sunn porsjonspakket mat levert der du er hver dag uten kantinekostnader.

Ambisjon: Åpne i Oslo og Bergen før sommeren, bli nasjonale og etter hvert internasjonale.

Finansiering: 500.000 kr fra Innovasjon Norge og to små emisjoner.

Eiere: Gründeren (28 %), Truls Berg/Idid AS (24 %), Henrik Lie Nilsen/Tanstaafl AS (17 %) + andre mindre investorer.

Det er lunsjtid, og i dette tilfellet er det naturlig at gründeren spanderer. Foran oss står det en lunsjboks med hjemmebakt grovt speltbrød med spelt fra gründerens nabogård, eggerøre, laks de har røkt selv, Rørossmør, fennikelsalat og en liten dessert med Rørosyoghurt og kirsebær.
– Eller vil du heller ha salatvarianten? spør Maria Mørseth og tryller frem nok en lunsjboks. Vi takker ja og får servert en quinoa- og tomatsalat med urter, råkost og asparges, røkt oksekjøtt, karve og en kreolsk dressing.

Les også: Disse ti matvarene blir du mest avhengig av

– Om det var 40 års-krise vet jeg ikke

Mørseth kommer fra en gård i Stjørdal og har alltid vært opptatt av mat som er laget fra bunnen av. Men som levebrød er matinteressen relativt fersk. Trønderen er økonom fra BI og NHH, har bodd 20 år i Bergen og jobbet med rekruttering og lederutvikling i hele karrieren, i tillegg til å være kvinnen bak kaffebaren Dromedar i Bergen.

– For to år siden fikk vi tvillinger og vi har en femåring fra før. Om det var 40 års-krise vet jeg ikke, men jeg fikk lyst til å gjøre noe annet. Alle steder jeg har vært, har folk snakket om hvor dårlig og dyr kantinematen er. Samtidig er de opptatt av god mat hjemme, sier Mørseth til Finansavisen.

Hun forteller at hun nærmest kom til dekket bord som gründer.

– Jeg snakket med reklamemannen Truls Berg og fortalte ham at jeg hadde lyst til å gjøre noe med mat, og at mannen min ville at vi skulle ta over gården. Det var Berg som hadde ideen. Nå har jeg verdens beste jobb. Jeg bestemmer alt selv, har flinke folk rundt meg og jobber med hobbyen min, sier kvinnen som er tilbake til røttene.

Les også: Noen av de beste spisestedene i Israel

Tror fleksibilitet er nøkkelen

Gründeren startet forsiktig opp i fjor høst for og testet markedet. Da fikk hun også de første betalende kundene – dem som ville få servert fersk og hjemmelaget lunsj på jobben for 69 kroner for hver leveranse.

– Markedet er små og mellomstore bedrifter som setter pris på mat som er laget fra bunnen av, og som smaker skikkelig godt. Samtidig er det et helse- og ernæringsaspekt her. Vi får hjelp av en ernæringsspesialist når det gjelder å sette sammen menyer og kalorier. Men det jeg tror treffer aller best, er fleksibiliteten. Folk vil bestemme selv. De kan enkelt bestille eller avbestille på nett før klokken 11 dagen før, og de kan bytte mellom dagens tre menyer eller bestille ekstra mat til for eksempel møter. På denne måten blir det også betydelig mindre matsvinn.

Les også: Restemiddag, fisketirsdag, tacofredag og søndagsmiddag

Leverer 500 lunsjbokser hver dag

Betalingen skjer enten ved at de ansatte legger inn sitt eget bankkortnummer, at bedriften gjør det, eller at de splitter kostnadene. Det betales bare for de dagene det er folk på jobb.

Nå leverer Lunsjkollektivet 500 lunsjbokser hver dag og har vokst til seks ansatte. Kjøring og produksjon er outsourcet.

– Et forsiktig og realistisk mål er å omsette for 10 millioner kroner i år. Vi har lagt opp til en positiv kontantstrøm i august. Og her er logistikk og distribusjonskostnader alfa og omega. Vi må ta område for område. Dette er en volumbusiness, og salgsinnsatsen er jo den samme enten bedriften har 5 eller 50 ansatte. I dag har vi kunder som er alt fra 1 til 80 ansatte.

– Hvem er den typiske kunden?

– Vi leverer til alt fra ansatte på sykehus og i barnehager, start ups, teknologiselskaper til dem som er i kreative yrker.

– Kunne du tenke deg også å levere mat til barnehager og skoler?

– Vi må bli gode på det vi driver med først. Vi ønsker å bli matmisjonærer både på kvalitet og ernæring, og det første målet er å utvide leveransene til Oslo og Bergen før sommeren. Deretter bli nasjonale før vi skal utenlands. Om ikke lenge får vi nytt produksjonslokale. Da øker kapasiteten til 4.000 daglige lunsjserveringer, og vi kan virkelig vokse også her i Trondheim.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 19. mai.

Helse og livsstil
Populært